SENIOR CONTENT SPECIALIST

Eija Ontronen

Miten sinusta tuli hyvä siinä, mitä nyt teet?

Olen pienestä asti lukenut paljon, ja sen kautta on syntynyt kiinnostus myös kirjoittamiseen. Minulla ei ole koskaan ollut yhtä selkeää urahaavetta, vaan olen ollut kiinnostunut monista aloista filosofiasta kuvataiteeseen. Päädyin erinäisten mutkien kautta opiskelemaan liiketalouden tradenomiksi, ja sitä ennen tein pienen pyörähdyksen hoitoalalla psykiatrian puolella. Siinä on yllättävän paljon samaa kuin markkinoinnissa – asiakkaalla on ongelma, johon etsitään ratkaisua. Hoitotyöstä sai myös hyvää pohjaa erilaisten ihmisten kanssa työskentelylle.

Kirjoittamisen lisäksi minua on aina kiinnostanut psykologia, ja markkinoinnissa sillä on tärkeä rooli. Suurin osa päätöksistä tehdään tunneperusteisesti ja sama pätee myös ostopäätöksiin. Toisaalta sisältömarkkinoinnissa on hyötyä siitä, että on yleistietoa ja kiinnostusta monenlaisiin asioihin, sillä tässä työssä käsiteltäviä aiheita on ihan laidasta laitaan ja niihin on pystyttävä perehtymään aika nopeasti.

Millä periaatteilla teet työsi?

Olen synnynnäinen perfektionisti. Välillä siitä on hyötyä, ja välillä taas on hyötyä siitä, että yrittää päästä siitä eroon. Virheiden tekemisen oppiminen ja sietäminen on ollut vaikeaa mutta kannattavaa. Markkinointi on jatkuvaa kehittämistä, ja tärkeintä on, että aloitetaan jostain. Kerralla ei voi saada aikaan täydellistä.

Työskentelytavaltani olen nopeasti toimeen tarttuva, järjestelmällinen ja hoidan työt ajallaan, mielellään jo vähän ennakkoon. Näin yllättäen tuleville töillekin on aina tilaa. Haluan olla luottamuksen arvoinen ja teen aina sen, mitä olen luvannut. Tietysti haluan myös, että työni jälki ja tulokset ovat sellaisia, että voin seisoa niiden takana.

Miksi valitsit työpaikaksesi Miamin?

Olin työurallani sellaisessa vaiheessa, että tarvitsin jotain uutta. Olin jo ollut vuosia markkinointialalla ja kaikenlaista oli ehtinyt tekemään, kokemaan ja oppimaan.

Miamissa kiinnosti se, että yritys oli nuori. Ajattelin, että minulla olisi tälle yritykselle paljon annettavaa ja pääsisin myös itse kehittämään asioita. Miamilla oli jo entinen kollegani Laura, joka suositteli Miamia ja sen ihmisläheistä ilmapiiriä.

Miamilla kasvetaan kovaa vauhtia ja käydään läpi samanlaisia vaiheita kuin missä tahansa kasvuyrityksessä, joten muutosten ja paineen sietokykyä pitää olla. Tässä kuitenkin auttaa kokemus – nämä asiat on jo kertaalleen koettu. Töihin on joka päivä kiva tulla ja porukka on niin kiva, ettei tee mieli jäädä kotitoimistolle. Tiimissä on mukavaa työskennellä, ja näin moni asia tulee ratkottua tehokkaammin.

Mikä saa sinut innostumaan?

Innostun monesta asiasta ja nopeasti. Varsinkin kaikki luova tekeminen, kuten maalaaminen, piirtäminen ja käsityöt, on mukavaa eli käytännössä sellainen, jossa saa jotain näkyvää aikaan. Töissä pätee sama asia: luovuus ja uuden tekeminen innostavat.

Tykkään tehdä erityisesti b2c-asiakkaiden kampanjoita, joissa pääsee hyödyntämään psykologista ajattelutapaa ja asettumaan itse ostajan asemaan. Teknisistä ratkaisuista en niinkään syty, mutta toki nekin on hallittava.

Asia, josta en innostu, on se, kun joku pyytää viheltämään. Sitä en ole koskaan oppinut yrityksistä huolimatta. Huulet ovat vain vääränpariset siihen hommaan.

Hanat, mikä Eijassa on parasta työkaverina ja miten Eija pystyy auttamaan asiakkaita?

Eijalla on laaja huumorintaju, josta kaikki työkaverit pääsevät nauttimaan. Hän on aina valmiina tarjoamaan apua ja aikaansa. Eija auttaa asiakkaitamme löytämään oikean tavan sanoittaa heidän ydinviestinsä ja puhuttelemaan juuri oikealla tavalla asiakkaidemme kohderyhmiä.

Haluatko asiantuntevan kumppanin maksetun mainonnan suunnitteluun ja toteuttamiseen?