Aleksi saatiin Miamin myyntiosaston vahvistukseksi tammikuussa 2022. Aleksimainen tapa toimia on rauhallisen suoraviivainen ja asiakkaan tarpeita kuunteleva – ei turhaa hypetystä, vaan rehellistä keskustelua.


Miten sinusta tuli hyvä siinä, mitä nyt teet?

Teen Miamilla asiakashankintaa eli käytännössä etsin sellaisia asiakkaita, jotka ovat meille sopivia. Kaivan esiin tietoa eri tavoilla, lähestyn asiakkaita soittamalla ja sähköpostilla, ja selvitän, missä vaiheessa he ovat liiketoiminnassaan menossa. Tätä olen suurimmaksi osaksi tehnyt kaikissa aiemmissakin työpaikoissani. Jos pitäisi laskea, montako asiakaskontaktia on tullut otettua, on luku varmasti useampi kymmenen tuhatta. 

Minulla alkaa olla jo vähän hajua siitä, mitä kysyä ja miten keskustella. Yleensä ihmisläheinen tyyli toimii parhaiten: kun puhuu kuin ihminen ihmiselle. En yritä keksiä mitään hienoja temppuja, joilla lupaisin asiakkaan onnistuvan. Pitää vain selvittää, mitä asiakas tarvitsee. Jos hän ei tarvitse meidän palveluamme, en tuhlaa kenenkään aikaa.

Olen opiskellut ensin merkonomiksi taloushallinnon puolelta, ja sitten Tiimiakatemialla yrittäjyyttä. Myyntiurani alkoi jo siitä, kun pienenä koululaisena myin vessapaperia ja pyykinpesuainetta naapureille. Huomasin, että eihän siinä tarvitse kuin puhua. Kun kysyy asiakkailta muutaman kysymyksen, niin kyllä he sitten kertovat, mitä haluavat. 

Puhumista enemmän keskityn kuuntelemiseen. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin se, että toinen vain puhuu eikä saa itse suunvuoroa. Osaan yhdistää ne tarpeet, joita kuulen asiakkaalta. Sen jälkeen ei tarvitse enää edes myydä mitään – kertoo vain mahdollisuudesta ostaa.

Millä periaatteilla teet työsi?

Myyntityössä etsin aina helpointa ratkaisua päästä tavoitteeseen. Siksi tykkään ensin suunnitella ja sitten vasta tehdä. Teen työni aina loppuun asti, tai muuten se jää häiritsemään itseäkin.

Jos on sovittuna joku päivämäärä, teen työn mieluiten reilusti jo ennen sitä. Niin oma stressitasokin pysyy hallinnassa. En koskaan lupaa mitään sellaista, mitä en pysty pitämään. 

Ajattelen niin, että tehtäväni on saada asiakas innostumaan, ei innostua itse. Ei tarvitse käyttää superlatiiveja ja ylihypetystä, kun hyväkin riittää. Kun palvelusta saa kaivettua esiin oikeasti asiakasta houkuttelevan asian, se toimii paljon paremmin kuin pinnallinen päälle liimattu hypetys.

Usein myyntityö on vähän erillistä muusta yrityksen porukasta ja viihdyn itsenäisessä työssä. Yhteisessä kehitystyössä pystyn sitten antamaan omaa näkemystäni ja apua muille.

Miksi valitsit työpaikaksesi Miamin?

Mietin, mikä olisi sellainen yritys, jota haluaisin lähteä auttamaan. Tunsin Miamilta Markuksen jo ennestään ja omaan korvaani kuulosti siltä, että täällä on rento ja avoin meininki. Toiminta ei ole kaavoihin kangistunutta. 

Hyvän työpaikan tunnistaa ilmapiiristä. Ilmassa ei ole ahdistusta, suunnitellut asiat etenevät, ketään ei syytellä ja kaikki saavat osallistua keskusteluihin.

Mikä saa sinut innostumaan työssä ja vapaa-ajalla?

Innostavaa on se, kun saan sovittua tapaamisia ja käytyä hyviä keskusteluja asiakkaiden kanssa. Nämä asiat eivät kuitenkaan tule itsestään, vaan ensin pitää itse laittaa homma käyntiin. Sitten jossain vaiheessa voi alkaa tapahtua nopeastikin. 

Kun alkaa ymmärtää, mitkä asiat Miamin tarjonnassa pystyy yhdistelemään mihinkin asiakkaan tarpeeseen, silloin on helppo käydä keskustelua asiakkaan kanssa. Ei tarvitse hävetä sitä, että ottaa yhteyttä. 

Vapaa-ajalla kaikista eniten tällä hetkellä innostun pleikkarin pelaamisesta. Jään saman tien koukkuun hyviin peleihin. Treenaamisesta ja hiihtämisestä innostun myös. Minulla on näiden suhteen vain on-off-nappula: innostun kausittain, ja kun joku asia vie mukanaan, keskityn siihen kunnolla.

Markus, mikä Aleksissa on parasta ja miten hän pystyy auttamaan asiakkaita?

Aleksin tietynlainen suoraviivaisuus ja kyky jättää epäolennaiset asiat huomiotta tekevät hänestä erittäin tehokkaan erilaisissa lähestymistilanteissa, on sitten kyseessä uusi tai vanha asiakkuus. Hän osaa luovia tilanteessa kuin tilanteessa, enkä keksi paikkaa, johon häntä ei voisi laittaa. 

Aleksin elämänasenne ja stressittömyys näkyvät kilometrien päähän. Hänellä on pehmeä tapa tuoda asioita esille ja osallistaa asiakasta niin, että hän itse ei ole se joka puhuu, vaan asiakas. Silloinkaan, kun Aleksi kyseenalaistaa asiakkaan vastauksia ja varmistaa, onko asia oikeasti näin, se ei tunnu siltä, että tekemättä jääneitä asioita nostettaisiin ikävällä tavalla esille. 

Aleksilla on loistava kyky työskennellä itsenäisesti vajavaisillakin tiedoilla, yhdistää pisteet ja löytää puuttuvat linkit. Hän on tottunut toimimaan kasvuyhtiöille tyypillisessä ympäristössä ja tietää, ettei kaikkiin tilanteisiin ole olemassa valmiita ratkaisuja. Se sopii meidän tilanteeseemme enemmän kuin hyvin.

Onko yritykselläsi tarvetta digitaalisen markkinoinnin vahvalle moniosaamiselle? Tutustu palveluihimme ja kysy lisää!


Piditkö artikkelista? Kerro kaverille

Haluatko asiantuntevan kumppanin maksetun mainonnan suunnitteluun ja toteuttamiseen?

Aiheeseen liittyvää tietoa

Esittelyssä Aleksi Ihalainen
By

Esittelyssä Aleksi Ihalainen

Aleksi saatiin Miamin myyntiosaston vahvistukseksi tammikuussa 2022. Aleksimainen tapa toimia on rauhallisen suoraviivainen ja asiakkaan tarpeita kuunteleva – ei

Lue lisää
Esittelyssä Hanat Tchotbaev
By

Esittelyssä Hanat Tchotbaev

Kun asioita on tarkasteltava objektiivisesti faktoina ja numeroina, analytiikkaan ja kehittämiseen erikoistunut Hanat on siihen enemmän kuin oikea henkilö.

Lue lisää
Esittelyssä Eija Ontronen
By

Esittelyssä Eija Ontronen

Eija on Miamin Content Marketing Lead, sisältömarkkinoinnin ja sisällöntuotannon rautainen ammattilainen. Hänellä on sana hallussa ja aina kynä terävänä.

Lue lisää