Kun asioita on tarkasteltava objektiivisesti faktoina ja numeroina, analytiikkaan ja kehittämiseen erikoistunut Hanat on siihen enemmän kuin oikea henkilö.


Miten sinusta tuli hyvä siinä, mitä nyt teet?

Tietyssä vaiheessa huomasin, että luontaiset piirteeni soveltuvat hyvin työhön, jossa tarvitaan analyyttistä otetta ja skeptistä suhtautumista asioihin. Olen monta kertaa itsekin tehnyt sen virheen, että lähden olettamaan asioita, ja sitten huomaan kokeilun kautta, ettei se mennytkään niin. Tähän törmätään alalla kuin alalla, ja usein silloin ollaan oppimisen ytimessä. Totuusväittämien sijaan mieluummin analysoin ja kerron asiakkaalle vaihtoehtoja, joista voisi olla kyse. 

Markkinoinnissakin esiintyy paljon mielipiteitä, mutta kun asiat pilkotaan digitekniikan avulla ykkösiksi ja nolliksi, saadaan tulokseksi oikeat tai ainakin todennäköisimmät vastaukset, joita kohti mennä. Sen yksinkertaisuus viehättää minua. Numerot ovat asiantuntijafaktaa, johon voin viitata.

Opiskelin jo lukion ohella media-assistentiksi, ja ajatus erikoistumisesta dataan sekä analytiikkaan hahmottui minulle vasta myöhemmin insinöörikoulutuksessa, jossa tieteellisyys, matematiikka, fysiikka ja kemia olivat isossa roolissa. Kun työelämään siirryttyäni toimin sosiaalisen median markkinoinnin asiantuntijana, huomasin, että tulokset saadaan esille numeroina ja voin hyödyntää niitä. Sitä kautta tuli kiinnostus kehittämiseen yleisesti: miten toimintatapoja ja prosesseja kehittämällä voidaan esimerkiksi tehostaa työntekoa ja säästää ihmisten aikaa, vaivaa sekä jaksamista.

Millä periaatteilla teet työsi?

Periaatteeni liikkuvat vahvasti tieteellisyyden ympärillä, jos se suinkin vain on järkevää. Ensin rakennetaan hypoteesi, jota sitten mittaamalla pyritään joko vahvistamaan tai kumoamaan. Jos hypoteesi toimii, niin hieno juttu, ja jos ei, niin sekin on hieno juttu, sillä siitä saadaan tieto siitä, mikä ei toimi. Testausta pitää tehdä paljon, ja sen pohjalta saadaan analyysi. Sitten tämä kuvio toistetaan taas alusta.

Olen myös sitä mieltä, että omaa näkökulmaa pitää pystyä rikkomaan. Meillä on aina tiedostamattomia oletuksia, koska olemme vain ihmisiä. Täytyy kuitenkin olla avoin näkemään toisen tapaa katsoa asioita ja ottaa vastaan palautetta. Siitäkin saadaan dataa, jolla voidaan kehittää toimintaa – myös omaa toimintaa asiantuntijana.

Miksi valitsit työpaikaksesi Miamin?

Olin tehnyt opinnäytetyöni digimarkkinoinnin dashboardin suunnittelusta ja toteutuksesta Google Data Studiolla, jossa myös vertailin eri alustoja business intelligencen näkökulmasta sekä halusin päästä työstämään samoja periaatteita ns. oikeassa työssä, jolla on liiketoiminnallinen merkitys. Miamilla siihen oli mahdollisuus. 

Kun kyseessä on nuori yritys, hyvänä puolena on oman vastuun tuoma vapaus: voin tehdä latua, jota myöhemmin tulevat voivat kulkea. Edelläkävijyydessä on etunsa. Sen kautta, että on vastuuta, on myös iso kasvun mahdollisuus, ja tilanne jopa pakottaa siihen.

Mikä saa sinut innostumaan?

Kun hypoteesi-testaus-analyysi-periaate tuottaa tuloksen, oli se sitten odotusten mukainen tai ei. Siitä oppii aina jotain uutta. Tietysti vielä paremmalta tuntuu, kun oma hypoteesi on osunut oikeaan. On aina hyvä saada asioihin varmistus, vaikka se olisikin oletuksen vääräksi varmistaminen. Ei minulle ole ongelma sekään, jos jokin asia ei ole mitattavissa – sitten se on minulle neutraali asia. 

Vapaa-ajalla kamppailu-urheilu on ollut pitkään toinen elämäni, vaikkakin palkinnoksi olen saanut toistaiseksi vain fyysisiä vammoja. Olen siksi ollut jo pitkään tauolla, mutta kutsun sitä silti vain tauoksi. Tällä hetkellä täytyy vielä kuntoutua, ettei tule lisää ongelmia. Ehkä se myös kertoo jotain persoonastani, että minulla on vain keskitettyjä mielenkiinnon kohteita ja muut asiat jäävät taka-alalle.

Sami, mikä Hanatissa on parasta ja miten hän pystyy auttamaan asiakkaita?

On äärimmäinen vahvuus, että meillä on Hanatin kaltainen tyyppi. Omanlaisella tavallaan hahmottaa asioita hän tuo tiimimme tärkeää monimuotoisuutta, ja pääsemme katsomaan asioita eri näkökulmasta. Hanatilla on valtava tietotaito analytiikkapuolesta, ja olen vaikuttunut erityisesti siitä, millä tasolla hänen osaamisensa on. Se ei ole vain pintapuolista, vaan taustalla on selkeä kiinnostus aiheeseen. Se näkyy myös palvelumme laadussa.

Asiakkaillemme analytiikka on usein aika vieras osa-alue. Data on kuitenkin suuri mahdollisuus, ja on hienoa, että Hanatin ansiosta pystymme auttamaan yrityksiä paitsi markkinoinnissa, myös datan kanssa toimimisessa ja sen analysoimisessa. 

Jos dataa ei käytettäisi hyödyksi, tilanne olisi sama kuin jos sinulla olisi kauppa, mutta ei tietoa siitä, miten ja milloin ihmisiä kaupassasi käy. Verkkosivut ovat käytännössä yrityksen yksi toimipiste. Ethän jätä toimipistettäkään yksin ja valvomatta, vaan haluat tietää, mitä siellä tapahtuu.

Hanat on helmikuun puolivälissä siirtymässä pääkaupunkiseudulle kansainvälisen pörssiyhtiön palvelukseen. Miamin väki toivottaa hänelle erinomaista jatkoa uralla ja kiittää yhteisestä taipaleesta!

Onko yritykselläsi tarvetta digitaalisen markkinoinnin vahvalle moniosaamiselle? Tutustu palveluihimme ja kysy lisää! 


Piditkö artikkelista? Kerro kaverille

Haluatko asiantuntevan kumppanin maksetun mainonnan suunnitteluun ja toteuttamiseen?

Aiheeseen liittyvää tietoa

Esittelyssä Aleksi Ihalainen
By

Esittelyssä Aleksi Ihalainen

Aleksi saatiin Miamin myyntiosaston vahvistukseksi tammikuussa 2022. Aleksimainen tapa toimia on rauhallisen suoraviivainen ja asiakkaan tarpeita kuunteleva – ei

Lue lisää
Esittelyssä Hanat Tchotbaev
By

Esittelyssä Hanat Tchotbaev

Kun asioita on tarkasteltava objektiivisesti faktoina ja numeroina, analytiikkaan ja kehittämiseen erikoistunut Hanat on siihen enemmän kuin oikea henkilö.

Lue lisää
Esittelyssä Eija Ontronen
By

Esittelyssä Eija Ontronen

Eija on Miamin Content Marketing Lead, sisältömarkkinoinnin ja sisällöntuotannon rautainen ammattilainen. Hänellä on sana hallussa ja aina kynä terävänä.

Lue lisää