Peten erikoistaito on jalostaa ideat visuaaliseen muotoon. Siinä ovat hyväksi avuksi leikkisä asenne, kyky nähdä idea valmiina omassa päässä ja avoimuus kaikelle uudelle.


Miten sinusta tuli hyvä siinä, mitä nyt teet?

Teen Miamilla visuaalista suunnittelua. Olen se, joka pullauttaa yhteisen ideoinnin tuloksen kuvallisessa muodossa ulos, jotta se voidaan julkaista osana mainontaa. Kokoan yhteen sen, mitä asiakkaan kanssa on suunnitteluprosessin alkupäässä sovittu. Muut tekevät siis likaisen työn ja minä paketoin sen siististi visuaaliseen muotoon. 

Tieni työelämässä on edennyt liikunnanohjaajasta ja lastenohjaajasta graafiseksi suunnittelijaksi. Urani alkoi harrastuspohjalta, ja pikkuhiljaa siitä tuli ammatti. Alassa kiinnostivat monipuoliset ja luovat työtehtävät. Tein töitä freelancerina yli 10 vuoden ajan, ja sinä aikana ehdin tehdä muun muassa printtejä vaatemallistolle, brändisuunnittelua Color Obstaclelle, joka järjestää väriestejuoksuja eri puolilla Eurooppaa, levyjen kansia Sony Music Finlandille, parin urheiluseuran brändiuudistukset sekä Eurosportin salibänditurnauksen logot ja printtimateriaalit. 

Yhteistä kaikille työnkuvilleni on ollut mielikuvitus ja leikkisyys, niitä tarvitaan sekä ohjaajan että visuaalisen suunnittelijan työssä. Nuo ominaisuudet minulla on luonnostaan enkä pystyisi tekemään liukuhihnahommaa. Päivät eivät ole aikaisemmissa töissäni koskaan olleet samanlaisia eivätkä ne ole nytkään. 

Millä periaatteilla teet työsi?

Jäljen täytyy tietysti olla sellaista, että pystyn olemaan itse sen takana. Täytyy myös olla täsmällinen ja tehdä työt ajallaan, vaikka hyvät ideat eivät katsokaan aikaa. Ne eivät tule kellolla tai pakottamalla, vaan ne saattavat tulla vaikka autolla ajaessa. 

Näen yleensä päässäni kuvia siitä, miltä haluaisin valmiin työn näyttävän. Samoin jos joku kuvailee miettimäänsä ideaa, näen sen heti mielessäni. Kun valmis kuva on tällä tavalla jo muistissa päässäni, työtä on helppo lähteä tekemään ja hioa kunnes se näyttää siltä kuin pitääkin. 

En ole rutiinitekijä vaan enemmänkin hetkessä eläjä. Niin syntyy enemmän ideoita. Tällä alalla täytyy myös olla jatkuvasti ajan hengessä mukana ja aistit avoinna sille, mitä muuallakin tapahtuu. 

Miksi valitsit työpaikaksesi Miamin?

Kesällä 2020 suunnittelin muuttoa Keski-Suomeen ja etsin yrityksiä täältä päin. Löysin ensin Dinin toisen yrityksen, Greativen sivuille ja laitoin hänelle viestiä. Meni vähän aikaa ja hän soitti Markuksen kanssa takaisin päin. Syyskuussa aloitinkin sitten jo työt Miamilla. Miami oli juuri startannut toimintansa ja koko juttu vaikutti hyvältä. Toiminta-ajatus kuulosti tuoreelta verrattuna perinteisiin mainostoimistoihin, ja tietysti porukka oli jo silloin kiva.

Mikä saa sinut innostumaan?

Innostavimpia hetkiä töissä ovat ne, kun saa tehdä jotain erikoisempaa – esimerkiksi yhdelle asiakkaalle olen päässyt suunnittelemaan oluttölkit ja paitaprintit. Toki innostun muistakin töistä, mutta nämä ovat jääneet mieleen spesiaaleina tapauksina. 

Työkaverit tekevät tietysti myös työstä innostavaa, ja meillä on mahtava porukka. Sekin on hienoa, että asiakkainamme on merkittäviä yrityksiä, joille saamme tehdä töitä. Heiltä saatu positiivinen palaute tuntuu hyvältä. 

Vapaa-ajalla urheilu on lähellä sydäntäni. Enimmäkseen se on urheilun seuraamista, ja tykkään seurata erityisesti jalkapalloa. Se toimii mielen puhdistajana ja nollaa välimuistin. 

Viime talvena aloitin hiihtoharrastuksen, ja Keski-Suomessa siihen on hyvä mahdollisuus. Luonnossa samoilu ja mökkeily tuo sopivaa vastapainoa työhön: hiljaisuudessa on hyvä ladata akkuja.

Adnane, mikä Petessä on parasta työkaverina ja miten Pete pystyy auttamaan asiakkaita?

Olen tehnyt Peten kanssa töitä kohta kaksi kuukautta. Sen perusteella osaan sanoa, että Pete on luova, avoin ja iloinen ihminen ja tosi hauska tyyppi. 

Pete ei ota turhaa stressiä asioista ja osaa ottaa palautteen hyvin vastaan. Hän kuuntelee, mitä asiakas toivoo ja tekee tarvittavat muutoksetkin iloisella mielellä. 


Piditkö artikkelista? Kerro kaverille

Haluatko asiantuntevan kumppanin maksetun mainonnan suunnitteluun ja toteuttamiseen?

Aiheeseen liittyvää tietoa

Esittelyssä Aleksi Ihalainen
By

Esittelyssä Aleksi Ihalainen

Aleksi saatiin Miamin myyntiosaston vahvistukseksi tammikuussa 2022. Aleksimainen tapa toimia on rauhallisen suoraviivainen ja asiakkaan tarpeita kuunteleva – ei

Lue lisää
Esittelyssä Hanat Tchotbaev
By

Esittelyssä Hanat Tchotbaev

Kun asioita on tarkasteltava objektiivisesti faktoina ja numeroina, analytiikkaan ja kehittämiseen erikoistunut Hanat on siihen enemmän kuin oikea henkilö.

Lue lisää
Esittelyssä Eija Ontronen
By

Esittelyssä Eija Ontronen

Eija on Miamin Content Marketing Lead, sisältömarkkinoinnin ja sisällöntuotannon rautainen ammattilainen. Hänellä on sana hallussa ja aina kynä terävänä.

Lue lisää