Hakukonemainontaa optimoidaan käyttämällä oikeita avainsanoja ja rakennetaan laskeutumissivun avainsanojen mukaisesti. Näin on hyvät mahdollisuudet päästä hakutulosten kärkeen, mutta milloin optimointi menee yli? Mainosten lukija on kuitenkin ihminen, joka hakee tietoa eikä avainsanoja.


Miksi ja miten hakukonemainontaa tehdään?

Hakukonemainonta on yksi Google-mainonnan muodoista. Suurin osa verkkohauista Suomessa tehdään Googlen kautta, ja siksi Googlen hakukonemainontaan kannattaa panostaa. Suunnitelmallisesti tehtynä hakukonemainonta on erinomainen tapa tavoittaa asiakkaat. 

Hakukonemainonta tai hakusanamainonta on mainontaa, jolla pyritään näkymään hakukoneiden tuloksissa oikeita avainsanoja käyttäen. Valitset sanan tai termin, joka vastaa mainostettavaa tuotettasi, ja luot sen ympärille mainoksen.

Google määrittelee, kuinka korkealle hakutuloksissa mainoksesi nousee. Mitä paremmin mainoksessa käytetyt avainsanat toistuvat mainoksessasi ja laskeutumissivulla, sitä korkeammalle Google arvottaa mainoksesi antamalla hyvät laatupisteet ja nostamalla mainoksesi ylemmäs hakutuloksissa. 

On helppo sortua ajattelemaan, että ei muuta kuin hanat auki ja avainsanaa viljelemään joka paikkaan. Näin hakukonemainonnassa ei kuitenkaan kannata toimia, ja tässä artikkelissa kerromme, miksi.

Hakukonemainonta on tarkoitettu ihmisille, ei hakukoneille

Mainoksia tehtäessä tulee aina muistaa, että hakukonemainonnan kohteena on ihan tavallinen, ongelmaansa ratkaisua etsivä ihminen eikä Google. Vaikka kiusaus tehdä Googlelle optimoituja mainoksia on korkea, et loppujen lopuksi tule voittamaan sillä. Liian ilmiselvästi hakukonetta mielistelevät, persoonattomat mainokset eivät todennäköisesti anna parasta mahdollista kuvaa yrityksestäsi ja houkuttele ihmisiä klikkaamaan mainoksia.

Google antaa hakukonemainoksille laatupisteitä klikkausprosenttiin sekä mainoksen ja verkkosivuston vastaavuuksiin perustuen. Google arvottaa mainokset kolmen kriteerin perusteella:

·  mainoksen vastaavuuden

·  sivuston vastaavuuden

·  klikkausprosentin perusteella.

Mainoksen vastaavuus hakukonemainonnassa

Varsinaisen mainoksen tulee sisältää avainsanoja tai termejä. Avainsana tulee esiintyä mainoksen otsikossa ja tekstissä. Koska mainoksen merkkimäärä on rajattu, pitää miettiä tarkasti, kuinka monta kertaa avainsana sopii tekstiin ollen vielä luonnollinen ja luettava. Liiallinen avainsanojen viljely vie uskottavuuden mainokseltasi.

Sivuston vastaavuus hakukonemainonnassa

Jos mainos ohjaa sivulle, jolla on vain toistettu avainsanaa ilman, että siellä on todellista sisältöä esimerkiksi tuotteen tai palvelun ominaisuuksista, hyödyistä tai muiden asiakkaiden kokemuksista, ei kukaan tule viihtymään sivulla muutamaa sekuntia pidempään. Tällä on vaikutusta Googlen antamiin laatupisteisiin. Jos kukaan ei viihdy laskeutumissivulla, menetät Googlen laatupisteitä.

Tee laskeutumissivusta monipuolinen, jotta siellä on riittävästi tietoa esimerkiksi tutkimustuloksia, asiakaskokemuksia, esittelyvideo tai vertailua muihin vastaaviin tuotteisiin. Laskeutumissivunkin tulee palvella ensisijaisesti ihmisiä, ei Googlea.

Klikkausprosentti hakukonemainonnassa

Klikkausprosentilla tarkoitetaan sitä, kuinka todennäköisesti mainostasi klikataan. Tunnetuimmat brändit vievät usein voiton tässä kisassa, mutta onnistuneella mainostekstillä pystyt laittamaan kampoihin. Esimerkiksi alennusprosentti mainostekstissä houkuttelee klikkaamaan, tai maininta laskeutumissivulla olevasta vertailusta muihin vastaaviin tuotteisiin. Tämäkin riippuu täysin siitä, mitä tietoa ihminen juuri sillä hetkellä etsii.

Vinkkilista hakukonemainonnan tueksi – tee nämä

Jos et ole vielä tehnyt hakukonemainontaa, ota alla oleva vinkkilista käyttöön ja aloita jo tänään.

1. Suunnittele

Suunnittele, mitä mainostat ja mikä on hakukonemainontasi tavoite. Haluatko lisää verkkosivuvierailijoita, tarjota demoa saadaksesi liidejä vai lisätä myyntiä? Teetkö mainoksesta kampanjaluontoisen vai onko se jatkuvaa?

2. Tee hakusanatutkimus

Tutki, millä sanoilla ihmiset tekevät hakuja Googlessa, mitkä sanat tai termit ovat sinulle kaikista sopivimpia ja mikä on niiden hinta. Osuvimmat sanat tai termit saattavat olla kalliita ja kannattaa miettiä, olisiko jotkin muut sanat tai termit edullisempia. Apuna kannattaa käyttää Google Adsista löytyvää Keyword Planneria. Se on maksuton työkalu ja antaa riittävästi tietoa, jotta pääset hakukonemainonnassa alkuun.

3. Toteuta hakusanamainonta

Seuraavaksi pääset toteuttamaan itse mainokset. Kirjoita mainostekstit käyttäen hakusanatutkimuksen tuloksia hyväksi. Panosta sisältöön, koska sinulla on vain rajallinen määrä merkkejä käytettävänäsi. Ja muista, että kirjoitat mainokset ihmiselle, et Googlelle.

Varmista, että sivu, jolle ohjaat hakukonemainonnasta, vastaa mainonnassa käyttämiäsi hakusanoja. Sanoja tulee löytyä myös tältä laskeutumissivulta. Lisäksi sivuston pitää olla mielenkiintoinen, että sinne tuleva vierailija jää sivustolle ja löytää etsimänsä tiedon.

Lisäksi määrittele konversiot kuntoon ennen hakukonemainonnan aloitusta. Konversiot auttavat kertomaan sinulle, mitä tapahtui sen jälkeen, kun mainosta klikattiin. Johtiko se esimerkiksi ostamiseen tai demon tilaamiseen? Perusohje konversioiden määrittelyyn löytyy Googlen omista ohjeista.

4. Optimoi ja tee A/B-testausta

Kun olet saanut mainokset valmiiksi, anna niiden pyöriä ainakin parisen viikkoa, jotta dataa alkaa kerääntyä. Pureudu sitten saamaasi dataan ja pyri parantamaan mainoksiasi. Tehokas tapa tähän on tehdä aina kaksi eri mainosta samasta aiheesta. Vertaa näiden kahden mainoksen suoriutumista toisiinsa ja paranna huonommin toimivaa mainosta. Google Adsin omilla työkaluilla pääset kiinni dataan ja pystyt parantamaan oikeita asioita.

5. Jos oma aika tai osaaminen ei riitä, hanki osaava kumppani

Jos oma aika on liian kallisarvoista tai sitä ei ole riittävästi hakukonemainonnan tekemiseen, hanki osaava kumppani, joka hoitaa mainonnan puolestasi. Osaava kumppani hoitaa mainonnan alusta loppuun saakka ja sinä pääset tekemään sitä, minkä parhaiten osaat.

Oletko solmussa omien mainoskampanjoidesi kanssa vai etkö ole vielä edes aloittanut? Ole yhteydessä meihin, niin autamme sinut alkuun hakusanamainonnassa.


Piditkö artikkelista? Kerro kaverille

Haluatko asiantuntevan kumppanin maksetun mainonnan suunnitteluun ja toteuttamiseen?

Aiheeseen liittyvää tietoa

Sosiaalinen media – markkinointikanavien vertailu
By

Sosiaalinen media – markkinointikanavien vertailu

Mitkä sosiaalisen median kanavat yrityksesi kannattaisi valita markkinointikäyttöön? Vai pitäisikö yrityksesi näkyä joka kanavassa? Lue ohjeemme aiheesta.

Lue lisää
Hakusanamainonta: ennen kuin aloitat, tee nämä
By

Hakusanamainonta: ennen kuin aloitat, tee nämä

Hakusanamainonnassa on muutamia asioita, jotka pitää huomioida ennen aloittamista. Varsinkin jos et ole aikaisemmin tehnyt hakusanamainontaa ja aloitat mainonnan

Lue lisää
Hakukonemainonnankin kohteena on ihminen – vinkit mainonnassa alkuun pääsemiseksi
By

Hakukonemainonnankin kohteena on ihminen – vinkit mainonna

Hakukonemainontaa optimoidaan käyttämällä oikeita avainsanoja ja rakennetaan laskeutumissivun avainsanojen mukaisesti. Näin on hyvät mahdollisuudet päästä hakutulosten kärkeen, mutta milloin

Lue lisää