Tiimiakatemia Globalille yhteistyö Miamin kanssa on tuonut tehokkuutta markkinointiin ja mahdollisuuden panostaa oman toiminnan ytimen löytämiseen.


Monipuolinen osaaminen ratkaisi valinnan markkinointikumppaniksi

Yhteisöjen ja yhdessä oppimisen kehittämiseen erikoistunut valmennusyritys Tiimiakatemia Global on ollut Miamin asiakkaana syksystä 2020 lähtien.

“Valmennamme tiimivalmentajia, jotka hyödyntävät tiimioppimisen käytänteitä omassa työssään ja omassa yhteisössään. Pääasiassa asiakkaamme ovat oppilaitosmaailmasta”, kiteyttää Teija Välinoro, Tiimiakatemia Globalin yhteisömanageri ja toimintakoordinaattori.

“Markkinointimme pitää pystyä tavoittamaan päättäjiä eli oppilaitosten johtoa, mutta myös opettajia, sillä he ovat usein ne, jotka lähtevät valmennuksiimme. Heidän pitää itsekin innostua asiasta”, Välinoro jatkaa.

Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi Tiimiakatemia Global valitsi markkinoinnin kumppanikseen Miamin.

“Tärkein valintakriteerimme oli, että markkinoinnin kumppani pystyy auttamaan meitä monipuolisesti. Miamilta saimme osaamista nettisivujen tekniseen puoleen ja sisällöntuotantoon, samoin kuin markkinoinnin automaatiojärjestelmä Active Campaigniin ja tietysti digitaaliseen mainontaan”, Välinoro perustelee.

“Aiemmin markkinointi oli ollut melkein kokonaan minun hoidettavanani yrityksessämme. Olimme ostaneet yksittäisiä projekteja esimerkiksi nettisivujen ja ActiveCampaignin pystyttämiseen liittyen, mutta pitkäjänteistä markkinointiyhteistyötä emme olleet tehneet kenenkään kanssa. Jäin usein yksin asioiden kanssa. Miamista sain ympärilleni markkinointitiimin, jolla on monenlaista osaamista.”

Tuloksia syntyy tasaiseen tahtiin

Yhteistyö aloitettiin webinaarien tuotannosta, jossa Miamin roolina oli vastata niiden mainostamisesta sosiaalisessa mediassa. Pääasiassa mainonta on keskitetty Facebookiin.

“Tähän mennessä olemme ehtineet toteuttaa jo kahdeksan webinaaria yhdessä, ja kokonaisuus on ollut todella hyvä ja toimiva. Webinaarien ilmoittautumisista 41 % on tullut suoraan somemarkkinoinnin kautta. 70 % osallistujista on ollut meille ennestään tuntemattomia, mikä on selvä merkki siitä, että ilman markkinointia emme olisi saavuttaneet tätä tilannetta”, Välinoro sanoo.

“Seuraava asia, jota lähdimme tekemään Miamin kanssa, oli nettisivujemme uusiminen. Miamilta tuli siihen tekninen toteutus, visuaalisen ilmeen suunnittelua sekä ideoita sivuston toiminnallisuuteen.”

Yhdessä alettiin myös rakentaa liidiputkea, jossa mainonta on olennaisena osana mukana.

“Tiettyjen sisältöjen kautta kontaktit etenevät putkessa, ja lopulta myyjämme ottavat heihin yhteyttä. Tässä hyödynnämme Active Campaignia. Sisältöjen mainostus on olennainen osa, jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät niiden äärelle.”

“Liidiputki starttasi jo syksyllä 2021, mutta vasta nyt olemme alkaneet käyttää sitä aktiivisesti. Arvostamme aktiivisia SQL-liidejä, jotka ovat valmiita kontaktoitavaksi. Niitä olemme saaneet jo vajaat 100 kappaletta ja kauppaakin on syntynyt.”

Viimeisimmäksi yhteistyössä on toteutettu verkkokurssikokonaisuus, jonka markkinoinnin tuloksia ei vielä pystytä täysin arvioimaan, mutta alku näyttää erittäin lupaavalta.

“Ensimmäisen kuukauden aikana olemme saaneet jo 200 osallistujaa – osan markkinoinnin kautta ja osan omista verkostoistamme.”

Ei egoilla pullistelua, vaan ihmisläheistä kumppanuutta

Kun Välinorolta kysytään, mikä Miamin palvelussa on ollut kaikkein parasta, vastaus tulee nopeasti.

“Kumppanuus, se on ollut yhteistyössä tärkeintä itselleni. Miamin kanssa toimiessa on aidosti fiilis, että teemme tätä yhdessä. Yhteistyö on tosi sujuvaa, asioihin tartutaan usein saman tien ja niihin saadaan nopeastikin ratkaisut.”

Arjen kommunikointia on osaltaan helpottanut molempien yritysten sijainti Jyväskylän Crazy Townilla, mutta Välinoro ei usko sen olevan ratkaiseva tekijä yhteistyössä.

“Samojen seinien sisällä oleminen on varmasti edesauttanut, mutta pääasiassa kuitenkin viestimme Slackin kautta. Jo alussa minulle tärkeä syy valita Miami oli ihmisläheinen vaikutelma, joka heistä tuli, ja se on edelleen olennainen yhteistyötä helpottava asia. Miamin toiminnassa ei ole turhaa henkseleiden paukuttelua tai egoilla pullistelua, vaan ihmiset ovat helposti lähestyttäviä. Minulla on sellainen olo, että voin kysyä heiltä tyhmiäkin kysymyksiä.”

“Meille on tietysti ollut tärkeää saada sitä ammattitaitoa ja osaamista, joka meiltä itseltämme puuttuu. Miami hallitsee digimarkkinoinnin teknisen puolen ja esimerkiksi Active Campaignin rakentamisen. Verkkokurssejakaan emme olisi pystyneet toteuttamaan omin päin, vaan niiden tekninen toteutus ja laskeutumissivut tulivat Miamilta.”

“Työn laatu on ollut kokonaisuudessaan erittäin hyvää, sekä teknisen että sisällöllisen  puolen osalta. Jos jonkinlaisia korjaustoiveita on ollut, niihin on aina reagoitu nopeasti.”

Yhteistyö on mahdollistanut kehityksen

Välinoro kokee, että markkinoinnissa saavutettujen tulosten lisäksi yhteistyö Miamin kanssa on tuonut myös välillisiä hyötyjä.

“Omassa arjessani yhteistyö Miamin kanssa näkyy ilman muuta voimavarana. Ei tarvitse itse pystyä tekemään kaikkea. Se näkyy myös tehokkuutena toiminnassamme: pystymme tekemään enemmän, kun hommia tekee joku muukin.”

“Ylipäänsä huomaan yhteistyön tukeneen yrityksemme kehittymistä: tuntuu, että olemme saaneet kehitettyä markkinointiamme tosi paljon. Yhteistyön ansioista meille on jäänyt enemmän aikaa keskittyä kehittämään sisältöjämme ja kirkastamaan viestiämme.”

Välinoro näkee, että Miamilla on tarjottavaa sekä sellaisille yrityksille, joilta puuttuu markkinoinnin tekijät, että niille, jotka haluavat vahvistusta tekijäjoukkoonsa.

“Suosittelen kyllä Miamia digitaalisen markkinoinnin tarpeisiin. Oman kokemukseni perusteella Miami sopii hyvin markkinointitiimiksi yrityksille, joilla on vain vähän omia resursseja markkinointiin. Ja vaikka omaakin markkinointitiimiä olisi, eihän kaikkea tarvitse silti itse osata.”


Piditkö artikkelista? Kerro kaverille

Haluatko asiantuntevan kumppanin maksetun mainonnan suunnitteluun ja toteuttamiseen?