Kilpailu kovenee lähes jokaisella toimialalla. Siksi on syytä panostaa digitaalisen markkinoinnin strategiaan, joka vie markkinointisi pidemmälle kuin kilpailijoillasi.
Hyvä strategia ei tarkoita sitä, että käytät enemmän rahaa kuin kilpailijasi. Kyse on siitä, että teet asioita eri tavalla kuin on totuttu, testaat uusia taktiikoita ja toteutat kampanjoita kanavissa, joissa asiakkaasi ovat, mutta joissa kilpailua ei ole ehtinyt syntymään niin paljon kuin muualla. Hyvä strategia kertoo pelikentän koon ja sijainnin, mutta ei rajaa taktiikoita.
Suunnittelematon tekeminen myynnin lisäämiseksi vaatii jättimäistä onnea tai tuotteen, joka viedään käsistä jo ennen kuin sitä on julkaistu. Nopealle tekemiselle on aina hyvä jättää tilaa, mutta todelliset tulokset syntyvät aina systemaattisen tekemisen ja suunnitelmallisuuden ansiosta. Panosta siis suunnitteluun ja vie suunnitelmat johdonmukaisesti käytäntöön, unohtamatta kuitenkaan tulosten seurantaa onnistumisen mittarina.
Mainonnan sanoma, kohderyhmä, kanavavalinta, strategia, kampanjarakenne, visuaalinen vaikuttavuus – you name it. Melkein kaikkea voi testata mitattavassa digitaalisessa markkinoinnissa.
Testaamista ei kuitenkaan kannata tehdä testaamisen ilosta, vaan juuri niissä kohdissa, joissa potentiaalisia voittoja on mahdollista tehdä. Mainonnan sanomaa on syytä testata erilaisille kohderyhmille tiiviimmällä aikavälillä kuin strategiaa, jonka muuttaminen vaatisi markkinoinnin uudelleen muotoilua reilummin.
Jatkuvuus on itsessään päätös, joka määrittelee strategiaa. Emme edes yritä väittää sinulle, että yhdellä kampanjalla tai nopealla kokeilulla saisit pikavoittoja, sillä kasvu tehdään pitkäjänteisellä työllä ja testaamisella.
Kasvu on useiden toimenpiteiden summa. Kun toimenpiteitä toistetaan systemaattisesti hyviksi todetuilla menetelmillä, syntyy tuloksia. Kaikki voivat tehdä kasvua kaatamalla rahaa markkinointiin kuin pohjattomaan kaivoon. Voittajia ovat kuitenkin ne, jotka tekevät strategisesti oikeita valintoja ja ottavat voitot sieltä, mistä ne ovat kustannustehokkaasti helpoimmin otettavissa.