Tämä ei ole turhia ylistyssanoja pursuava oodi Miamille, vaan rehellistä pohdintaa tiimin juniorivahvistuksen näkökulmasta. Jos se sisältää hienoja sanoja, ne ovat kaikki ansaittuja.

Miami tuli tietoisuuteeni, kun etsin markkinoinnin harjoittelupaikkaa liiketalouden opintoihini liittyen. En ottanut heti yhteyttä, koska yritys ei suoranaisesti hakenut harjoittelijaa. Päädyin kuitenkin ottamaan puhelimen käteeni ja soitin suoraan Miamin toimitusjohtajalle. Sen puhelun ansiosta aloitin harjoittelun Miamin tiimissä toukokuussa 2022.

Ensimmäiset päivät harjoittelussa olivat jännittävät, koska markkinointitoimiston arki on hyvin erilaista kuin organisaation sisäisessä markkinointitiimissä työskentely. Minulla oli aiempaa alan työkokemusta vain toiselta puolelta pöytää, ja sieltäkin lähinnä tapahtumamarkkinoinnin puolelta, joka on oma maailmansa. Vaikka tunsin oloni noviisiksi Miamin ammattilaistiimin edessä, minulle tuli silti alusta alkaen fiilis, että olin osa tiimiä.

Ei ole mikään itsestäänselvyys, että harjoittelija – tai Junior Paid Social, joka oli tittelini tultuani oppimaan nimenomaan maksettua mainontaa – sulautuu joukkoon niin nopeasti ja pääsee osaksi asiakasprojekteja ensimmäisestä viikosta alkaen. Uskon, että kyse oli siitä, että minulla oli nälkä uuden oppimiseen ja Miamin tiimillä vastaavasti halu mahdollistaa se minulle. Minun mielestäni sitä voi nimittää win-win-tilanteeksi.

Jokainen päivä tällä alalla on erilainen – ihanko totta?

Ensimmäiset yhdeksän kuukautta miamilaisena markkinointitoimiston arkea eläen on kulunut kliseisesti ilmaistuna silmänräpäyksessä. Pohdin etukäteen sitä, olisiko tämä puoli markkinoinnin kenttää minun puoleni, sillä olin aiemmin nähnyt vain in-house-tiimin toimintamallin. Se selvisi lopulta vain kokeilemalla, mikä on tietysti aina hyvä tapa toimia omaan uraan vaikuttavien päätösten kanssa.

En voi väittää, etteikö minua olisi aluksi hirvittänyt se, miten monenlaista toimialaa ja liiketoimintaa oli opittava ymmärtämään voidakseen tuottaa osuvaa sisältöä ja suunnitellakseen toimivaa mainontaa jokaisen asiakasyrityksen tarpeisiin. Samalla se kuitenkin kiehtoi ja kiehtoo edelleen – se on nimenomaan kaiken suola.

Tällä alalla päivät ovat harvoin samanlaisia ja se on yksi suurimmista syistä, joiden vuoksi tunnen olevani oikealla alalla. Pidän vaihtelevuudesta ja mahdollisuudesta työskennellä useamman markkinoinnin osa-alueen parissa. Mitä Miamiin työpaikkana tulee, olen äärettömän iloinen siitä, että juuri tämä yritys ilmestyi tietoisuuteni ja otti minut avosylin vastaan – siis heti sen jälkeen, kun olin onnistunut myymään ajatuksen itsestäni harjoittelijana varsin elävästi mieleeni jääneen puhelun aikana.

Tuhkimotarinat ovat kliseisiä, mutta tämä taitaa olla sellainen

Uskallan väittää, että jokaisessa työpaikassa ja tiimissä on haasteensa ja päivät, jolloin tuntuu, että kaikki kiertävät kehää. Ne kuuluvat työelämään – yritykset kipuilevat välillä kasvaessaan, koska niin kipuilevat urallaan etenevät ihmisetkin. Loppujen lopuksi ratkaisee kuitenkin vain se, ovatko kaikki tiimissä kiinnostuneita ratkomaan eteen tulleita haasteita.

Minua ei koskaan kohdeltu sellaisena harjoittelijana, jolle olisi nakitettu vähäpätöisempiä hanttihommia, vaan sain hypätä suoraan syvään päätyyn. Se oli minulle ehdottomasti toimivin tapa ja ehkä juuri sen vuoksi siirtymäretriittini miamilaiseksi oli niin sujuva. Harjoittelun jälkeen oli luontevaa siirtyä työsuhteeseen, kun hommat jatkuivat samalla tavalla kuin siihenkin asti.

Olen varmaan puolueellinen sanomaan näin, mutta mielestäni Miami tuo virkistävää vaihtelua markkinointitoimistojen maailmaan. Miamilaista mentaliteettia on vaikea pukea sanoiksi, mutta ehkä sitä voisi osuvimmin kuvata tahtotilaksi löytää aidosti asiakasta palvelevia markkinointiratkaisuja sen sijaan, että kaikki yritykset yritettäisiin istuttaa valmiiseen muottiin. Pidän siitä, millaista on olla miamilainen ja miten se on vaikuttanut ajattelutapaani markkinoinnin saralla.

Viimeisten yhdeksän kuukauden aikana olen saanut kasvaa ammatillisesti ja oppia konkareilta, joiden kanssa työskentely on kaiken hyvän lisäksi älyttömän hauskaa. Olen myös siinä mielessä onnellisessa asemassa, että olen verrattain lyhyen työurani aikana löytänyt jo toistamiseen työn, jonka tunsin omakseni ensimmäisestä päivästä lähtien – se kun ei ole mikään itsestäänselvyys.

Rakkaudella
Anni

Kirjoittaja

Anni Karjalainen

Anni on sanavalmis sisältömarkkinoija, joka ottaa haltuun erilaiset konseptit ja formaatit. Hän on omimmillaan hioessaan saamistaan pohjatiedoista sisältöjä, jotka osuvat kerralla maaliin ja ovat hyödynnettävissä yhä uudelleen ja uudelleen.

Tapaa asiantuntijamme, niin teemme selkeän suunnitelman, miten erottaudut kilpailusta.

Aiheeseen liittyvää tietoa

Ensimmäiset yhdeksän kuukautta miamilaisena
By Anni Karjalainen

Ensimmäiset yhdeksän kuukautta miamilaisena

Lue lisää