Founder, CEO

Markus Liikanen

Miten sinusta tuli hyvä siinä, mitä nyt teet?

Oma yrittäjäurani alkoi 12 vuoden takaa. Minut on varustettu kovalla draivilla ja tiesin, että minusta tulee yrittäjä, mutta generalistiluonteena en ollut varma, mille alalle lähtisin. Mietin asiaa siitä näkökulmasta, mihin liiketoimintaan voisin hypätä suhteellisen pienellä panostuksella mukaan. Löysinkin sellaisen, miesten parturiliikeketjun.

25-vuotiaana perustin ensimmäisen parturiliikkeen Jyväskylään, ja siitä iso pyörä lähti pyörimään. Avasin uusia liikkeitä yksi toisensa jälkeen – yhteensä yhdeksän, joista kaksi Ruotsiin. Noilta vuosilta ammensin paljon oppia markkinoinnista. Saimme hurjan etulyöntiaseman esimerkiksi Googlen hakukonemainonnalla ja Facebook-mainonnalla, ja Ruotsissa pääsimme testaamaan lokalisointia samoilla välineillä sopeuttaen markkinoinnin sanomaa paikalliseen kenttään.

Käytimme monia erilaisia markkinointitoimistoja, mutta koin, että niistä yhdelläkään ei ollut liiketoiminnasta tarpeeksi syvää ymmärrystä, jotta olisi pystynyt toteuttamaan mainontaa haluamallamme tasolla. Markkinoilta tuntui puuttuvan toimija, joka pystyisi tuottamaan digitaalista markkinointia hyvin lähellä asiakkaan liiketoimintaa, varustettuna tarvittavalla teknologiaosaamisella ja markkinoinnissa tärkeällä psykologisella osaamisella. Siksi olen nyt tässä.

Aiemmalla yrittäjäuralla sain paljon kokemusta erilaisten ja eri-ikäisten ihmisten kanssa toimimisesta. Parhaimmillaan töissä oli melkein 50 henkilöä, jotka kaikki rekrytoin ja haastattelin itse. Vuosien saatossa olen rekrytoinut useamman sataa ihmistä. Sen myötä ihmistuntemuskin on kehittynyt.

Minulle on pienestä saakka ollut ominaista periksiantamattomuus, jääräpäisyys ja tietynlainen näyttämisen tarve. Olen myös aina ollut uskomattoman huono häviäjä ja olen ihmetellyt, miksi edes pitäisi olla hyvä häviäjä. Itselleni se on merkki siitä, että kotiläksyt ovat tekemättä eikä ole valmistauduttu tarpeeksi hyvin.

Millä periaatteilla teet työsi?

Työmoraaliani on kuvattu äärimmäisen korkeaksi. Siihen olen varmasti saanut mallin vanhemmiltani, jotka ovat myös olleet yrittäjiä koko ikänsä. Vaikka ei ole ollut pakko, olen aina aloittanut työt aikaisin. Pidän varhaisesta rytmistä, joskin päivät joskus voivat venyä. Pidän myös rutinoituneesta ja säntillisestä tekemisestä.

Oma erikoisuuteni on siinä, että mitä sekavampi tilanne tai kompleksisempi liiketoiminnallinen haaste on kyseessä, sitä paremmin pystyn toimimaan siinä. Otan sen positiivisena haasteena. Pahinta minulle on tasapaksuus. Korona on aiheuttanut sen, että oikeasti haastaviin myyntitilanteisiin on päässyt vain harvoin, ja tuntuu siltä, että sen myötä on jäänyt paljon pois.

Miksi päätit perustaa Miamin ja millaisen halusit siitä tehdä?

Taustalla oli halu yhdistää markkinoinnissa asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen, nykyaikainen digimarkkinoinnin teknologia ja mainonnan psykologia eli se, miten ihmisten käyttäytymiseen ja palveluiden tai tuotteiden haluttavuuteen pystytään vaikuttamaan. Halusin myös korostaa, että markkinointi on lopulta yksinkertaisia asioita. Vaikka digitaalinen markkinointi on kompleksista ja siihen on käytettävissä paljon eri kanavia ja ratkaisuja, niin pääperiaatteet tulevat aina pysymään samoina. Vastapuolella on aina ihminen, ja se on hyvin aliymmärretty asia.

Miamia ei koskaan tulla kutsumaan perheeksi, vaan miamilaisuus on elämäntapa. Perheeseen synnytään, kun taas elämäntavan valitset itse: millaisia arvoja allekirjoitat, miten haluat elää ja millaista elämäntapaa haluat rakentaa? Toivoisin, että rakentamamme miamilainen elämäntapa ja työskentelykulttuuri jatkuisivat ihmisillä läpi uran ja elämän. Sen lisäksi, että saamme olla iso osa ihmisen ammatillista uraa, pystyisimme jättämään myös pysyvän, positiivisen jäljen.

Mitä miamilainen elämäntapa sitten on? Meillä on kirjoittamattomat säännöt työetiikasta ja -moraalista, teemme asioita säntillisesti ja noudatamme aikatauluja. Emme halua jäykäksi asiantuntijaorganisaatioksi, vaan ennemminkin lifestyle-brändiksi. Miamilaisuuden kantavia voimia ovat periksiantamattomuus, uteliaisuus uusiin asioihin, pelkäämätön asenne, tietynlainen tyytymättömyys nykytilaan, jatkuva kehittyminen ja ongelmien ratkominen. Ammatillisen näkökulman lisäksi ne liittyvät myös kasvuun persoonana, oman potentiaalin löytämiseen ja sen timantiksi puristamiseen.

Mikä saa sinut innostumaan?

Innostuminen voisi olla meikäläisen toinen nimi. Innostun ihan hurjasti monestakin asiasta, mutta jos pysytään työkontekstissa, niin ensimmäisenä tulevat mieleen uudet erilaiset konseptit, ongelmien ratkaisu ja uusi teknologia.

Vapaa-ajalla kaikenmuotoinen extremeurheilu innostaa. Olen ollut sukset jalassa rinteissä ja harrastanut monenlaista alamäkipyöräilystä motocrossiin. Kaikki fyysisyys ja omalla keholla taiteilu on minulle loputon innostumisen aihe. Haluan haastaa itseäni, kehittyä ja puskea rajoja. Riskinottokykyni on jopa liian kova. Onneksi meillä on töissä loistava tiimi, jossa Dini on hyvä käsijarru. Hän osaa himmata meikäläisen vauhtia ja puntaroida riskejä.

Dini, mikä Markuksessa on parasta ja miten hän voi auttaa asiakkaita?

Markuksella on tosi vahva intuitio ja hän pystyy nopeasti sanomaan, onko jokin asia hyvä vai huono. Liiketoiminnan kehittämisessä siitä on paljon hyötyä. Jos esimerkiksi jokin yritys kertoo ongelmastaan, Markus osaa usein kertoa heti, mitä heidän kannattaisi tehdä. Ongelman ei välttämättä tarvitse liittyä markkinointiin, vaan yleisesti liiketoimintaan.

Markus on hyvä ihmisten kanssa ja kommunikoimaan. Hänellä on myös kova draivi viedä asioita eteenpäin ja hän saa asiat tapahtumaan.

Tiemme kohtasivat aikoinaan työn merkeissä ja päätimme jatkaa matkaa yhdessä perustamalla oman yrityksen. Työnjakomme meni luontevasti niin, että Markus visioi ja minä toteutin. Markuksella on vahva visio siitä, millainen nykyajan markkinointitoimiston pitää olla, ja hän on ehdottomasti oikea mies ohjaamaan laivaa.

Tapaa asiantuntijamme, niin teemme selkeän suunnitelman, miten erottaudut kilpailusta.