Automaatioiden hyödyntäminen markkinoinnissa ei tähtää vain tehokkuuden lisäämiseen, vaan myös asiakaskokemuksen parantamiseen. Parhaimmillaan se on win-win-tilanne asiakkaillesi ja yrityksellesi.

Miksi sinunkin kannattaa hyödyntää markkinoinnin automaatioita

Markkinoinnin automaatio on markkinoinnin prosessien automatisointia niin, että rutiininomaiset ja säännöllisesti toistuvat prosessit hoituvat automaatiojärjestelmän kautta eivätkä vie henkilöstön työaikaa. 

Vaikka automaatio sanana kuulostaa kylmältä ja konemaiselta, itse asiassa markkinoinnin automaation on tarkoitus viedä asiakaskokemusta juuri päinvastaiseen suuntaan. Kun hyödynnät automaatioita oikein, tuloksena on paitsi parempi asiakaskokemus myös parempi lopputulos yrityksesi kannalta. 

Markkinoinnin automaatiot mahdollistavat ennen kaikkea oikea-aikaisuuden markkinoinnissa, myynnissä ja asiakaspalvelussa. Automaatio antaa keinoja siihen, että potentiaaliselle tai jo olemassa olevalle asiakkaalle pystytään tarjoamaan hänen tarvitsemansa tieto tai palvelu juuri oikeana ajankohtana ja vieläpä personoidusti. Automaation avulla voit tehostaa viestintää asiakkaillesi ja prospekteillesi, pitää yllä heidän mielenkiintoaan yritystäsi kohtaan ja tarjota lisäarvoa sisällön tai vaikka tarjousten muodossa.

Markkinoinnin automaation ei ole tarkoitus kokonaan korvata ihmistä, vaan hoitaa niitä vaiheita prosesseista, joihin se tarjoaa tehokkaammat, toimivammat ja laatua parantavat mahdollisuudet. Tämän ansiosta myös myyjilläsi on paremmat mahdollisuudet onnistua työssään. 

Markkinoinnin automaatioiden tarjoamat käytännön keinot

Mitä kaikkea automaatioiden avulla konkreettisesti sitten pystytään tekemään? Automaatiojärjestelmät mahdollistavat todella monipuolisen valikoiman asioita ja toimintoja, mutta tässä joitakin esimerkkejä niistä.

  1. Kaikki kontaktit yhdessä järjestelmässä

Kontaktisi päätyvät automaatiojärjestelmään esimerkiksi lataamalla oppaan, liittymällä uutiskirjelistalle, ilmoittautumalla webinaariin tai tilaamalla verkkokaupastasi. Kun kaikki eri reittejä pitkin tulleet liidisi ja asiakkaasi ovat kootusti samassa järjestelmässä, niiden hallinnointi on helpompaa – tai ylipäätään mahdollista. 

  1. Kontaktien segmentointi

Segmentoimalla eli merkitsemällä kontakteja tageilla pystyt lajittelemaan kontaktejasi erilaisiin ryhmiin. Tämä mahdollistaa viestien kohdentamisen tietyille kontaktijoukoille, kuten opaslataajille, tarjouspyynnön jättäneille tai uutiskirjeen tilanneille. 

  1. Automaattisten viestin lähetys

Yksi yksinkertaisimmista automaation hyödyntämistavoista ovat automaattiset viestit, jotka lähtevät esimerkiksi lomakkeen täyttämisen, tilauksen lähettämisen tai jonkin muun kontaktin suorittaman toiminnon jälkeen. Jo yksinkertaisella vahvistusviestilläkin on tärkeä rooli hyvän asiakaskokemuksen varmistamisessa, mutta yhden viestin sijaan toiminnosta voi myös käynnistyä viestiketju erilaisin ehdoin varustettuna.

  1. Sisällön jakelu

Markkinoinnin automaatio mahdollistaa hyödyllisen sisällön jakelun kontakteille tehokkaasti ja heidän osoittamansa kiinnostuksen mukaisesti. Tietyn aihepiirin oppaan ladanneille voidaan tarjota lisätietoa kyseisestä aiheesta, verkkosivuilla tietyn palvelun sivulla vierailleille pystytään kohdentamaan tähän palveluun liittyvää sisältöä tai webinaariin osallistuneille voidaan lähettää syventävää tietoa käsitellystä aiheesta.

  1. Viestien personointi

Sen lisäksi, että automaation avulla lähetettyjä viestejä pystytään kohdentamaan täsmälleen halutulle joukolle, myös niiden sisältöä voidaan personoida henkilökohtaiseksi kullekin viestin saajalle. Esimerkiksi vastaanottajan nimi viestin otsikossa voi parantaa avaamistodennäköisyyttä. Viestiin voidaan myös rakentaa osioita, jotka näkyvät vain niille kontakteille, jotka täyttävät määritellyt ehdot. Näin vaikkapa uutiskirjeestä pystytään piilottamaan nykyisiltä asiakkailta tarjous, joka koskee vain uusia asiakkaita.

Automaatioketjut voivat olla hyvinkin monimutkaisia ja ne voivat linkittyä toisiinsa erilaisten ehtojen kautta. Automaatioista voidaan asettaa lähtemään ilmoituksia yrityksen henkilöille, jotta tapahtumista pysytään ajan tasalla. 

Markkinoinnin automaatiot myynnin apuna

Automaatioiden avulla markkinointi ja myynti yhdistyvät saumattomasti yhteen pelaavaksi kokonaisuudeksi. Automaatioiden avulla liidejä pystytään lämmittelemään kohti ostovalmiutta, ja lämpimyyttä seuraamalla löydetään paras hetki tehdä kauppaa. 

Lue myös, miten ostopolku kannattaa huomioida markkinoinnissa.

Liidejä voidaan pisteyttää automaatiojärjestelmässä verkkosivuvierailujen, materiaalien latausten ja muun aktiivisuuden perusteella. Kun määritelty pistemäärä ylittyy, järjestelmästä lähtee myyjälle viesti, että liidi on valmis myynnin kontaktoitavaksi. 

Näin pystyt sekä helpottamaan myyjän työtä että varmistamaan, että myyntikontaktin hetkellä asiakkaalla on jo pohjatietoa yrityksesi palveluista. Tiedät myös suurin piirtein, mistä asiakkaasi on kiinnostunut jo ennen kuin otat häneen henkilökohtaisesti yhteyttä. 

Markkinoinnin automaatiota hyödyntämällä voit myös lähettää personoituja myyntiviestejä isoillekin massoille helposti sen sijaan, että näpyttelisit sähköpostia jokaiselle erikseen.

Mitä tarvitset, että pääset alkuun?

Jotta markkinoinnin automaatiot saadaan käyttöön, tarvitaan tietysti sen mahdollistava järjestelmä. Niitä on saatavilla useita, mutta ehkä tunnetuimmat ovat Active Campaign ja Hubspot. Molemmat tarjoavat todella hyvät työkalut automaatioiden toteuttamiseen. Selkein erottava tekijä on hinta, jonka osalta Active Campaign kiilaa etulyöntiasemaan. Toisaalta Hubspot mahdollistaa automaatioiden lisäksi paljon muuta.

Seuraavaksi tarvitset kontakteja. Niitä saat verkkosivujesi lomakkeiden ja liidimagneettien kautta, joten jos sellaisia ei vielä ole riittävästi, panosta tässä kohtaa niihin. Myös liikenteen lisääminen verkkosivuille esimerkiksi hakukonemainonnan tai sosiaalisen median mainonnan kautta auttaa tilannetta. 

Sitten tarvitset vielä kontaktejasi kiinnostavaa sisältöä, joka vie heitä eteenpäin ostoprosessissa. Sisällön tuottaminen ei ole kertaluontoinen juttu, vaan sitä tarvitaan jatkuvasti lisää. Olennaista on myös oikeiden sisältöjen kohdentaminen oikealle kontaktijoukolle oikeassa kohdassa ostopolkua. Mistä toimiva markkinointisisältö syntyy? Lue lisää täältä.

Lisäksi on tärkeää muistaa, että parhaan tehon irti saaminen automaatioista vaatii aktiivisuutta myös myyjiltä. Kun automaatio on tehnyt tehtävänsä, kuumaa liidiä ei kannata jättää viestipolun päähän jäähtymään. Silloin on myyjän vuoro kerätä parhaat päältä.

Kirjoittaja

Anni Karjalainen

Tapaa asiantuntijamme, niin teemme selkeän suunnitelman, miten erottaudut kilpailusta.

Aiheeseen liittyvää tietoa

KPI-mittarit B2B-markkinoinnissa 2024: kaikkea ei kannata mittaroida
By Markus Liikanen

KPI-mittarit B2B-markkinoinnissa 2024: kaikkea ei kannata mi

Lue lisää
Demand generation – luo kysyntää, kasvata myyntiä ja saavuta liiketoiminnan tavoitteesi
By Anni Karjalainen

Demand generation – luo kysyntää, kasvata myyntiä ja sa

Lue lisää