Miksi videomainonta YouTubessa kannattaa?
YouTubella on maailmanlaajuisesti kuukausittain 1,5 miljardia sisäänkirjautunutta käyttäjää. Jopa Suomen tasolla päästään kuukausittain yli 3 miljoonaan käyttäjään, mikä tarkoittaa sitä, että noin puolet suomalaisista on tavoitettavissa YouTube-mainonnalla. Harva mainoskanava pystyy siihen.
Suomalaiset käyttäjät katsovat YouTube-videoita mobiililaitteilta keskimäärin yli tunnin päivässä. Erityisesti nuorempien ikäluokkien keskuudessa videomuotoinen sisältö on suosittua: esimerkiksi 16–24-vuotiaista 61 % käyttää YouTubea päivittäin*. YouTube on Suomen suosituin verkkosivusto heti Googlen jälkeen.
*Lähde: DNA:n Digitaaliset elämäntavat -tutkimus 2020
Myös yritykset ovat ymmärtäneet YouTuben mahdollisuudet yhä paremmin, sillä YouTubessa mainostavien pienten ja keskisuurten yritysten määrä on kaksinkertaistunut viimeisen kahden vuoden aikana.
Tärkeimmät YouTuben tarjoamat edut mainoskanavana ovat kustannustehokkuus ja erinomaiset kohdennusmahdollisuudet. Videotasi näytetään vain valitsemallesi kohderyhmälle, ja maksat vain silloin, kun videotasi katsotaan. Kun siis kohdennus ja sisältö ovat kunnossa, mainonnalla on loistavat edellytykset tuottaa tulosta.
Miten YouTube-mainonta toteutetaan?
YouTube-mainonta rakennetaan Google Ads -tilin kautta videokampanjoina. Jos siis teet jo Google-mainontaa, kynnys videomainonnan aloittamiseen YouTubessa ei ole korkea.
Mainostettavat videot tulee ladata omalle YouTube-tilille ja yhdistää kyseinen tili Google Ads -mainosalustaan. YouTube-kanavalle ladatut mainosvideot voidaan piilottaa kanavan muusta sisällöstä.
Ensin sinulla on tietysti oltava videomateriaalia mainokseesi. Seuraaviin mainosmuotoihin perehtymällä saat käsitystä siitä, minkä pituinen video toimii missäkin mainostyypissä.
YouTuben mainontamuodot jaetaan kolmeen päätyyppiin:
- Bumper- eli puskurimainokset:
- Lyhyitä 6 sekunnin videoita, joita ei voi ohittaa.
- CPM-hinnoiteltua mainontaa, jossa maksat näytöistä jokaista tuhatta katsojaa kohti.
- Sopivat hyvin bränditietoisuuden lisäämiseen.
- TrueView InStream -mainokset:
- Käyttäjä voi halutessaan skipata mainoksen 5 sekunnin jälkeen.
- Videolla ei ole pituusrajoitusta.
- Maksat, jos katsoja katsoo mainostasi 30 sekunnin ajan, tai jos video on tätä lyhyempi, loppuun asti.
- Voidaan toteuttaa myös ei-ohitettavina, jolloin mainosten pituus rajoittuu 15 sekuntiin.
- TrueView Video Discovery -mainokset:
- Tämä mainosmuoto sopii erityisesti sponsoroidulle sisällölle.
- Videolla ei ole pituusrajoitusta.
- Mainokset näkyvät YouTuben hakutulosten seassa hakusivulla, videon katselusivulla ja YouTuben etusivulla.
- Katsojat klikkaavat itse videon käyntiin.
Tutustu tarkemmin mainosmuotoihin »
Yleisökohdistuksen avulla määrität, kenelle videoitasi YouTubessa näytetään. Kohdistamisen ansiosta tavoitat juuri haluamasi tarkoin rajatut yleisöt sen perusteella, keitä käyttäjät ovat, millaisia kiinnostuksen kohteita heillä on ja millaista sisältöä he katsovat.
Esimerkkejä kohdentamismahdollisuuksista:
- demografiset tiedot, kuten ikä, sukupuoli ja kotitalouden tulot
- kiinnostuksen kohteet, jotka saadaan selville mm. vierailtujen sivujen, Google-hakujen tai elämäntapahtumien perusteella
- omat datasegmentit, joita syntyy videoidesi aiemmista katsojista.
- samankaltaiset yleisöt, hakusanojen perusteella rakennetut yleisöt ja oikeastaan kaikki yleisöt, joita on luotu Google Analyticsiin (edellyttäen, että Google Ads ja Analytics on linkitetty toisiinsa). Kun YouTube-kanavasi ja Google Ads on linkitetty toisiinsa, saat luotua yleisöjä myös YouTube-kanavasi seuraajista ja kanavasi videon katsoneista henkilöistä.
Sisältökohdistusta puolestaan tarvitaan määrittämään, missä mainoksesi näkyvät. Voit valita sijoittelut esimerkiksi seuraavista vaihtoehdoista:
- YouTube-kanavat
- YouTube-videot
- verkkosivustot Google Display ‑verkostossa
- sovellukset Google Display ‑verkostossa.
Voit myös kohdistaa mainoksesi tiettyihin aiheisiin tai avainsanoihin YouTubessa ja Google Display -verkostossa. Lisäksi pystyt halutessasi kohdistamaan mainoksesi tietyntyyppisten päätelaitteiden käyttäjille.
Lue Googlen ohje kohdistamiseen tästä »
Jatkuva optimointi ylläpitää videokampanjoiden tehoa
Videomainonnan pitäminen tuloksellisena vaatii kampanjoiden menestyksen seuraamista ja jatkuvaa kehittämistä, sillä parhaastakin mainoksesta tylsyy terä, kun se on nähty liian monta kertaa. YouTuben Analytics-työkalu toimii apuna mainosten tehon seurannassa, ja omien sivujen analytiikka kertoo myös oman osansa, kun maalit on sinne asetettu oikein.
Esimerkiksi seuraavia asioita tarkkailemalla saat tietoa mainostesi toimivuudesta:
Katselukertakohtainen hinta kertoo, kuinka kilpailukykyinen mainoksesi on. Jos hinta alkaa nousta, se voi olla merkki “sisältösi kulumisesta” eli mainos on pyörinyt kohderyhmällesi jo jonkin aikaa ja on aika tehdä uutta sisältöä. Kohdistamisen laajentaminen voi myös auttaa asiaa.
Katseluprosentti kertoo siitä, löytävätkö katsojat mainoksesi ja katsovatko he sen loppuun. Lyhyempi mainos menestyy usein tämän mittarin osalta paremmin. Parantaaksesi katseluprosenttia sinun kannattaa luoda useampia mainoksia pienillä eroavaisuuksilla, esimerkiksi erilaisilla toimintakehotuksilla. Myös kohdentamisen hiominen voi auttaa nostamaan katseluprosenttia.
Lisää tietoa videomainonnan mittareista löydät täältä »
Itse videon laadulla ja sisällöllä on luonnollisesti suuri rooli mainonnan onnistumisessa, ja monipuoliset mainosaineistot parantavat kampanjan tehoa. Tässä kannattaa huomioida myös käytettävä päätelaite: Videoita katsotaan usein mobiilissa, joten vaakasuuntainen video ei aina ole toimivin ratkaisu. Pystysuuntainen tai neliön muotoinen video näkyy mobiililaitteilla suurempana, jopa koko näytön kokoisena, kun taas vaakasuuntainen käyttää vain kaistaleen näytöstä.
Tee uusi aluevaltaus ja hyödynnä YouTube-mainonnan mahdollisuuksia! Ota meidät avuksi sen toteutukseen.
Kirjoittaja
Anni Karjalainen
Anni on sanavalmis sisältömarkkinoija, joka ottaa haltuun erilaiset konseptit ja formaatit. Hän on omimmillaan hioessaan saamistaan pohjatiedoista sisältöjä, jotka osuvat kerralla maaliin ja ovat hyödynnettävissä yhä uudelleen ja uudelleen.