Usein se oikea markkinointikumppani löytyy vasta monien kokeilujen kautta. Jos kuitenkin haluat onnistua markkinointitoimiston valinnassa varmemmin jo kerrasta ja päästä parhaisiin tuloksiin, kiinnitä huomiota ainakin seuraaviin asioihin.

1. Vastaako markkinointitoimisto suunnittelusta ja johtamisesta? 

Erittäin olennainen asia markkinoinnissa onnistumisen kannalta on se, että kokonaisuutta johdetaan järjestelmällisesti. Ota siis markkinointitoimistoa valitessasi huomioon se, haluatko ostaa kumppaniltasi myös johtamista ja suunnittelua vai johdatko markkinointiasi itse. Ero markkinointia johtavan ja pelkästään markkinointitoimenpiteitä toteuttavan markkinointitoimiston välillä on suuri, ja se näkyy todennäköisesti sekä hinnassa että tuloksissa.

2. Luotatko yhteen tekijään vai tiimin osaamiseen?

Jos oikein hyvä tuuri käy, saatat löytää markkinoinnin yleisneron, joka hallitsee markkinoinnin kenttää laajasti. Paljon todennäköisemmin kuitenkin saat kattavaa markkinoinnin osaamista tiimiltä, joka koostuu eri osa-alueisiin erikoistuneista ammattilaista, kuten digimarkkinoijasta, sisällöntuottajasta, visuaalisesta suunnittelijasta ja  analytiikka-asiantuntijasta. Myös ideointi on aina hedelmällisempää porukalla. Tiimin tekemänä markkinointisi ei pysähdy yhden henkilön ollessa poissa, vaan toteutus rullaa sujuvasti kaikissa tilanteissa.

3. Ostatko yhtä osaratkaisua vai maksatko kokonaisuudesta? 

Mitä ehjempänä ja johdonmukaisempana kokonaisuutena markkinointia tehdään, sitä paremmilta näyttävät yleensä tuloksetkin. Irrallisellakin osaratkaisulla tai kampanjalla voidaan kyllä saavuttaa tuloksia, mutta pidemmän päälle yhtenäisyys markkinoinnissa on sekä helpommin hallittavissa että brändin kannalta kauaskantoisempaa. Toki työnjakoa oman yrityksesi ja markkinointitoimiston välilläkin kannattaa tehdä, jos se on perusteltua ja järkevää. Tärkeää on kuitenkin miettiä, mikä toimii parhaiten.  

Sisällöntuotanto on yksi markkinoinnin osa-alueista, joka kannattaa pitää mielessä kumppania valittaessa. Pystyykö markkinointitoimisto tuottamaan myös sisältöä vai jääkö se sinun vastuullesi? Itse tekeminen voi kuulostaa houkuttelevalta säästämisen mahdollisuudelta, mutta omat aika- ja osaamisresurssit kannattaa arvioida järkevästi. Ammattilaisen tekeminä toimivat sisällöt valmistuvat aina tarvittavassa aikataulussa, jolloin markkinointi etenee suunnitellusti sinun yrityksesi henkilöitä kuormittamatta ja tuloksia syntyy tasaiseen tahtiin. 

4. Miten markkinointia mitataan ja raportoidaan?

Tuloksellisuuden arviointi markkinoinnissa vaatii aina mittareiden asettamista ja jatkuvaa seuraamista. Nykyaikainen digitaalista markkinointia tekevä markkinointitoimisto pystyy osoittamaan toimenpiteidensä tulokset asiakkaalle, ja sitä kannattaa vaatia. Toisinaan markkinoinnissa on pakko edetä kokeilun ja oppimisen kautta, mutta mittaaminen on se ratkaiseva keino, jonka avulla tiedetään jatkaa oikeaan suuntaan. Jaettujen järjestelmien ja säännöllisen raportoinnin avulla pysyt ajan tasalla markkinointitoimistosi aikaansaamista tuloksista.

5. Mitä voit odottaa yhteistyöltä markkinointitoimiston kanssa? 

Yhteistyön sujuvuus on tärkeä näkökulma missä tahansa kumppanuudessa, niin myös markkinoinnissa. Tämän näkee tietysti parhaiten vasta käytännössä, mutta toiminnan perusperiaatteista kannattaa keskustella jo ennen sopimuksen tekemistä: 

  • Miten sujuva yhteydenpito ja samalla kartalla oleminen varmistetaan? 
  • Millä aikataululla markkinointitoimisto lupaa toimittaa tilauksia? 
  • Onnistuvatko lisätyötkin tarvittaessa? 

Kirjoittaja

Anni Karjalainen

Anni on sanavalmis sisältömarkkinoija, joka ottaa haltuun erilaiset konseptit ja formaatit. Hän on omimmillaan hioessaan saamistaan pohjatiedoista sisältöjä, jotka osuvat kerralla maaliin ja ovat hyödynnettävissä yhä uudelleen ja uudelleen.

Tapaa asiantuntijamme, niin teemme selkeän suunnitelman, miten erottaudut kilpailusta.

Aiheeseen liittyvää tietoa

Aseta tavoitteesi: Ajatusjohtajuus vs. niche famous
By Teija Välinoro

Aseta tavoitteesi: Ajatusjohtajuus vs. niche famous

Lue lisää
B2B-sisältöstrategia 2024: Dark social
By Teija Välinoro

B2B-sisältöstrategia 2024: Dark social

Lue lisää
B2B-sisällön suunnittelu 2024: Haasta lyhyet formaatit ja luo arvoa tuottavaa sisältöä
By Teija Välinoro

B2B-sisällön suunnittelu 2024: Haasta lyhyet formaatit ja

Lue lisää