Jokaisen nettisivuilla operoivan on hyvä olla perillä siitä, miten hakukoneoptimointi toimii ja mitä sen eteen kannattaa tehdä. Kokosimme tähän artikkeliin helppotajuisesti pääasiat verkkosivusisältöjen hakukoneoptimoinnista.

Miksi hakukoneoptimointia tarvitaan?

Hakukoneoptimointi eli Search Engine Optimization (SEO) on kokoelma keinoja, joilla nettisivujesi sijoitusta Googlen hakutuloksissa voidaan nostaa lähemmäksi kärkeä. Parempi löydettävyys tarkoittaa yrityksellesi samalla enemmän yhteydenottoja sekä lisää myyntiä. 

Hakukoneoptimointi on maksuton tapa lisätä omien sivujesi löydettävyyttä, mutta aikaa ja osaamista se vaatii. Taitavalla hakukoneoptimoinnilla pystyt kuitenkin parantamaan sivujesi sijoitusta orgaanisissa hakutuloksissa tuntuvasti. Kun sivusi nousee vaikkapa hakutulosten sivulta viisi kymmenen parhaan joukkoon ensimmäiselle sivulle, sillä on jo verkkosivuvierailijoidesi määrään tuntuva vaikutus. 

Hakukoneoptimoinnin tulisi aina olla olennainen osa sisällöntuotantoa, ja lähes kaikessa nettiin julkaistavassa sisällössä on hyötyä hakukonenäkökulman huomioimisesta. Hakukonelöydettävyys on myös painava syy siihen, miksi sisältöä ylipäänsä kannattaa tehdä verkkoon. Esimerkiksi huolellisesti ja hakukoneoptimoinnillisesti oikein tehdyt blogiartikkelit voivat hyödyttää yritystäsi vuosien ajan tuomalla tasaisesti liikennettä sivuillesi. 

Hakukoneoptimointi tukee myös Google-mainontaa: Kun mainoksen laskeutumissivuna toimiva sivu on optimoitu mainoksessa käytetylle hakusanalle, mainos saa paremmat laatupisteet. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mainos saa enemmän näkyvyyttä pienemmällä rahasummalla.

Kuinka sitten hakukoneoptimoinnissa kannattaa lähteä liikkeelle? Tässä yksinkertaistetut linjat siihen, miten hakukoneoptimointiprosessissa on järkevää edetä.

Vaihe 1: Löydä oikeat hakusanat yrityksellesi

Oikeiden avainsanojen valinta on hakukonelöydettävyyden kehittämisessä ensimmäinen ja erittäin tärkeä askel. Aloita miettimällä, millä sanoilla asiakkaasi etsivät palveluasi. 

Aina sanat, joita itse olet tottunut käyttämään palvelustasi, eivät välttämättä ole niitä haetuimpia ja kohdeyleisölle tuttuja. Siksi ennen hakukoneoptimointitoimenpiteitä kannattaa tehdä hakusanakartoitus, jota varten löytyy erilaisia työkaluja. Kartoituksen tarkoitus on saada selville, minkä verran tarjoamaasi palvelua kuvaavilla sanoilla on hakuja ja kuinka kilpailtuja sanat ovat. 

Avainsanoja ei kannata valita pelkästään hakujen määrän perusteella, vaan huomioon on otettava myös kilpailun taso. Kovimmin kilpailluilla sanoilla hakutulosten kärkikahinoihin voi olla todella vaikea päästä, jolloin optimointityötkin valuvat osittain hukkaan. Sen sijaan voi olla viisaampaa valita hiukan vähemmän haettu sana, jolla kilpailua on vähemmän.

Hakutermi voi koostua myös useammasta sanasta. Jos esimerkiksi palvelusi on vahvasti paikallinen, paikkakunnan nimi kannattaa liittää mukaan hakutermiin – esimerkiksi “kukkakauppa jyväskylä”.

Kuvankaappaus SemRushin avainsanatyökalusta. Volume-sarake näyttää hakujen määrän ja Com.-sarake kilpailutilanteen. Mitä lähempänä lukua 1 ollaan, sitä vaikeampi hakusanalla on listautua kärkeen.

Vaihe 2: Hakukoneoptimoinnin suunnittelu

Kun hyvät hakusanat on löydetty, lähdetään suunnittelemaan, miten niitä kannattaa hyödyntää. 

Pyri optimoimaan kukin verkkosivustosi sivu yhdelle hakusanalle tai hakutermille. Jotta pystyt tekemään tämän järkevästi, myös sivustosi sisältörakenteen on mahdollistettava optimointi. Kullekin tärkeälle tuotteelle ja palvelulle on oltava oma erillinen sivunsa, jotta hakukoneoptimointi onnistuu tehokkaasti. 

Lisäksi voit täydentää kokonaisuutta kirjoittamalla blogiartikkeleita optimoituna toimialaasi liittyville hakutermeille. 

Vaihe 3: Hakukoneoptimoinnin toteuttaminen sivukohtaisesti

Sivukohtaisen sisällön hakukoneoptimointi on käytännössä valitun avainsanan sisällyttämistä tekstiin riittävissä määrin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että hakukoneystävällisen sisällön kirjoittaminen on parhaimmillaan kompromissien tekemistä: luettavuuden ei pidä kärsiä eikä hakusanojen lisäämisen ole tarkoitus näyttää päälle liimatulta. 

Google arvostaa hakusana-rankingissa kohtuutta, ja liian tiheästi esiintyvä hakusana ei tuokaan niin hyvää tehoa kuin oikeassa suhteessa käytetty. Tavoitteena voidaan pitää sitä, että hakusanan esiintyvyys koko sivun tekstissä on noin viisi prosenttia, mutta tässäkin on hyvä pitää maalaisjärki mukana. Google ymmärtää jonkin verran myös synonyymejä.

Huomioi optimoidessasi seuraavat asiat: 

  • Otsikot: Hakusanan tulee olla mukana vähintään H1-otsikossa, ja mahdollisuuksien mukaan myös alaotsikoissa.
  • Leipäteksti: Sisällytä valitsemaasi avainsanaa tekstiin, erityisesti sen alkuosaan. Tekstiä on myös oltava riittävästi, vähintään parisataa sanaa.
  • Linkitykset: Sivuston sisäisillä ja ulkoisilla linkityksillä on positiivinen vaikutus Google-sijoitukseen, joten lisää niitä mahdollisuuksien mukaan tekstiin.
  • Kuvat ja kuvien alt-tekstit: Google arvostaa sisällön monimuotoisuutta, jota myös kuvat edustavat. Sisällytä hakusana kuvan tiedostonimeen, alt-tekstiin ja otsikkoon.  
  • Url ja title: Varmista, että hakusana esiintyy sivun urlissa ja title-otsikossa. Vaikka title ei näykään itse sivuilla, sillä on hakukonenäkökulmasta suuri merkitys.
  • Metakuvaus: Googlen hakutuloksissa metakuvaus on ensimmäinen teksti, johon potentiaalinen asiakkaasi törmää. Muotoile tämä teksti niin, että se houkuttelee klikkaamaan. 

Huomioithan myös sen, että Google ei osaa lukea sisältöä, joka on esitetty kuvina. Hakukone löytää avainsanat vain tekstimuotoisesta sisällöstä. Siksi on tärkeää varmistaa, että esimerkiksi sivujen tärkeitä H1-otsikoita ei esitetä kuvamuotoisina. 

Tämänkin kuvan kuvatekstissä on mukana hakutermi Miten hakukoneoptimointi toimii. Kuva on myös nimetty ‘hakukoneoptimointi.jpg’.

Vaihe 4: Jatkuva kehittäminen

Hakukoneoptimointia kannattaa ajatella pitkäjänteisenä työnä, jossa on koko ajan mahdollisuus parantaa sijoituksiaan. Myös kilpailijasi kehittävät sivujaan, joten tilanteesta on hyvä olla ajan tasalla koko ajan.

Toisaalta hakukoneoptimointi on myös aikaa vievää työtä, jonka tulokset näkyvät vasta pidemmällä aikavälillä. Kerralla ei siis tarvitsekaan saada ykköspaikkaa haltuun, vaan optimointitoimenpiteitä voi lähteä tekemään suunnitelmallisesti vaiheittain. 

Oletko valmis aloittamaan nousun Google-hakutuloksissa? 

Pyydä meidät apuun – ota yhteyttä täältä. Selvitetään, millainen sijoituksesi hakutuloksissa on nyt ja valitaan oikeat toimenpiteet sen nostamiseksi.

Kirjoittaja

Anni Karjalainen

Anni on sanavalmis sisältömarkkinoija, joka ottaa haltuun erilaiset konseptit ja formaatit. Hän on omimmillaan hioessaan saamistaan pohjatiedoista sisältöjä, jotka osuvat kerralla maaliin ja ovat hyödynnettävissä yhä uudelleen ja uudelleen.

Tapaa asiantuntijamme, niin teemme selkeän suunnitelman, miten erottaudut kilpailusta.

Aiheeseen liittyvää tietoa

Miten Google Core Web Vitals vaikuttaa sivustoosi?
By Anni Karjalainen

Miten Google Core Web Vitals vaikuttaa sivustoosi?

Lue lisää
Miten hakukoneoptimointi toimii – perusasiat kuntoon
By Anni Karjalainen

Miten hakukoneoptimointi toimii – perusasiat kuntoon

Lue lisää