Kun turvallisuusalalla toimiva Agmen antoi markkinointinsa Miamin hoidettavaksi, resursseja vapautui omaan ydintekemiseen ja koulutuksiin osallistujia saatiin entistä enemmän.


Haaste: osallistujien löytäminen koulutuksiin

Agmen on jyväskyläläinen yksityinen turvallisuusalan kouluttajayritys, joka perustettiin vuonna 2019. Yritys kouluttaa vartijoita ja järjestyksenvalvojia, tekee yhteistyötä Turun aikuiskoulutuskeskuksen kanssa turvallisuusalan ammattitutkinnon toteuttamisessa ja järjestää erilaisia lisäkoulutuksia turvallisuusalan ammattilaisille.

“Kun perustimme firmaa, pidimme arvokkaana nimenomaan sitä, että meillä kouluttajilla on kosketuspintaa kentän tason tapahtumiin ja voimme hyödyntää vahvaa käytännön osaamistamme koulutuksissa”, kertoo Agmenin toimitusjohtaja Janne Mönkkönen.

Alussa iso siivu ajasta kului kuitenkin kontaktointiin, jotta koulutuksiin saatiin riittävästi osallistujia. Miamin mukaan tulon myötä turvallisuusalan ammattilaisten resurssit on saatu kohdistettua siihen, mistä tuloskin syntyy.

“Sen jälkeen, kun aloitimme yhteistyön Miamin kanssa maksetussa mainonnassa, meidän ei ole enää tarvinnut hukata aikaa kontaktointiin ja silti koulutuksissamme on porukkaa. Voimme keskittyä olemaan itse täysipäiväisiä kouluttajia”, kiteyttää Mönkkönen.

Ratkaisu: suunnitelmallinen markkinointikokonaisuus, joka vastaa nopeastikin muuttuviin tilanteisiin

Esimakua Miamin kanssa toimimisesta Agmen sai kesällä 2021, kun yritykselle tehtiin verkkosivut ja rakennettiin verkkokauppa.

“Se oli ensimmäinen kosketuksemme Miamiin. Sen jälkeen on aloitettu mainonta Facebookissa, Instagramissa ja LinkedInissä. Active Campaignia olemme parhaillaan ottamassa käyttöön, ja myös sisällöntuotantohaasteeseemme sekä verkkosivujen hakukoneoptimointiin Miami on pikkuhiljaa tarttumassa. Kokonaisuuteen on saatu meidän haluamamme elementit”, Mönkkönen kertoo.

“On ollut kiva huomata, että nyt kun markkinointi on määrämittainen ostopalvelu, saamme sitä mitä tilaamme ja homma pyörii koko ajan. Markkinointi ei ole vain yrittäjän mielessä ja sen varassa, milloin sattuu jäämään aikaa hoitaa sitä. Sen sijaan käytössä on selkeästi hyvä yhteistyömalli, joka toimii, ja voimme luottaa siihen, että asiat tulevat hoidetuksi.”

Mönkkösen kokemusten mukaan käytännön yhteistyö on ollut ennen kaikkea ketterää ja helppoa.

“Toimimme molemmat Crazy Townin tiloissa ja voimme tulla vaikka suoraan oveen koputtamaan – se on meille paljon se. Apu löytyy melkein seinän takaa.”

“Nyt markkinointia tulee suunniteltua riittävästi eteenpäin, mutta suunnitelmat ovat silti aina joustavia. Liiketoimintamme on kuitenkin nopeatempoista ja välillä asiakkaiden kurssitoiveita on toteutettava pikaisellakin aikataululla. Miami on kestänyt tässä tahdissa yllättävän hyvin mukana. Toisaalta meidänkin systemaattisuutemme on parantunut Miamin kanssa toimiessamme. Olemme ymmärtäneet sen, että markkinoinnille on varattava oma aikansa.”

“Yllättävän hyvin myös kestätte meidän huumoriamme ja se on jopa vastavuoroista. Vaikka meillä on eri työnantaja, tuntuu siltä, että olemme työkavereita.”

Tulokset: lisää tunnettuutta ja myyntiä

Maksetun mainonnan positiiviset vaikutukset on huomattu Agmenilla monesta eri asiasta.

“Agmenin tunnettuus on noussut merkittävästi. Meillä on ollut mielikuva, että olemme tuttuja vain jyväskyläläisille, mut nyt yhteydenottoja tulee eri puolilta Suomea Helsingistä Ouluun. Markkinointimme toimii ja meidät tunnistetaan muuallakin”, Mönkkönen sanoo.

“Korona-aikana etäkouluttaminen on tehnyt meistä valtakunnallisia. Toivomme että tämä mahdollisuus säilyy myös koronan jälkeen. Koulutuksiin on jo tullut asiakkaita Lappeenrannasta, Vaasasta ja monelta muulta paikkakunnalta Jyväskylän lisäksi.”

“Mainonnan teho näkyy erityisesti siinä, että koulutus myy itse itsensä, eikä meidän tarvitse enää soitella ja myydä.”

Havaittavien tulosten lisäksi Mönkkönen antaa arvoa sille, että Miami on kumppanina kehittämässä Agmenin markkinointia ja liiketoimintaa.

“Paras hyöty on se, että kun meille tulee idea, Miami toteuttaa sen. Meidän ei tarvitse osata käyttää ohjelmia – pitää vain tietää, mitä haluamme niistä ulos. Tarvittaessa olemme saaneet liiketoiminnallista sparraustakin.”

“Kaiken kaikkiaan olemme olleet tyytyväisiä palveluun. Miamin tarjonta on kohdannut hyvin sen, mitä me olemme halunneet. Kun puhutaan digitaalisesta markkinoinnista, voin kyllä suositella Miamia. Heillä on hyvin hallussa mainonnan kanavat ja se, mitä niillä voidaan tehdä.”

“Jokainen yrittäjä ja toimitusjohtaja voi pureskella mielessään sitä, haluaako miettiä koko ajan, toimiiko oma markkinointi vai ei. Miamin kanssa toimiessamme me pystymme luottamaan siihen, että markkinointimme tehdään oikea-aikaisesti ja se toimiii tehokkaasti.”


Piditkö artikkelista? Kerro kaverille

Haluatko asiantuntevan kumppanin maksetun mainonnan suunnitteluun ja toteuttamiseen?