Viime vuodet ovat olleet tuulisia. Nyt jos koskaan on oikea hetki keskittyä muutokseen – etenkin B2B-markkinoinnissa.
Aksulit Oy on logistiikkaan ja varastointiin valmiita ohjelmistoratkaisuja sekä niihin liittyviä laitteita myyvä yritys.
Aksulit aloitti Miamin asiakkaana vuoden 2022 alussa, jolloin yritys oli juuri avannut Tunnistekauppa-nimisen verkkokauppansa. Aksulit Oy:n myyntipäällikkö Joonas Puoliväli tunsi Miamin Sami Mäkisen jo entuudestaan ja oli törmännyt Miamiin sosiaalisessa mediassa.
“Sain heti kuvan, että Miamilla on uudenlainen toimintatapa markkinointipalvelun tarjoamiseen. Halusimme vaihtaa kumppania nimenomaan kokeillaksemme jotain uutta ja selvittääksemme, miten markkinointia ja myyntiä voisi kehittää digitaalisia kanavia hyödyntäen”, Puoliväli kertoo.
Puolivälin mukaan myös Aksulit tarvitsi markkinointikumppania myös rajallisten resurssien vuoksi ja yrityksellä oli halu ulkoistaa markkinointi mahdollisimman pitkälle.
“Olemme saaneet kaikki markkinointipalvelut Miamin tiimiltä. Miami on tehnyt meille muun muassa hakusanaoptimointia, Google- ja LinkedIn-mainontaa, erilaisia sisältöjä sekä kirkastaneet markkinoinnin viestejä ja samalla myös brändiä. Aikaisemmin markkinoinnin sanoma oli joko minun tai muun tiimimme sanoittamaa, mutta Miami on haastanut meitä ja auttanut sanoittamaan asioita selkeämmin potentiaalisille asiakkaille”, Puoliväli kuvailee.
Yhteistyö alkoi voimakkaalla testaamisella, josta saatiin kerättyä parhaat opit. Testaamisen kautta yritykselle löydettiin oikeat kanavat mainontaan, minkä jälkeen suunta on ollut vahvasti ylöspäin.
Aksulit on saanut vuosien aikana työskennellä useamman Miamin asiantuntijan kanssa. Puolivälin mukaan on kuitenkin ollut hyvä, että yrityksellä on ollut yksi henkilö, jonka kanssa yhteydenpito ja palaveeraaminen on hoidettu..
“Miamin kanssa on ollut mukava toimia ja on ollut tosi hyvä, että meillä on ollut yksi henkilö, jonka kanssa toimia. Hän on oppinut tuntemaan meidän yritystä ja liiketoimintaa, minkä vuoksi on ollut myös helpompaa kehittää markkinointia yhdessä. Säännöllinen tekeminen ja kuukausittaiset palaverit ovat erittäin hyviä, koska se patistaa myös meitä tekemään asioita”, Puoliväli kertoo.
Aksulit on liikevaihdoltaan kasvanut vuodesta 2020 yli 30 prosenttia. Lisäksi markkinoinnin työ Miamin kanssa on tuottanut selkeämpää viestintää, kehittänyt tuotteistusta ja syventänyt asiakasymmärrystä. Tulevaisuudessa Aksulit tavoittelee kasvua ja haluaa tuoda yhä uusia ratkaisuja logistiikkaan.
“Meidän liiketoiminta on yhteistyövuosien aikana kehittynyt paljon. Asiakaskunta varsinkin Tunnistekaupan puolella on laajentunut merkittävästi. On hienoa, että nykyään meidät ymmärretään asiakaskunnan keskuudessa paremmin, koska sanoitamme asiat hyvin”, Puoliväli kertoo markkinoinnin tuloksellisuuteen liittyen.
Puoliväli kokee, että Aksulit on saanut Miamin asiantuntijatiimiltä juuri oikeanlaista haastamista markkinointiin ja myyntiin liittyen:
“Meillä ymmärretään hyvin tekninen taso, mutta yksinkertaiset ja oleelliset asiat ovat voineet jäädä varjoon. Miami on ulkopuolisena tahona haastanut meitä ja se on yksi syy, minkä takia ollaan onnistuttu kasvamaan. Miami on koko ajan haastanut meitä tekemään paremmin.”