Kespet Oy on Suomen johtava ja kansainvälisesti toimiva LVI- ja teollisuuden eristystuotteiden ja ohutlevytuotteiden sekä alan asennustarvikkeiden ja työkalujen myyjä. Omana tuotantonaan Kespet valmistaa laadukkaita eristeiden peltipäällyste- ja alusrakennejärjestelmiä. Kespetin tehtaat ja pääkonttori sijaitsevat Jyväskylässä, ja lisäksi yhtiöllä on varastomyyntiyksiköt Helsingissä, Tampereella sekä Turussa.

Miami korvasi sujuvasti inhouse-markkinointipäällikön

Siinä kohtaa, kun Kespetillä luovuttiin yrityksen sisäisen markkinointipäällikön tehtävästä, MIAMI Performance Agency otti vastaavan roolin haltuunsa. Kespetin ja Miamin väliltä löytyy useita yhteyksiä jo ajalta ennen asiakkuuden aloittamista, joten yhteistyöhön oli matala kynnys lähteä. 

“Olimme jo tehneet projektiluontoisesti yhdessä videoita markkinointia varten. Meillä oli vielä siihen aikaan talossa oma markkinointipäällikkö, joka teki ison osan markkinoinnin töistä. Kun hän lähti, oli luontevaa, että Miami ottaa haltuun koko markkinointimme. Myös Miamin Henna Takala oli aiemmin ollut meillä markkinointipäällikkönä, joten tunsimme jo hyvin toisemme ja toimintatapamme”, Kespetin toimitusjohtaja Pekka Asikainen kertoo.

Alusta asti Kespet on toivonut Miamilta aktiivista ja oma-aloitteista roolia sekä markkinoinnin suunnittelussa että toteutuksessa. Myös pelikenttä on ollut koko ajan laaja: yhteistyöhön on kuulunut käytännössä kaikki, mitä Kespet on markkinointiinsa tarvinnut.

“Miamin kanssa on toteutettu esimerkiksi sosiaalisen median markkinointia, Google-mainontaa, verkkosivujen ylläpitoa, hinnastojen ja katalogien tekoa, blogiartikkeleita, videoita ja valokuvausta”, luettelee Asikainen.

“Lisäksi Miami on tehnyt meille markkinoinnin suunnittelua, myös kansainvälisen digimarkkinoinnin osalta”, Asikainen lisää.

Ei vatulointia tai byrokratiaa vaan joustavaa tekemistä

Kattavan palvelukokonaisuuden lisäksi Kespetille on ollut tärkeää erityisesti yhteistyön sujuvuus kaikin puolin. 

“Nopeus merkkaa minulle paljon – se, ettei turhaan vatuloida. Miamin kanssa tämä toimii hyvin. Yhteydenpito on helppoa eikä mukana ole turhaa byrokratiaa. Tekeminen on joustavaa eikä kaiken tarvitse olla kiveen hakattua. Hinta on järkevällä tasolla ja palvelu on tehty sopivaksi juuri meille”, Asikainen kuvailee. 

Joustavuus näkyy Asikaisen mukaan hyvin esimerkiksi jokapäiväisessä viestinnässä.

“Viestiminen on nopeaa ja voin tehdä sen mitä vain reittiä pitkin, vaikka WhatsApissa. Sillä tavalla kommunikoinnin pitääkin toimia. Lisäksi meillä on tasaisin väliajoin palaverit, joissa suunnitellaan ja seurataan markkinoinnin toimenpiteitä.” 

“Tietysti Miamilla tehdään myös laadukasta jälkeä. Se tulee hyvin esille muun muassa blogiartikkeleissa. Tärkeä osa markkinoinnin laatua on toimivuus ja se, että yrityksemme jää ihmisten mieliin.”

Jatkuva yhteistyö tuo yhä paremmat edellytykset hyviin tuloksiin

Yhteistyötä on tehty nyt reilun vuoden verran, ja Asikainen näkee sen tuoneen useita hyötyjä.

“Ensinnäkin se, että meillä ei tarvitse olla inhouse-markkinointipäällikköä. Nyt saamme kaikki parhaat puolet monelta eri osaajalta ja pystymme näin laajentamaan markkinoinnin skaalaa.” 

Digitaalisen markkinoinnin tuloksellisuutta voidaan myös jatkuvasti seurata, mikä mahdollistaa systemaattisen kehittämisen. 

“Sovimme juuri vuodenvaihteessa, mitä haluamme tulevan vuoden aikana seurata. Niin näemme, missä on onnistuttu ja missä on menty vihkoon. Toisaalta markkinoinnin koko teho ja sen tuomat eurot eivät aina ole niin suoraan laskettavissa. Markkinoinnin myötä yrityksemme näkyvyys on ollut suurta ja esimerkiksi mielikuva ammattiosaamisestamme on varmasti kasvanut”, Asikainen sanoo. 

Entä mikä Miamin palvelussa on Kespetin näkökulmasta ollut kaikkein parasta? Asikainen kiteyttää asian näin:

“Sanoisin, että lajin helppous viehättää. Mitä vähemmän joudun itse miettimään, sitä parempi, ja tämä toteutuu Miamin kanssa hienosti. Kun tiedämme jo toisemme, yhteistyö on todella helppoa. Minun ei tarvitse käyttää paljoa omaa aikaani, mutta saamme silti hyvää materiaalia.”

Tarvitsetko kumppania omaan digitaaliseen markkinointiisi?

12.01.2022