RemaTipTopin haasteena on ollut asiakkaiden tavoittaminen rengassesonkien kynnyksellä – asiakkaita on paljon, mutta resursseja kaikkien asiakkaiden tapaamiseen ei ollut. Ratkaisu löytyi digimarkkinoinnista ja tulokset puhuvat puolestaan: verkkokaupan myynti on kasvanut kahtena peräkkäisenä syksynä.

RemaTipTop on rengastarvikkeiden erikoisliike, jonka valikoima sisältää rengastarvikkeiden ja -työkalujen lisäksi myös teollisuuskumit ja kuljetinhihnojen huoltoon tarvittavat tuotteet sekä palvelut Pohjois-Suomessa. Yrityksellä oli selkeä tarve rengassesonkeihin mukautuvalle markkinoinnille ja tältä pohjalta yhteistyö Miamin kanssa on rakennettu.

“Halusimme kosketuspintaa auto-, moottoripyörä- ja pienkonekorjaamoihin sekä rengasliikkeisiin ja luontevinta oli ohjata heidät verkkokaupan asiakkaiksi. Yhteistyö Miamin kanssa lähti liikkeelle juuri tästä lähtökohdasta: meillä oli tiedossa kohderyhmä ja täytyi keksiä keino tavoittaa heidät”, kuvailee RemaTipTop Oy:n toimitusjohtaja Ben Wickström

Mainonnan kohdentaminen toi myynnin kasvua

Yhteistyön alussa markkinoinnin kohderyhmää tarkennettiin yhdessä, jotta sosiaalisen median mainonta saatiin kohdistettua oikein. Syksyllä 2023 toteutetun ensimmäisen kampanjan tavoitteena oli kasvattaa verkkokauppaan rekisteröityneiden asiakkaiden määrää – tavoite saavutettiin, minkä lisäksi myynti kasvoi 12 % edelliseen syksyyn verrattuna. 

“Mainonta on osoittautunut todella toimivaksi ja vaikuttanut positiivisesti myyntiimme. Myynti on kasvanut jo toisena peräkkäisenä syksynä ja verkkokauppamyynti on tällä hetkellä reilu 17 % parempi kuin edellisenä syksynä. Lisäksi verkkokauppamme tavoittaa nyt aiemmin vaikeasti tavoitettavissa olleita yrityksiä, kuten autokorjaamoita”, Wickström kertoo.

Miamilta RemaTipTopin asiantuntijana on toiminut Digital Marketing Specialist Tero Putkonen, joka on tyytyväinen jo saavutettuihin tuloksiin:

“Meillä on alusta alkaen ollut selkeät tavoitteet, kuten verkkokauppaan rekisteröityneiden kävijöiden määrän kasvattaminen. Olemme tehneet johdonmukaisesti sellaista mainontaa, joka on vienyt asiakasta näitä tavoitteita kohti ja se on näkynyt myös tuloksissa. Kohderyhmää on saatu hyvin rekisteröitymään verkkokauppaan, joten seuraavaksi fokusta voi kääntää yhä selkeämmin myynnin kasvattamiseen.”

Vahvaa toimialakohtaisuutta ja runsaasti dialogia

Vaikka RemaTipTopin ja Miamin yhteistyö on lähtenyt liikkeelle kampanjatoteutuksista, on yhteistyö ollut jatkuvaa dialogia ja markkinointia on kehitetty muiltakin osin. Mainoskampanjoiden ohella Miami on tuottanut sisältöä sosiaaliseen mediaan myös orgaanisesti sekä antanut kehitysehdotuksia verkkokauppaan.

“Pidän siitä, että Miami ottaa aktiivisesti kantaa ja palavereihin tuodaan uusia ideoita. Dialogin kautta palloa on heitelty puolelta toiselle ja sitä kautta olemme saaneet enemmän perspektiiviä markkinoinnin tekemiseen. Nämä dialogit ovat äärimmäisen arvokkaita.”

Wickströmin mukaan yhteistyössä korostuu myös joustavuus, jota rengastuotteiden sesonkivetoisuus vaatii:

“On arvokasta, että Miami pystyy sopeutumaan meidän liiketoiminnan rytmiin. Kun sesongit alkavat, he tietävät tarkalleen, millä kärjillä ja kanavilla meidän kannattaa olla esillä.”

Rengassesonkia tukevien markkinointitoimien lisäksi yhteistyötä on laajennettu sittemmin myös RemaTipTopin teollisuuspuolen tuotteisiin, joita on tuotu kohderyhmän tietoisuuteen sosiaalisessa mediassa orgaanisten julkaisuiden ja mainonnan avulla. 

“Miamin toimintamalli on hyvin selkeä ja Miamilla on alusta alkaen haluttu ymmärtää meidän bisnestämme. Sitä kautta myös markkinoinnin toimenpiteet ovat tukeneet tavoitteitamme ja tekeminen on ollut meidän näköistä. Kaikki tekeminen Miamilla on hyvin asiakaslähtöistä”, Wickström summaa.


Piditkö artikkelista? Kerro kaverille

Tapaa asiantuntijamme, niin teemme selkeän suunnitelman, miten erottaudut kilpailusta.