Viime vuodet ovat olleet tuulisia. Nyt jos koskaan on oikea hetki keskittyä muutokseen – etenkin B2B-markkinoinnissa.
Vision Infra on infrarakentamisen urakointiyritys, joka on perustamisestaan lähtien halunnut ravistella alan toimintamalleja tai oletuksia siitä, mitä ja miten yritys viestii ulospäin. Visionin näköinen tapa on tarkoittanut arjen esille nostamista huumorilla höystettynä, mutta myös vahvoja kannanottoja ja ajatusjohtajuuden rakentamista. He ovat muun muassa luopuneet johtoryhmätyöskentelystä, mitä voi pitää alalla kohtuullisen radikaalina tekona.
“Olen todella tyytyväinen siihen, miten alun määrittely tehtiin ja luotiin selkeät rakenteet yhteistyölle”, kuvailee Vision Infran toimitusjohtaja Simo Pynnönen yhteistyön aloitusta. “Yhteistyön aikana on syntynyt selkeä markkinoinnin prosessi.”
Yhteistyö alkoi kickoffilla Vision Infran avainhenkilöiden kanssa, jossa kiteytettiin sisältöstrategian elementtejä ja luotiin suuntaviivat tuleviin markkinoinnin toimiin. Suunnitelman pohjalta alettiin toteuttaa sisältömarkkinointia Miamin toimintamallin mukaan. Siihen sisältyy sisältökoneiston rakentaminen asiakkaan resurssien mukaisesti, sisältöjen tuottaminen ja niiden säännöllinen jakelu, erilaiset kampanjat sekä sisältöjen analysointi, mittarointi ja kehitys.
Jo markkinointiyhteistyön alussa luotiin yhteinen prosessi, jossa huomioitiin Vision Infran omat resurssit ja osallistuminen sisällöntuotantoon sekä eri kausien tuomat tarpeet ja säännöllisen sisällöntuotannon raamit. Vision Infran markkinointiin on haluttu tietoisesti jättää suunnitelmallisuuden ja pitkäjänteisemmän sisältösuunnittelun ohella tilaa myös ajan hetkessä elävälle sisällölle, joka myös osaltaan pitää markkinoinnin jatkuvasti osana yrityksen arkea.
Yrityksessä ei ollut aiemmin tehty järjestelmällistä sisältömarkkinointia, joten ensimmäiseen vaiheeseen sisältyi myös sosiaalisen median julkaisukonseptien luominen sekä eri sisältöformaattien jakamiseen verkkosivuilla tarkoitetun VisionMedian rakentaminen.
“Yksi positiivinen ja selkeä muutos on, että Miami on saanut koko meidän porukan mukaan markkinointiin, jolloin siihen on saatu eri näkökulmia ja ennen kaikkea meidän näköistä sisältöä”, Pynnönen kokee.
Miami on tuottanut Visionille artikkeleita, sosiaalisen median julkaisuja sekä rekrytoinnin ja myynnin materiaaleja. Sisältöjen tavoite on ollut vahvistaa mielikuvaa Vision Infrasta alan kehittäjänä ja jokaisessa artikkelissa on vahvasti sanoitettu sitä, mitä Vision Infra yrityksenä on.
Sisältöjä on luotu vahvasti yhteistyössä ja Vision Infran tiimissä ollaan jatkuvasti hereillä sen suhteen, mikä aihe milloinkin on ajankohtainen ja mihin he haluavat vaikuttaa. Jokaisen sisällön tavoitteena on ollut myös tuottaa aidosti arvoa lukijoilleen nostamalla esiin alan polttavia aiheita.
Miamin rooli on ollut tuottaa esille nousseet ajatukset selkeiksi ja laadukkaiksi sisältökokonaisuuksiksi. Samalla on rohkaistu ja haastettu Vision Infraa viemään ajatukset entistä pidemmälle kohti ajatusjohtajan asemaa ja annettu syötteitä yrityksen sisäiseen kehitystyöhön. Artikkelit on tehty haastattelemalla Vision Infran tiimin eri jäseniä, jolloin niihin on saatu mukaan eri näkökulmia yrityksen sisältä.
Tämä on vaikuttanut Vision Infran omaan toimintaan, kuten Pynnönen kertoo:
“Vuoden aikana olemme koko porukalla enemmän alkaneet ajatella asioita brändin sekä myynnin ja markkinoinnin kautta, miten me toimimme päivittäin tuolla meidän kuopilla ja olemme ylpeitä siitä, miten viestimme sitä ulospäin – tämä on kaikkein tärkeintä.”
“Miamin rooli on alusta asti ollut isompi kuin pelkästään digitaalisen markkinoinnin kumppani. Tekemisessä on menty bränditasolle ja markkinointi on meille myös tärkeä sisäisen viestinnän kanava”, Pynnönen nostaa esille.
Vision Infran sisältöjä ei ole tehty vain ulkoiseen viestintään, vaan ne muistuttavat myös yrityksen omalle henkilöstölle, mitä Vision Infra on ja minkä asioiden puolesta yritys haluaa puhua. Sisällöissä on ollut tärkeää tuoda esille Vision Infran omannäköinen tapa tehdä asioita ja vahvistaa brändiä myös sisäisesti.
Säännöllisen sisältöjen tuottamisen lisäksi Vision Infran kanssa on tehty erillinen brändimuotoilun työpaja, jossa määriteltiin nykyistä brändiä ja suuntaa, johon sitä halutaan viedä. Brändityön tuloksena Vision Infran sisältökoneistoa voidaan jalostaa entisestään, minkä lisäksi yritykselle toteutettiin brändivideo.
Brändin kehittäminen on yksi suurimmista yhteistyön odotusarvoista myös tulevaisuudessa. Vision Infralla on tuleville vuosille selkeät kasvutavoitteet, jotka tulevat haastamaan tätä kehitystyötä. Pynnönen näkee, että ulkoisen viestinnän sisällöt tulevat olemaan entistä suuremmassa roolissa myös sisäisessä viestinnässä ja ohjaavat yrityskulttuuria sekä vahvistavat sitoutumista brändiin.
Markkinoinnin tulosten seuraamiseksi Vision Infralle on kehitetty mittarointia ja analytiikkaa jatkuvasti yhteistyön myötä ja haluttu saada näkyviin tehtyjen toimenpiteiden aikaansaama vaikutus. Se ei aina ole ollut helppoa, sillä vaikutukset liiketoiminnan kasvuun tai työnantajamielikuvan kehittymiseen syntyvät usein pitkällä tähtäimellä – miten markkinointi on vaikuttanut syntyneisiin kauppoihin tai lisännyt alan osaajien lähettämien työhakemusten määrää. Kuitenkin esimerkiksi verkkosivuliikenteessä on yhteistyön aikana ollut selkeästi nähtävillä, kuinka sisältöjen jakaminen sosiaalisessa mediassa orgaanisesti ja mainonnan avulla on kasvattanut liikenteen määrää: verkkosivukävijöitä oli syyskuussa 2024 339 % enemmän kuin edellisenä vuonna.
Mittaamista on kohdistettu myös sisällön kuluttamiseen: artikkeleille kertyi ensimmäisen yhteistyövuoden aikana yli 5 600 katselukertaa ja keskimääräinen istunnon kesto artikkelisivuilla on jatkuvasti lähennellyt puoltatoista minuuttia. Lisäksi sisältöjen sitouttavuutta sosiaalisessa mediassa seurataan jatkuvasti, kuten myös mainonnan tunnuslukuja.
Muun muassa sosiaalisen median kanavien ja verkkosivustolle asetettujen mittareiden lisäksi tärkeitä ovat myös laadulliset mittarit, kuten arjessa kuultu palaute asiakkailta ja omilta työntekijöiltä sekä alan tärkeiltä sidosryhmiltä. Yksi sisältömarkkinoinnin onnistumisesta kertova tekijä on rakennetun ympäristön laatua ja alan läpinäkyvyyttä edistävän RALA ry:n auditointiraportti, jossa Vision Infran artikkelia infra-alan laatuvaatimuksista kehuttiin erinomaiseksi.
Onnistuminen on edellyttänyt Miamin ja Visionin välille avoimen ja luottamuksellisen suhteen rakentamista.
“En niinkään arvosta pelkkää nyökyttelyä vaan sitä, että osataan sanoa oma mielipide ja sopivasti ampua huonot ideat alas”, Pynnönen nauraa.
Miamin Content Marketing Specialist Anni Karjalainen on ollut mukana Vision Infran asiakkuudessa alusta asti ja on päävastuussa markkinoinnin suunnittelusta sekä toteutuksesta yhdessä asiakkaan ja Miamin muun tiimin kanssa.
“Vision on asiakkaana ollut näin asiantuntijan näkökulmasta alusta alkaen täynnä mahdollisuuksia. On ollut palkitsevaa päästä työskentelemään aidosti yhdessä yrityksen avainhenkilöiden ja koko muun tiimin kanssa ja kuljettaa yrityksen syvintä olemusta jatkuvasti sisältöihin. Visionin porukasta löytyy rohkeutta, jota arvostan valtavasti. Tällaisessa markkinointiyhteistyössä vain taivas on rajana”, Karjalainen summaa.
Kun asiantuntija on itse mukana kaikissa asiakkuuden vaiheissa ideoinnista valmiiseen toteutukseen asti, syntyy vahva kytkös asiakkaan arkeen. Tätä on Miamin toimintamallissa haluttu tukea, sillä mitä enemmän asiantuntija pääsee yritykseen sisälle, sitä enemmän kasvaa ymmärrys asiakkaan markkinasta. Se vahvistaa asiantuntijan näkemystä, millä toimenpiteillä markkinointia jatkossa edistetään ja mitä sisällöissä huomioidaan.
“Miamilla on päästy loistavasti meidän ilmapiiriin sisään ja sisältöihin on todella saatu näkymään visionmainen tapa tehdä. Tämä on yhdistynyt järjestelmälliseen työskentelyyn, mikä on tukenut meidän omaa arkea. Miamilla Anni on kyllä vetänyt törkeän hyvin ja saanut hyvää palautetta niin kentältä meidän työntekijöiltä kuin omistajilta ja hallitukselta”, Pynnönen kiittelee.