Henna, miten sinusta tuli hyvä siinä, mitä nyt teet?
Teen Miamilla töitä Account Managerin tittelillä. Käytännössä työ on projektipäällikkönä olemista sillä erotuksella, että meillä kyse on jatkuvista asiakkuuksista. Tittelillä ei kuitenkaan ole väliä, vaan sillä, mitä teen. Pidän langat käsissäni, varmistan että asiakkuuksissa sovitut asiat siirtyvät toteutukseen, järjestän palaverit asiakkaiden kanssa ja ohjeistan tiimiä.
Aiemmat työpaikat ovat opettaneet paljon. Olen ollut aikaisemminkin Key Account Managerina ja oppinut kokemuksen kautta asiakkuuksien hallintaa. Työni on käytännössä asiakaspalvelua: olen asiakasta varten varmistamassa, että hän menestyy. Sitä olen aina tehnyt jollain tasolla. Minulla on kokemusta monenlaisista hommista aina saippuakauppiaasta Seiska-lehden taittoon, ja jokaisesta työstä olen saanut eväitä tulevan varalle.
Olen myös tehnyt myyntihommia pitkään ja sen kautta ymmärrän, että myynti ja markkinointi kulkevat käsi kädessä eikä niitä voi erottaa. Myyntipuoli on otettava huomioon tekemisemme suunnittelussa ja mietittävä, miten markkinoinnilla tuetaan myyntiä.
MInulle on luontaisesti helppoa pitää langat käsissäni ja nautin siitä. Menee tosi tylsäksi, jos teen ainoastaan yhtä asiaa. Se rupeaa nopeasti maistumaan puulta. Hommissa pitää olla vaihtelua.
Mikä sai sinut lähtemään mukaan perustamaan Miamia?
Miamilla sain luoda itselleni sellaisen työpaikan kuin halusin: työpaikan, johon on joka päivä mukava tulla. Jokaisen työpanosta arvostetaan, ollaan rehellisiä ja avoimia, ja kaikilla on töissä hauskaa. Olen ollut todella tyytyväinen siihen, miten nämä asiat ovat toteutuneet.
Tietysti tavoitteena oli myös se, että asiakkaat viihtyvät sekä saavat sen, mitä ovat ostaneet ja vähän enemmän. Asiakastyytyväisyyden pitää olla kova. Kaiken lisäksi asiakkaammekin ovat mukavia.
Millä periaatteilla teet työsi?
Siitä, mitä on luvattu, pidetään kiinni. Samalla on muistettava, ettei voi myydä liikoja. Ei luvata kuuta ja tähtiä taivaalta, jos voimat riittävät vain puun latvaan.
Toinen periaate on se, että asiat voi aina tehdä paremmin. Ei tyydytä siihen, että tehtiinpä nyt hyvin, vaan tehdään seuraavalla kerralla vielä paremmin. Itseään täytyy kehittää jatkuvasti ja pitää mielessä asiakkaan tavoite, jotta pystytään tähtäämään korkeammalle.
Kolmanneksi tarvitaan rehellisyyttä siitä, että markkinointi on aina vain paras arvaus siitä, mitä tulee tapahtumaan. Jos joku tietäisi tasan tarkkaan, millä keinoilla minkäkin asiakkaan kohdalla onnistutaan, työmme olisi helppoa. Kyse on kuitenkin aina arvauksista – pitää olla suora ja uskaltaa myöntää se. Kokeilemisen kautta löydetään toimivat konstit.
Mikä saa sinut innostumaan työssä ja vapaa-ajalla?
Töissä tiimityöskentely on kaikkein innostavinta: se, kun yhdessä ideoidaan ja ratkotaan ongelmia. Yksin ei kannata asioita miettiä, kun aina löytyy joku, joka pystyy auttamaan. On tosi hyvä asia, että meilläkin on tiimissä niin erilaisia persoonia. Tulee esille erilaisia näkemyksiä, ja ne kaikki ovat tärkeitä. Hauskuuttakaan ei unohdeta. Vaikka olemme töissä, onnistumme kyllä viljelemään jonkin sortin huumoria vakavienkin asioiden väliin.
Vapaa-ajalla ruoka, hyvät juhlat ja liikunta ovat asioita, jotka saavat minut innostumaan. Niistä pystyy ammentamaan hyvinkin paljon sisältöä elämään.
Laura, mikä Hennassa on parasta ja mitä hän voi tarjota asiakkaille?
Henna on hyvä tekemään asiakkaan kanssa yhteistyötä. Hän osaa kuunnella asiakasta ja poimia sieltä oikeita asioita asiakkuuden kannalta. Hennan ja asiakkaiden yhteistyö myös näyttää mukavalta, elämäntarinoitakin jaetaan. Henna on loistavasti ihmisten kanssa toimeentuleva ihminen ja siksi ihan omiaan asiakkuustehtävässä – ja lisäksi työkaverinakin superhauska.
Henna pystyy pitämään lankoja käsissään sekä asiakkaan suuntaan että tiimin suuntaan. Hän on hoksaava ja hänellä on rautaiset hermot. Stressi ei näy Hennan käytöksessä, vaikka olisi kiperiäkin paikkoja. Hänellä on tästä mennään läpi -asenne.
Kirjoittaja
Anni Karjalainen
Anni on sanavalmis sisältömarkkinoija, joka ottaa haltuun erilaiset konseptit ja formaatit. Hän on omimmillaan hioessaan saamistaan pohjatiedoista sisältöjä, jotka osuvat kerralla maaliin ja ovat hyödynnettävissä yhä uudelleen ja uudelleen.