Instagram mainontakanavana
Ennen Instagram-mainonnan aloittamista on hyvä perehtyä siihen, millainen Instagram on sosiaalisen median kanavana.
Instagram otettiin käyttöön lokakuussa 2010 ja sen on kehittänyt Meta Platforms Inc., jonka tuotteisiin ja palveluihin kuuluvat myös muun muassa Facebook ja WhatsApp. Instagram on näistä kuvapainotteisin: siellä käyttäjät voivat jakaa kuvia ja videoita, muokata niitä erilaisilla filttereillä ja kommentoida sekä tykätä muiden käyttäjien jakamasta sisällöstä.
Instagramin käyttöön tarvitaan mobiilisovellus, jonka voi ladata ilmaiseksi puhelimeen tai muulle mobiililaitteelle. Instagramia voi nykyään käyttää myös nettiselaimella, mutta palvelu on kuitenkin suunniteltu ensisijaisesti mobiilikäyttöön. Useimmiten kuvia tulee otettua kännykän kameralla, ja silloin ne on myös helpointa jakaa samalla laitteella olevalla mobiilisovelluksella.
Instagramilla on maailmanlaajuisesti käyttäjiä jo yli miljardi. Suomessa Instagramin suosio ohitti vuoden 2021 aikana Facebookin: alustalla on jo yli 3 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää, kun Facebook jää 2,9 miljoonaan. Ei siis kannata enää ajatella, että Instagram olisi mainonnassakaan vain sivuroolissa Facebookin rinnalla.
Instagramille on luonteenomaista inspiroituminen
Minkä tyyppinen kanava Instagram sitten on? Instagramin kehittäjä Meta kuvailee sivuillaan palvelun perimmäistä ajatusta näin:
“Tuomme sinut lähemmäksi ihmisiä ja asioita, joita rakastat.
Haluamme Instagramin olevan paikka, jossa ihmiset voivat inspiroitua joka päivä. Edistämme turvallista ja osallistavaa yhteisöä, jossa ihmiset voivat ilmaista itseään, tuntea olevansa lähempänä keitä tahansa ihmisiä, joista välittävät, ja muuttaa intohimonsa elämykseksi.”
Instagramissa siis verkostoidutaan, luodaan mielikuvia, etsitään inspiraatiota ja viihdytään. Julkaisuissa on laajat mahdollisuudet käyttää visuaalisuutta ja luovuutta, ja tämä kannattaa käyttää hyväkseen myös Instagram-mainonnassa.
Kuvan tai videon alle on Instagramissa mahdollista lisätä tekstiä ja Instagramille tyypillisiä hashtageja eli avainsanoja. Vaikka kuvilla ja videoilla on Instagramissa merkittävin huomioarvo, tekstilläkin on oma tärkeä roolinsa. Rehellinen tarina lisää vuorovaikutusta, ja se taas saa Instagramin algoritmit nostamaan julkaisun herkemmin esille.
Hashtageilla Instagramissa on tarkoitus helpottaa tiedon jaottelua ja auttaa löytämään haluttuun aiheeseen liittyviä julkaisuja. Erityisesti yritysten kannattaa käyttää hashtageja, sillä ne mahdollistavat julkaisujen näkymisen hauissa. Käyttäjät voivat myös seurata haluamiaan hashtageja, jolloin näitä avainsanoja käyttävät julkaisut nousevat suoraan heidän uutisvirtaansa.
Instagram on sosiaalisen median kanavana ja mainoskanavana interaktiivinen. Käyttäjät voivat olla vuorovaikutuksessa toisiinsa ja sama toimii myös mainosten kohdalla.
Kenelle Instagram-mainonta sopii?
Instagramiin on luotu maailmanlaajuisesti yli 200 miljoonaa yritystiliä ja sen hyödyntäminen markkinoinnissa on jo hyvin tavallista. Koska puolet suomalaisista on jo tavoitettavissa Instagramista, voidaan oikeastaan sanoa, että Instagram-mainonta sopii ihan kaikille yrityksille. Jos asia epäilyttää, parhaiten se selviää kokeilemalla.
Brändimainontaan Instagram on erinomainen paikka, mutta myös esimerkiksi erilaisten kampanjoiden mainostamiseen, arvojen ja yritysmielikuvan esille tuomiseen ja kansainvälisen yleisön tavoittamiseen alusta antaa monipuolisia mahdollisuuksia.
Kuten Facebookissakin, suurin osa käyttäjistä on Instagramissa yksityishenkilöinä vapaa-ajallaan, mutta siitä huolimatta alusta soveltuu kuluttajamainonnan lisäksi hyvin myös B2B-mainontaan.
Instagram-mainonnan toteuttaminen
Instagramissa minkä tahansa julkaisun voi muuttaa mainokseksi boostaamalla eli markkinoimalla sitä. Laajempien mainoskampanjoiden rakentaminen sen sijaan tehdään Facebookin mainosten hallinnan kautta. Siellä Instagram voidaan valita joko yhtenä alustana mukaan monikanavaiseen kampanjaan tai suunnata kampanja pelkästään Instagramiin.
Instagram-mainonnassa on käytettävissä useita eri mainosmuotoja:
- – Yksittäisen kuvan sisältävä mainos
- – Videomainos
- – Karusellimainos
- – Instagram Stories -mainos
- – In-stream-videomainos
- – Reels-mainos
- – Mainos Instagram-kaupassa
Kohderyhmän määritteleminen on tärkeä vaihe Instagram-mainonnan luomista. Mitä paremmin pystyt kohdentamaan, sitä tehokkaammin mainoksesi toimii. Instagramissa voidaan käyttää
- – eri ominaisuuksien ja mielenkiinnon kohteiden perusteella luotuja ydinkohderyhmiä
- – mukautettuja kohderyhmiä, jotka ovat jo aiemmin olleet tekemisissä yrityksesi kanssa
- – samankaltaisuuteen perustuvia kohderyhmiä, joiden kiinnostukset ovat samanlaisia kuin nykyisten asiakkaidesi.
Voit valita Instagram-mainontaan joko kampanjakohtaisen kokonaisbudjetin tai mainosjoukkokohtaiset erilliset budjetit. Ensin mainitut kampanjabudjetit käyttävät kampanjan budjetin optimointia, joka hallinnoi budjettia automaattisesti eri mainosjoukkojen kesken, tavoitteena parhaat tulosmahdollisuudet. Jos taas haluat itse hallita budjetin jakautumista mainosjoukkojen kesken, toinen vaihtoehto mahdollistaa sen.
Myös Instagram-mainonnan tehokkuutta voidaan seurata mainosten hallinnassa. Tuloksia kannattaa tarkastella säännöllisesti ja kehittää kampanjoita sekä mainoksia niiden perusteella yhä toimivammiksi.
Lähde: https://business.instagram.com/
Aloita Instagram-mainonta kanssamme!
Istutaan yhdessä alas ja mietitään, miten Instagram-mainonta kannattaisi sinun yrityksesi kohdalla toteuttaa.
Kirjoittaja
Anni Karjalainen
Anni on sanavalmis sisältömarkkinoija, joka ottaa haltuun erilaiset konseptit ja formaatit. Hän on omimmillaan hioessaan saamistaan pohjatiedoista sisältöjä, jotka osuvat kerralla maaliin ja ovat hyödynnettävissä yhä uudelleen ja uudelleen.