Kevytrakentamisen markkinajohtaja ja edelläkävijä Gyproc tuottaa uusia innovatiivisia ratkaisuja rakentamiseen sekä ammattilaisille että pienrakentajille. Gyproc tunnetaan kipsilevyistään ja -järjestelmistään, ja nimestä on ajan mittaan tullut jopa yleisnimitys kipsilevyille: seiniin ei laiteta kipsilevyjä, vaan Gyprocia. Gyproc on osa Saint-Gobain Finland Oy:tä, joka kuuluu kansainväliseen Saint-Gobain-konserniin.


Rohkeus lähteä etäsuhteeseen kannatti

Aloitetaan siitä, kuinka Gyprocin ja MIAMIn tiet kohtasivat. 

Korona ja sen mukanaan tuomat muutokset saivat aikaan ensinnäkin sen, että digitaalisen markkinoinnin merkitys rakentamisen alalla nousi entistä tärkeämmäksi. Kun myyntityöhön liittyviä kontakteja jouduttiin rajoittamaan, markkinoinnin painotus siirtyi vielä vahvemmin verkkoon.

Toiseksi, korona-aikana tavalliseksi muodostunut etäpalaverikäytäntö sai Gyprocin markkinointiviestintäpäällikkö Marianne Heinonkosken huomaamaan, että sujuvan yhteistyön tekeminen ei vaadikaan välttämättä samassa kaupungissa olemista. 

Näiden kahden asian seurauksena lähti käyntiin sujuva ja tuloksellinen yhteistyö Jyväskylässä toimivan MIAMIn ja Helsingistä käsin toimintaansa johtavan Gyprocin välillä. Digitaalista markkinointia sekä siihen liittyvää kampanjointia ja videotuotantoa on tehty yhteistyössä keväästä 2021 lähtien. 

“Kuulimme MIAMIsta ISOVERilta, joka myös on osa Saint-Gobain Finland Oy:tä. ISOVER oli jo silloin MIAMIn asiakkaana”, Heinonkoski muistelee. 

“Koronan aikana Teams ja muut etäyhteydet ovat tulleet niin tutuiksi, että tämän digiloikan ansiosta uskalsin lähteä yhteistyöhön MIAMIn kanssa. En itse asiassa ole kertaakaan tavannut livenä ketään MIAMIn väestä, mutta silti kaikki on sujunut tosi helposti. Ainoastaan videokuvauksissa olen halunnut olla paikalla varmistamassa, että yksityiskohdat tulevat toteutetuksi rakennusalan näkökulmasta uskottavasti.” 

Video on toteutettu MIAMIn yhteistyökumppanin Smooth Mondayn kanssa. 

Osaavaa ja tuloksellista tekemistä

Gyprocille markkinointikumppanin hankkiminen ei ollut kiinni siitä, etteikö heillä olisi ollut mahdollisuus toteuttaa digitaalista markkinointia oman yrityksen sisällä. Päätös perustuikin ennen kaikkea siihen, mikä on järkevää.

“Meillä itselläkin on digimarkkinointihenkilöstöä ja sosiaalisen median markkinointiinkin varmasti löytyisi osaamista, mutta tällä hetkellä meidän ei ole järkevää käyttää aikaamme siihen. Se on ollut fiksu osa-alue ulkoistettavaksi. Samalla saamme sellaisen tekijän, joka on perillä uusistakin asioista”, Heinonkoski perustelee. 

Markkinointiyhteistyö MIAMIn kanssa aloitettiin yksittäisen tuotteen kampanjoinnilla, jolle Gyprocilta tuli selkeä tilaus. 

“Meillä oli tarve tuoda Gyprocin Habito-levyn etuja esille. Teimme MIAMIn kanssa tuotteesta videon, josta sitten käynnistettiin mainonta Facebookissa, Instagramissa ja Google Adsissa. Myöhemmin muokkasimme vielä kampanjaa ja jatkoimme sitä toisenlaisella kulmalla”, Heinonkoski kertoo. 

Heinonkoski on ollut tyytyväinen siihen, miten analytiikka ja tuloshakuisuus on pidetty alusta asti tiukasti mukana markkinoinnin kokonaisuudessa. 

“Kun suunnittelimme ensimmäistä kampanjaa, MIAMIn analytiikka-asiantuntija oli mukana ja pohdimme yhdessä konversiopisteitä, joita kampanjalla tavoitellaan. Tämä haastoi meidätkin hakemaan selkeät mittarit, joilla seuraamme kampanjan tuloksia – ja ne ovat näyttäneet hyviltä.” 

“Mainoskampanjoiden tehokkuutta on myös parannettu sitä mukaa, kun on huomattu, mikä toimii ja mikä ei. Esimerkiksi mainonnan budjettia on siirrelty eri kampanjoiden välillä”, Heinonkoski sanoo. 

Habito-kampanjassa Gyproc-levyn kestävyyttä testasi Steve ’n’ Seagulls -yhtyeen Hiltunen.

“MIAMI on kumppanina yksi meistä”

MIAMIn markkinointikumppanuudessa Heinonkoski arvostaa erityisesti helppoutta ja luontevuutta.

“Mutkattomuus, se on ehkä ollut yhteistyössä kaikkein parasta. Minulle on tärkeää, että oman yrityksen ulkopuolisetkin, joiden kanssa teen yhteistyötä, ovat kuin työkavereita. MIAMIn ihmisten kanssa voin spekuloida asioita eikä ideoiden tarvitse olla valmiita, vaan ne jalostetaan yhdessä loppuun. Kumppani on sellainen, jonka kokee ‘yhdeksi meistä’, ja siinä MIAMI on onnistunut hyvin.” 

“Miamilaisten kanssa on ollut helppo tehdä hommia, he ovat kivoja tyyppejä ja yhteydenpito on iisiä. Ei tarvitse pingottaa, vaan kaikki sujuu lungisti. Se mitä on luvattu, on myös pidetty. Kun olen jättänyt toimeksiannon, se on tullut valmiiksi sovittuun aikaan mennessä. Ei tarvitse vahtia perään – se merkitsee asiakkaalle paljon.” 

Arjen viestintä Gyprocin ja MIAMIn välillä on hoitunut pääasiassa puhelimitse ja viestintäsovellus Slackin välityksellä. Säännölliset palaverit on pidetty etänä, mikä on Heinonkosken mielestä ollut todella sujuva tapa.

“On ihanan vapauttavaa, että asioita pystyy hoitamaan eteenpäin tehokkaalla puolen tunnin Teams-palaverilla sen sijaan, että pitäisi käyttää aikaa paikasta toiseen siirtymiseen.”

Nyt puolen vuoden jälkeen yhteistyötä MIAMIn ja Gyprocin välillä on tarkoitus syventää jatkuvaksi kumppanuudeksi. 

“Toimintatapa mahdollistaa sen, ettei kaikelle tarvitse enää tehdä erikseen hintalappua. Se helpottaa esimerkiksi uusien kampanjoiden suunnittelua, kun tietyt toimenpiteet sisältyvät automaattisesti kokonaisuuteen. Sen myötä palasia on vähän vähemmän mietittävänä, kun niitä on markkinoinnissa jo muutenkin riittämiin”, Heinonkoski sanoo.

24.09.2021