Toimiva kommunikaatio, sopiva balanssi oma-aloitteisuudessa ja asiakkaan toiveiden huomioinnissa sekä monella eri tasolla näkyvä tuloksellisuus ovat pitäneet Suomen Terätuonnin tyytyväisenä yhteistyöhön Miamin kanssa.

Suomen Terätuonti Oy on lietolainen yritys, joka toimittaa työvälineitä konepajaympäristön tarpeisiin henkilökohtaisesti asiakkaita palvellen. Tavoitteena on löytää asiakkaille sopivimmat työkalut, joilla työskentely on sujuvaa ja kustannustehokasta.

Digitaalinen markkinointi rakentui pala palalta Miamin kanssa

Kun Suomen Terätuonti Oy:ssä tehtiin omistajavaihdos noin kaksi vuotta sitten, markkinoinnin miettiminen piti aloittaa käytännössä nollasta.

“Yrityksessä ei ollut sitä ennen tehty oikeastaan minkäänlaista markkinointia”, myöntää Suomen Terätuonnin aluemyyntipäällikkö Aki Mäki.

“Halusimme aloittaa digitaalisen markkinoinnin ja satuin löytämään Miamin Dini Mäntylän LinkedInin kautta. Hän kertoi tarkemmin yhteistyömahdollisuuksista Miamin kanssa. Aloimme suunnitella markkinointitoimenpiteitä heinäkuussa 2020, ja jo elokuussa saimme ensimmäiset kampanjat starttaamaan.”

Aluksi lähdettiin liikkeelle Facebook-mainonnasta. Koska mainonnan onnistumisessa tärkeä rooli on myös sivuilla, joille mainoksista ohjataan, seuraavaksi oli vuorossa verkkosivuston kuntoon laittaminen.

“Silloiset nettisivumme olivat käytännössä vain verkkokauppa, joten Miami teki ensin mainontaa varten oman laskeutumissivun. Siitä luonnollinen jatkumo oli, että uudistimme verkkosivut Miamin kanssa kokonaan. Vanhan sivuston pidimme uuden rinnalla verkkokauppana, mutta sekin on tarkoitus uusia ja ottaa käyttöön ensi vuonna.”

Seuraavaksi digitaalisen markkinoinnin kokonaisuuteen otettiin mukaan Google-mainonta sekä sähköpostimarkkinointi, jota on tehty sekä olemassa oleville asiakkaille että uusasiakashankintaan tähtäävinä kampanjoina. Näiden toimenpiteiden rinnalla esimerkiksi nettisivuille tulevien sisältöjen lisääminen ja tarvittaessa niiden tuottaminenkin hoituvat sujuvasti osana Miamin hoitamaa kokonaisuutta.

“Nyt olemme päässeet siihen, että kaikki on digitaalisen markkinoinnin suhteen hyvällä mallilla”, Mäki toteaa.

Suomen Terätuonnin mainokset ovat aktivoineet kohderyhmää kiitettävästi esimerkiksi arvuuttelemaan tuotteiden käyttötarkoituksia. Tässä ei kuitenkaan ole kyse keskiaikaisesta kidutuslaitteesta, kuten joku veikkasi, vaan kiinnitinratkaisusta, jolla helpotetaan ohutseinäisten kappaleiden sorvausta.

Sopivan oma-aloitteista ja tuloksellista yhteistyötä

Mäki on ollut tyytyväinen yhteistyöhön Miamin kanssa ja esittää sen tueksi useamman tarkentavan kommentin.

“Niin kuin varmaan tiedätte, toimijoita alallanne on kohtuullisen paljon. En ole kuitenkaan missään kohtaa katsonut tarpeelliseksi edes miettiä vaihtamista. Kommunikaatio toimii, ja vaikka olemme mainosten suhteen aika tarkkoja nipottamaan, niin mielestäni yhteistyö on sujunut hyvin. Tekemisessä on sopivasti oma-aloitteisuutta, mutta ei liikaa. Koen, että pystymme vaikuttamaan riittävästi asioihin, mutta meidän ei kuitenkaan tarvitse nähdä liikaa vaivaa.”

“Kahden viikon välein pidettävä palaveri on riittänyt viestinnässä hyvin, ja harvoin tarvitsee edes sen lisäksi soitella tai laittaa sähköpostia.”

“Tuloksellisuudesta kertoo mielestäni hyvin se, että nettisivuillamme on ollut 30 päivän aikana yli 2 000 kävijää. Näkisin, että se on tässä bisneksessä hyvä taso. Konkreettinen tulos on myös nettisivustomme itsessään: se on juuri sellainen kuin halusimme ja palvelee tarkoitustaan. Väittäisin, että meillä on yhdet alamme parhaimmista ja tyylikkäimmistä sivuista.”

“Mainonnassa tuloksellisuuspuoli on koko ajan mukana. Kun rupeaa näyttämään siltä, että tietyt mainokset ovat pyörineet riittävän pitkään, Miamilla reagoidaan asiaan ja mainoksia päivitetään. Työskentely on siltäkin osin kohdallaan.”

“Myös työn laadusta minulla on positiiviset kokemukset. Kaikki pienet nyanssit, joista olemme maininneet, on aina muutettu toiveemme mukaisiksi ja lopputulema on ollut sellainen kuin olemme halunneet. Silloin työn laatu on mielestäni hyvää.”

“En edes osaisi sanoa, mitä haluaisin muuttaa tai millä joku kilpailija saisi kiilattua väliin. Olen kokonaisvaltaisesti tyytyväinen.”

Myynnin lisääminen on parasta, mitä markkinointi voi saada aikaan

Kuten Mäki itsekin tiedostaa, markkinoinnin onnistumisen paras mittari ovat myyntiluvut. Hänen mukaansa Miamin tekemisen vaikutus on näkynyt selvästi myynnissä.

“Kyllä Miamin palvelussa on ollut kaikkein parasta se, että se on edesauttanut meidän myyntiämme. Sehän on kaiken toimintamme tavoite.”

“Vaikka Pohjanmaan alueen myyjämme lähti meiltä noin vuosi sitten, myyntimme alueella on silti kasvanut. Sähköpostimarkkinointi on ollut tähän on aika tehokas tapa. Kun olemme mainostaneet tuotetta x, on myös tullut vastauksia, joissa on kysytty jotain ihan muuta tuotetta.”

“Miami-yhteistyön aikana meille on tullut uusia asiakkaita kohtuullisen paljon, ja sellaisetkin asiakkaat, jotka eivät ole viiteen vuoteen ostaneet mitään, ovat taas ruvenneet kyselemään tuotteitamme. On myös asiakkuuksia, joissa myynti kasvaa, vaikka myyntityömme sinänsä ei tänä aikana ole muuttunut aktiivisemmaksi.”

Mäki on valmis suosittelemaan Miamia muillekin – ja onkin jo suositellut.


Piditkö artikkelista? Kerro kaverille

Tapaa asiantuntijamme, niin teemme selkeän suunnitelman, miten erottaudut kilpailusta.