TikTok-mainonta tuli suomalaisten saataville syksyllä 2021 ja toi erinomaiset mahdollisuudet tuotteiden ja palveluiden markkinointiin nuorille ikäryhmille. Lue tästä artikkelista perustiedot ja selvitä, mitä TikTok-mainonta voisi sinun yrityksellesi tarjota!

TikTok mainonta-alustana

Somealusta TikTok syntyi vuonna 2016 Kiinassa nimellä Douyin ja levisi jo seuraavana vuonna ulkomaille nykyisellä nimellään. Suomessa TikTok alkoi saada jalansijaa vasta muutaman vuoden myöhemmin. TikTokin suosio on ollut kovassa nousussa perustamisestaan lähtien, ja lopullisesti suuren yleisön tietoisuuteen se nousi vuonna 2020 maailman ladatuimpana mobiilisovelluksena. 

Maailmanlaajuisesti TikTok-sovellusta on ladattu jo yli 2 miljardia kertaa, ja tällä hetkellä sillä on noin 800 miljoonaa aktiivista käyttäjää. TikTok on ohittanut latausmäärissä monta kärkipään somepalvelua – esimerkiksi Facebookin, Instagramin ja Snapchatin. Nyt on siis korkea aika perehtyä sen tarjoamiin mahdollisuuksiin markkinointikanavana. 

TikTokissa keskitytään lyhyiden videoiden tekoon ja jakamiseen. Videot ovat mobiilikäyttäjille sopien pystymallisia, ja niitä voi selata syötteessä samaan tapaan kuin esimerkiksi Facebookissa. TikTokin älykäs algoritmi tarjoaa käyttäjille kiinnostavaa sisältöä heidän mieltymyksiinsä perustuen, ja siksi sovellukseen on helppo koukuttua. TikTokin ikäraja Suomessa on 13 vuotta.

Vaikka TikTok sosiaalisen median kanavana on ollut Suomessa jo muutaman vuoden, TikTok-mainonta tuli suomalaisten saataville vasta syksyllä 2021. Ennen tätä 

TikTokin mainostyökalut olivat Suomessa vain muutaman valitun tahon testikäytössä, mutta nyt TikTok-mainostilin voi luoda kuka tahansa. TikTok-mainonta on erinomainen lisä kohdennetun mainonnan alustojen valikoimaan.

Kenen kannattaa tehdä TikTok-mainontaa ja miten?

Erityisesti nuorten kohderyhmien – teinien ja nuorten aikuisten – tavoittamiseen TikTok-mainonta on varteenotettava vaihtoehto. Jos siis nämä ikäryhmät kuuluvat kohderyhmääsi, TikTok-mainontaa kannattaa kokeilla.

TikTokin oman arvion mukaan maksetun TikTok-mainonnan avulla voidaan Suomessa tavoittaa noin 1,2 miljoonaa henkilöä. Tästä käyttäjäjoukosta noin puolet ovat alle 25-vuotiaita, eli käyttäjäkunta on jonkin verran nuorempaa kuin Facebookissa ja Instagramissa. Tilanne voi toki muuttua pikkuhiljaa, kun käyttäjäkunta laajenee ja sisällöt muuttuvat monipuolisemmiksi. 

Kun TikTok-mainonnan sisältöä aletaan suunnitella, huomioon on otettava kanavan luonne. TikTokille tyypillistä on lyhyiden mutta nopeasti huomion vangitsevien videoiden käyttäminen, ja siksi myös mainonnassa toimii parhaiten tämän tyyppinen sisältö. On siis tärkeää, että mainosmateriaali koostuu laadukkaista kuvista ja videoista, jotka noudattavat kanavalle ominaista tyyliä. Katsojien huomio on saatava nopeasti, ja se vaatii mainostajaltakin luovuutta ja kekseliäisyyttä.

TikTok-mainonta ja kampanjan luonti

TikTokissa mainontaa tehdään erillisen mainostilin kautta. Mainostyökalu on nimeltään TikTok Ads Manager, ja se muistuttaa toimintaperiaatteiltaan hyvin paljon Facebookin mainosten hallintaa. Jos siis Facebook-mainonta on jo ennestään tuttua, kynnystä TikTok-mainonnan tekemiseen ei kannata ajatella kovin suurena.  

Mainonnan rakentaminen TikTok Ads Managerilla tapahtuu näin:

1. Valitse mainonnan tavoite. 

TikTok-mainonnan tavoitevaihtoehtoja ovat muun muassa näkyvyys, verkkosivuliikenteen tai sovellusten lataamisten lisääminen, verkkokaupan myynnin kasvattaminen ja myyntiliidien hankkiminen. Tavoite kannattaa aina pitää samassa linjassa liiketoiminnan tavoitteiden kanssa.

2. Rakenna kohderyhmät. 

Erilaisten TikTok-mainonnan kohdennusvaihtoehtojen avulla voit määrittää tarkan yleisön, jolle haluat mainoksesi näkyvän. Kohderyhmän rajausvaihtoehtoina ovat esimerkiksi ikä, sukupuoli, kieli, maantieteellinen sijainti ja mielenkiinnon kohteet. Voit myös luoda Custom- ja Lookalike-yleisöjä omien asiakaslistojesi pohjalta. 

3. Aseta mainonnan budjetti

Budjetti on kokonaissumma, jonka olet valmis käyttämään mainosten näyttämiseen.

TikTok-mainonnassa voit asettaa budjetteja sekä kampanjoille että mainosryhmille. Budjetteja on kahdenlaisia: kokonaisbudjetit ja päiväkohtaiset budjetit. Budjettityyppiä ei voi vaihtaa enää kampanjan julkaisun jälkeen.

4. Suunnittele mainossisällöt 

TikTok Ads Manager jäsentää mainokset kolmeen osaan: kampanjat, mainosryhmät ja mainokset. Sen jälkeen, kun olet luonut kampanjan ja mainosryhmän, pääset luomaan mainoksia. Mainosten teon apuna voit käyttää TikTokin omia luovia työkaluja. Videoeditorista löytyy valmiita pohjia mainosvideoille, ja videoita pystyy muokkaamaan sillä TikTok-ympäristön tyyliin sopiviksi. 

Suomessa on tällä hetkellä käytettävissä vain yleisin TikTok-mainonnan muoto, In-Feed-mainos. Se on 5–15 sekunnin pituinen video, joka pystymuotoisena täyttää kännykän koko näytön. Mainos sulautuu muodoltaan hyvin TikTok-syötteen muuhun sisältöön, ja käyttäjät voivat tykätä, kommentoida sekä olla vuorovaikutuksessa mainosten kanssa samalla tavalla kuin orgaanisten sisältöjenkin.

Kuvamuotoisia mainoksia Suomen TikTokissa ei vielä pysty käyttämään, mutta kuvista voi helposti TikTokin videoeditorilla rakentaa videon.

Hyödynnä myös muut TikTok-markkinoinnin keinot

Mainonta ei ole ainoa tapa saada näkyvyyttä TikTokissa, vaan rohkea ja kokeilunhaluinen yritys voi käyttää markkinointiinsa siellä muitakin konsteja. 

Luomalla oman kanavan TikTokiin ja sinne tarpeeksi kiinnostavaa ja erottuvaa sisältöä on mahdollisuus saada sisältönsä viraaliksi eli leviämään käyttäjien jakojen kautta, jolloin tunnettuutta tulee kuin itsestään. Se kuitenkin vaatii hyvää pelisilmää ja lisäksi ripauksen tuuria. 

Voit myös tehdä kaupallista yhteistyötä TikTok-vaikuttajien kautta ja saada sitä kautta näkyvyyttä eri yleisöjen edessä. Suosituimpien suomalaisten TikTok-vaikuttajien videoiden tykkäysmäärät ylittävät jopa miljoonan.

Aloita TikTok-mainonta kanssamme!

Istutaan yhdessä alas ja mietitään, miten se kannattaisi sinun yrityksesi kohdalla toteuttaa.

Kirjoittaja

Anni Karjalainen

Tapaa asiantuntijamme, niin teemme selkeän suunnitelman, miten erottaudut kilpailusta.

Aiheeseen liittyvää tietoa

KPI-mittarit B2B-markkinoinnissa 2024: kaikkea ei kannata mittaroida
By Markus Liikanen

KPI-mittarit B2B-markkinoinnissa 2024: kaikkea ei kannata mi

Lue lisää
Demand generation – luo kysyntää, kasvata myyntiä ja saavuta liiketoiminnan tavoitteesi
By Anni Karjalainen

Demand generation – luo kysyntää, kasvata myyntiä ja sa

Lue lisää