1. Tarkenna YouTube-mainontasi kohdentamista
Oikea kohdennus on yksi tuloksellisen YouTube-mainonnan tärkeimmistä lähtökohdista. YouTube tarjoaa kohdentamiseen erinomaiset mahdollisuudet, joten niitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää monipuolisesti.
Jos yrityksesi toimii paikallisesti, maantieteellinen kohdentaminen on luonnollisesti tarpeen ja sillä vältät mainosbudjetin turhan käytön alueilla, joilla palveluasi ei ole tarjolla.
Jotta pystyt kohdentamaan YouTube-mainontasi muiltakin osin oikein, sinulla on oltava riittävästi tietoa asiakkaistasi. Mihin ikäryhmään he kuuluvat? Mitkä mielenkiinnon kohteet heitä yhdistävät? Millaisessa elämäntilanteessa he ovat? Näitä tietoja hyödyntämällä pystyt tarkentamaan kohderyhmäsi mahdollisimman osuvaksi, jolloin tuloksiakin syntyy paremmin.
Oletko jo kokeillut samantyyppisten segmenttien hyödyntämistä? Tämän kohdistusominaisuuden avulla YouTube löytää lisää käyttäjiä, joilla on samoja ominaisuuksia kuin vertailukohteena olevan datasegmenttisi käyttäjillä.
Lisää YouTube-mainonnan kohdennusmahdollisuuksista voit lukea täältä.
2. Varmista YouTube-mainontasi kiinnostavuus
Video on tehokas viestintämuoto, mutta senkin kiinnostavuuden eteen on nähtävä vaivaa.
YouTube-mainonnassa sinulla on käytössäsi todella lyhyt aika siihen, että saat katsojan kiinnostumaan videostasi. Usein käytetyssä TrueView InStream -mainoksessa tämä aika on vain viisi sekuntia. Sen jälkeen katsoja voi itse valita, ohittaako hän loput videosta vai jatkaako katsomista.
Mikä on se koukku, jolla saat napattua kohdeyleisösi huomion välittömästi YouTube-mainosvideon alussa? Erityisesti tämän kysymyksen miettimiseen sinun kannattaa panostaa videon sisältöä suunnitellessasi.
Bumper- eli puskurimainokset taas ovat kokonaispituudeltaan vain kuuden sekunnin mittaisia, joten haluttu viesti on saatava tiivistettyä tehokkaasti lyhyeen aikaan.
TrueView Video Discovery -mainoksissa olennaisinta on se, miten saat katsojan kiinnostumaan videon avaamisesta. Nämä mainokset näkyvät YouTuben hakutulosten joukossa ja katsojat klikkaavat ne itse käyntiin. Tässä mainosmuodossa tärkeää on nimetä video kiinnostavasti, jotta se ylipäätään avataan.
Pidä kuitenkin mielessä, ettei kaikkea tarvitse saada kerrottua YouTube-mainoksessa – se riittää, että saat katsojan siirtymään mainoksesta eteenpäin haluamaasi suuntaan.
Tästä pääsemmekin seuraavaan kohtaan:
3. Ohjaa YouTube-mainonnan kautta eteenpäin ostopolulla
YouTube-mainonta, kuten kaikki muukin digitaalinen mainonta, on tehokkainta silloin, kun se on suunniteltu osaksi laajempaa ostopolkua. Hyvin harva ostaa tuotettasi pelkästään kerran näkemänsä mainoksen perusteella, vaan ostoprosessi etenee yleensä useamman vaiheen kautta.
Ajattele siis YouTube-mainontaa sisäänheittäjänä, joka tuo katsojat sivuillesi ostopolun seuraavaan vaiheeseen. Siellä sinulla on mahdollisuus kertoa lisää tuotteestasi tai palvelustasi ja lämmitellä asiakasta lähemmäs ostopäätöstä.
Ostopolku voi myös alkaa jo ennen YouTube-mainonnan vaihetta. Silloin remarketing eli uudelleenmarkkinointi on hyvä tapa kohdentaa YouTube-mainontaa. Voit rakentaa mainontasi yleisön jo yrityksesi sivuilla tai YouTube-kanavalla käyneistä ihmisistä, jolloin yrityksesi ja tuotteesi on heille ennestään tuttu. Kun he törmäävät videomainokseesi YouTubessa, he ovat jo hiukan valmiimpia ostamaan.
4. Seuraa, kuinka YouTube-mainontasi toimii
YouTube-mainonnan kehittämisessä tehokkaammaksi tulosten johdonmukainen seuraaminen on avainasemassa. Vaikka YouTube-mainonta toteutetaan Google Adsin kautta, sen tuloksia voi seurata myös YouTuben omista tilastoista.
YouTube-tilastoista pystyt seuraamaan mm.
- – videoidesi katselukertoja
- – katseluaikoja
- – liikenteen lähteitä eli sitä, miten katsojat löytävät videosi
- – impressioiden määrää eli sitä, kuinka monta kertaa videosi on näkynyt katsojille
- – mitkä videosi ovat olleet suosituimpia.
Jos esimerkiksi huomaat, että katseluajat loppuvat usein tietyssä kohdassa videota, voit ehkä olettaa, että tässä kohdassa olisi sisällön osalta parantamisen varaa. Tai jos havaitset, että suosituimmissa videoissasi on jokin yhdistävä tekijä, tätä kaavaa kannattaa hyödyntää enemmänkin.
5. Ota A/B-testaus osaksi YouTube-mainonnan kehittämistä
A/B-testaus on digitaalisessa markkinoinnissa yleisesti käytetty tapa kehittää tehokkuutta. Tämä periaate on hyvä ottaa myös osaksi YouTube-mainontaa ja sen toimivuuden optimointia.
A/B-testauksella kahden mainoksen tuloksia vertaillaan keskenään, jotta nähdään, kumpi versio on yrityksen tavoitteiden kannalta tehokkaampi. Mainoksissa voi olla hyvinkin pieni ero – vaikkapa sama asia kysymysmuodossa tai kehotusmuodossa.
Jos toinen versioista todetaan selkeästi toimivammaksi, huonompi voidaan poistaa käytöstä ja tehdä sen tilalle taas toinen testattava mainosversio. Testaamista ei kannata lopettaa missään vaiheessa, sillä sen kautta saadaan aikaan koko ajan paremmin toimivia mainoksia.
Viritä YouTube-mainonta tehokkaammaksi kanssamme!
Istutaan yhdessä alas ja mietitään, miten YouTube-mainonta ja koko digitaalisen mainonnan kokonaisuus kannattaisi sinun yrityksesi kohdalla toteuttaa, jotta se tuottaisi mahdollisimman paljon haluamiasi tuloksia.
Kirjoittaja
Anni Karjalainen
Anni on sanavalmis sisältömarkkinoija, joka ottaa haltuun erilaiset konseptit ja formaatit. Hän on omimmillaan hioessaan saamistaan pohjatiedoista sisältöjä, jotka osuvat kerralla maaliin ja ovat hyödynnettävissä yhä uudelleen ja uudelleen.