Uusi analytiikka, uudet ominaisuudet
Google Analytics 4 eli GA4 on uudenlainen mittauskokonaisuus, joka katsoo vahvasti tulevaisuuteen. GA4 kerää dataa verkkosivuilta ja sovelluksilta ymmärtääkseen entistä paremmin asiakkaan ostopolkua. GA4 pohjaa vahvasti eventeihin eli tapahtumiin, jollaisiksi lasketaan esimerkiksi sivun lataaminen, linkin klikkaaminen ja ostoksen tekeminen.
Vaikka perimmäinen tarkoitus eli datan kerääminen analysointia varten pysyy samana, Google Analytics ja Google Analytics 4 eroavat toisistaan monella tapaa. GA4:ssä on huomattavasti vähemmän raportteja, mikä näyttäytyy käyttäjälle selkeytenä ja helppokäyttöisyytenä. Jos raportit eivät tunnu antavan tarpeeksi yksityiskohtaista tietoa haluamastasi osa-alueesta, voit rakentaa GA4:ään kartoituksen, joka mahdollistaa kerätyn datan monipuolisemman analysoimisen.
Google Universal Analytics kehitettiin pöytäkoneiden valtakaudella, jolloin oli järkevää kerätä dataa yksittäisistä istunnoista ja evästeistä. Nykyään verkkosivukävijät käyttävät useita eri laitteita, minkä vuoksi esimerkiksi verkkokauppaostoksen ostopolku voi alkaa tietokoneella ja päättyä ostoksen tekemiseen mobiililaitteella.
Google Analytics 4 mahdollistaa ostopolkujen seuraamisen useista istunnoista eri laitteiden välillä. GA4 näyttää ostoprosessin tarkasti alustasta riippumatta ja kertoo myös esimerkiksi sen, mistä asiakas tulee sivustolle ja minkä alustan kautta hän useimmiten tekee ostoksensa. Lisäksi GA4:n ennustemittarit mahdollistavat oston todennäköisyyden, seuraavien viikkojen tulojen sekä käytön lopettamisen todennäköisyyden ennustamisen.
Mittariston kehittyminen vanhaan Google Analyticsiin verrattuna parantaa Google Analytics 4:n tuottamaa tietoa verkkosivukävijöistä. Esimerkiksi aiemmasta web-analytiikasta tutun bounce raten eli välittömän poistumisprosentin korvaa GA4:ssä engaged session, jossa poistumisen sijaan mitataan sitoutumista ajan tai konversion toteutumisen perusteella.
Google Analytics 4:ään on tullut myös uutta automatiikkaa:
- Älykäs haku, jolle voit esittää dataan liittyviä kysymyksiä ja saada automaattisia vastauksia.
- Automaattiset vinkit, jotka antavat tietoa datassa esiintyvistä poikkeamista ja asiakassegmenteistä, jotka aiheuttavat niitä.
- Hälytykset esimerkiksi verkkokaupan tuotteiden kysynnässä tapahtuvasta huomattavasta muutoksesta. Voit tallentaa dataan liittyvät säännöt itse, jolloin GA4 hälyttää ehtojen täytyttyä.
Google Analytics on vaatinut datan keräämiseen evästeitä, joihin erilaiset sääntelyt, kuten GDPR, ovat vaikuttaneet. Uutena ominaisuutena GA4 tarjoaa mahdollisuuden käyttäjien seuraamiseen myös ilman evästeitä. Lisäksi GA4 anonymisoi IP-osoitteet automaattisesti ja mahdollistaa kohdennetun datan poistamisen – jopa yksittäisen käyttäjän osalta.
Ota Google Analytics 4 käyttöösi nyt
Google Universal Analytics ja Google Analytics 4 ovat kaksi toisista erillään olevaa tuotetta ja Google Analytics lopettaa datan keräämisen heinäkuusta 2023 alkaen, kannattaa GA4 ottaa käyttöön niin pian kuin mahdollista.
Jos tarvitset apua siirtymisessä Google Analytics 4:ään, tässä olisi hyvä hetki hoitaa analytiikka kuntoon ja lähteä rakentamaan tuloksellista, mitattavaa markkinointia. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!
Kirjoittaja
Anni Karjalainen
Anni on sanavalmis sisältömarkkinoija, joka ottaa haltuun erilaiset konseptit ja formaatit. Hän on omimmillaan hioessaan saamistaan pohjatiedoista sisältöjä, jotka osuvat kerralla maaliin ja ovat hyödynnettävissä yhä uudelleen ja uudelleen.