Jos web-analytiikka kuulostaa omaan korvaasi vaikealta, lue tästä mahdollisimman yksinkertainen kuvaus siitä, mitä se on ja miksi siihen kannattaa panostaa.


Mihin web-analytiikkaa tarvitaan?

Menneinä vuosikymmeninä markkinointia ja mainontaa saatettiin helposti pitää tekemisenä, jonka tehoa on vaikeaa osoittaa. Siksi myös niiden tärkeyttä ja vaikutusta myyntiin oli vaikeaa perustella.

Kun markkinointi ja mainonta muuttuivat digitaalisiksi, tilanteeseen tuli täysi muutos. Nyt analytiikka mahdollistaa eri mainoskanavien ja verkkosivujen tapahtumien seuraamisen niin, että eri toimenpiteiden vaikutukset eivät jää epäselviksi. 

Tämä kuitenkin edellyttää seuraavia asioita:

  1. 1. Käytössä on oltava tarvittavat analytiikkatyökalut.
  2. 2. Näiden työkalujen avulla on asetettava oman liiketoiminnan tavoitteiden kannalta olennaiset mittarit.  
  3. 3. Analytiikkaa on osattava tulkita ja sitä on seurattava säännöllisesti.

Mitä web-analytiikka käytännössä kertoo?

Vaikka web-analytiikka vaikuttaa aluksi monimutkaiselta, loppujen lopuksi se antaa vastauksia hyvin yksinkertaisiin kysymyksiin, joita liiketoiminnan kannalta on tärkeää tietää.

Saatat miettiä esimerkiksi joitakin seuraavista asioista:

  • Mihin mainoskanavaan minun kannattaisi erityisesti keskittyä kohderyhmäni tavoittamiseksi? Web-analytiikasta voit nähdä, kuinka paljon kustakin kanavasta on tullut liikennettä sivuillesi ja vertailla eri mainoskanavien tehoa tämän tiedon pohjalta.

  • Kuinka suuri osa mainonnan kautta sivuilleni tulleista oikeasti ostaa yritykseltäni? Kun konversiot on asetettu analytiikkaan oikein, voit seurata, kuinka moni sivuille eri kanavista päätyneistä tekee haluamasi toimenpiteen, esimerkiksi jättää tarjouspyynnön tai tekee verkkokauppaoston.

  • Kiinnostavatko verkkosivuni potentiaalisia asiakkaita? Web-analytiikan avulla näet esimerkiksi sen, mitkä sisällöt sivuillasi ovat luetuimpia. Tämän tiedon pohjalta voit tehdä päätelmiä siitä, mihin suuntaan sivustoasi kannattaa kehittää.

  • Mitkä ovat asiakkaani ostopolun kompastuskivet? Analytiikasta voit katsoa, miltä kävijän polku sivustollasi näyttää. Millä sivulla matka tyypillisesti katkeaa? Näiden havaintojen perusteella löydät verkkosivuiltasi kohdat, jotka kaipaavat parannusta.

Mikä on Google Analytics ja sen toimintaperiaate?

Googlen tarjoama Google Analytics on yksi eniten käytetyistä web-analytiikan työkaluista. Se seuraa verkkosivun kävijäliikennettä, vierailijoiden määrää sekä käyttäytymistä verkkosivuilla. 

Google Analytics on täysin ilmainen työkalu, joten sitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Pelkkä Analyticsin asentaminen ei kuitenkaan riitä vielä kovin pitkälle, vaan eniten analytiikasta saa irti, kun konversiopisteet ja maalit on määritetty oikein.

Google Analyticsin asentaminen on yksinkertaista, eikä siihen tarvita minkään erillisen ohjelman lataamista. Analytics toimii selaimella ja se löytyy osoitteesta www.analytics.google.com.

Voit luoda Google Analytics -tilin joko omalla tai yrityksesi Google-tilillä. Tilin luonnin jälkeen sinun täytyy lisätä Analyticsin asetuksista löytyvä Analytics-tagi eli lyhyt koodinpätkä sivujesi Header-osioon. Ohjeet tagin lisäämiseen löydät täältä.

Web-analytiikka ja evästeet

Analytiikka vaatii toimiakseen evästeitä eli käyttäjästä sekä hänen toiminnastaan verkkosivuilla tallentuvia tietoja, ja Traficomin tiukennettua evästeohjeistusta syyskuussa 2021 tilanteesta on tullut hiukan haastavampi. 

Evästeiden käytöstä on ilmoitettava selkeästi sivulle tultaessa, ja käyttäjällä on oltava mahdollisuus valita, salliiko hän evästeiden käytön vai ei. Jos hän valitsee ei-vaihtoehdon, hänen sivustolla vierailustaan ei jää analytiikkaan tietoja. Valinnanmahdollisuuden takia analytiikka näyttää siis vain osan sivustovierailijoista ja heidän liikkeistään sivuilla.

Siitä huolimatta, että kaikki kävijätieto ei tallennukaan, web-analytiikan arvo on silti erittäin suuri. 

Web-analytiikan avulla saat:

  • Dataa markkinointitoimenpiteidesi toimivuudesta. Näet, mikä toimii ja mikä ei. Vaikka kaikkien kävijöiden tiedot eivät tallennu, pystyt silti vertailemaan eri toimenpiteiden tuloksia keskenään.

  • Lisää asiakasymmärrystä. Web-analytiikan ansiosta saat kuvan siitä, miten asiakkaasi toimii sivuillasi. Tämän tiedon varassa voi kehittää sivustoasi ja sen myötä asiakaskokemusta entistä paremmaksi.

  • Parempia tuloksia. Kaikki kehitystoimenpiteet, joita pystyt web-analytiikan tietojen ansiosta tekemään, edistävät lopulta myös myyntiä.

Kun haluat parantaa web-analytiikkasi tasoa, toimi näin:

Useilla yrityksillä web-analytiikka on jonkun muun toimijan, kuten web-kehittäjän, käsissä. Silloin itsellä ei välttämättä ole käsitystä siitä, millä tasolla analytiikan hyödyntäminen on. 

Suosittelemme tarkistamaan asian ja laittamaan palikat kohdalleen niin, että web-analytiikasta saadaan irti juuri ne asiat, jotka ovat yrityksesi kannalta merkityksellisiä. Se onnistuu seuraavien steppien kautta:

  1. 1. Kartoita web-analytiikkasi nykytilanne asiantuntijan kanssa.
  2. 2. Rakenna web-analytiikan kokonaisuus niin, että sen konversiot ja maalit ovat samassa linjassa yrityksesi liiketoiminnan ja markkinoinnin tavoitteiden kanssa.
  3. 3. Seuraa mainontasi ja koko digitaalisen markkinointisi menestystä analytiikasta.
  4. 4. Kehitä markkinointiasi johdonmukaisesti analytiikasta tehtyjen havaintojen perusteella.

Rakenna web-analytiikka tehokkaaksi kanssamme!

Istutaan yhdessä alas ja mietitään, miten koko digitaalisen mainonnan kokonaisuus ja sen mittaaminen kannattaisi sinun yrityksesi kohdalla toteuttaa, jotta se tuottaisi mahdollisimman paljon haluamiasi tuloksia.


Piditkö artikkelista? Kerro kaverille

Haluatko asiantuntevan kumppanin maksetun mainonnan suunnitteluun ja toteuttamiseen?

Aiheeseen liittyvää tietoa

Google Analytics 4 vie web-analytiikan seuraavalle tasolle
By

Google Analytics 4 vie web-analytiikan seuraavalle tasolle

Web-analytiikkaa keräävä Google Universal Analytics eli tutummin Google Analytics on jäämässä historiaan, sillä se ei käsittele dataa enää 1.7.2023

Lue lisää
Web-analytiikka mainonnan taustalla: esittelyssä Google Analytics
By

Web-analytiikka mainonnan taustalla: esittelyssä Google Ana

Jos web-analytiikka kuulostaa omaan korvaasi vaikealta, lue tästä mahdollisimman yksinkertainen kuvaus siitä, mitä se on ja miksi siihen kannattaa

Lue lisää
Evästeiden käyttö verkkosivuilla – ovatko käytäntösi ajan tasalla?
By

Evästeiden käyttö verkkosivuilla – ovatko käytäntösi

Lue, mitä sinun tarvitsee tietää evästeistä ja käyttäjien suostumuksen pyytämisestä niiden käyttöön.

Lue lisää