Määrittele hakusanamainonnan tavoitteet ja mittarit
Ennen kuin lähdet rakentamaan omaa hakusanamainontaasi, määrittele sille tavoitteet sekä mittarit tavoitteisiin pääsyn mittaamiseen. Jos tavoitteiden ymmärtäminen ja määrittäminen tuntuu hankalalta, kannattaa asiaa lähestyä kysymysten kautta:
- Mitä haluat saavuttaa hakusanamainonnalla?
- Mitkä ovat ne tuotteet tai palvelut, joihin keskityt kussakin kampanjassa?
Yleisesti hakusanamainonnalla tavoitellaan lisää verkkosivuvierailijoita, liidejä, brändin tunnettuutta tai myyntiä. Kauppojen, liidien ja kävijämäärän mittaaminen on helppoa, mutta miten onnistuu brändin tunnettuuden mittaaminen?
Klikkausprosentti eli CTR (Click Through Rate) on mittari, jolla pystyt mittaamaan liikenteen kehityksen määrää. Se kertoo, kuinka monta prosenttia mainoksen nähneistä on klikannut mainosta ja siirtynyt sivustollesi. Näin näet, miten hyvin hakusanamainonta toimii ajurina liikenteelle.
Konversioita mittaamalla saat selville esimerkiksi liidimäärä tai myynnin määrän ja tarkastelet samalla mainonnan tehokkuutta. Jos liidejä kerätään esimerkiksi oppaiden avulla, tulee konversioksi määrittää lomakkeen Lähetä- tai Lataa opas -napin onnistunut painallus. Verkkosivun konversiot rakennetaan Google Tag Managerin avulla goaleiksi ja havainnollistetaan Google Analyticsissä konversioina. Nämä Analytics-konversiot pystytään siirtämään suoraan Google Adsiin, mutta ohjelma tarjoaa myös omat työkalunsa konversioiden määrittelyyn.
Impressions on mittari, jota kannattaa seurata tunnettuutta tavoiteltaessa. Impressions-luku kertoo, kuinka moni on nähnyt mainoksesi. Mitä useampi silmäpari näkee sen, sitä enemmän saat tunnettuutta. Google Display Network (GDN) on erinomainen työkalu, kun haet tunnettuutta. Display-mainonnan avulla saat mainokset näkyviin Googlen partnerisivustoilla.
Tee avainsanakartoitus hakusanamainontasi pohjaksi
Avainsanat, toiselta nimeltään hakusanat, tarkoittavat niitä sanoja, joilla tietoa etsitään hakukoneista. Avainsana voi olla yksi tai useampi sana – esimerkiksi ‘kengät’ tai ‘naisten kengät’. Avainsanojen pitäisi vastata sitä, millä sanoilla sinun tuotteitasi ja palveluitasi haetaan.
Kartoitus kannattaa aloittaa olettamuksista. Kirjoita lista sanoista, joilla oletat ihmisten hakevan tuotteitasi tai palveluitasi. Tämän jälkeen pitää selvittää sanojen hakuvolyymi eli se, haetaanko kyseisillä sanoilla hakukoneista ja kuinka paljon. Hakuvolyymien seuraamiseen on monia työkaluja, kuten Keyword Planner, SE Ranking, Semrush ja Ahrefs. Osa on maksullisia ja osa ilmaisia. Ilmaisillakin työkaluilla pääset oikein mainiosti alkuun.
Sinun kannattaa asentaa verkkosivustollesi Google Search Console, jotta pystyt seuraamaan, millä sanoilla sivustollesi tullaan. Search Console ei ole mikään pikatyökalu, vaan sen pitää antaa kerätä dataa ennen johtopäätösten tekemistä. Search Consolen avulla näet myös, miten valitsemasi avainsanat toimivat – tullaanko sivustollesi valitsemillasi avainsanoilla.
Kun olet tekemässä hakusanamainontaa, tarkista myös avainsanakohtaiset hinnat. Osa kilpailluimmista sanoista voi olla todella kalliita, ja pienellä budjetilla yksi sana saattaa viedä koko päiväbudjetin. Tällöin kannattaa miettiä, olisiko joku edullisempi hakusana toimiva.
Perusta Google Ads -tili hakusanamainontaa varten
Hakusanamainontaan tarvitsemasi Google Ads -tili on ilmainen. Mainonta Google Adsissa muodostuu kampanjoista ja niiden sisällä olevista mainoksista eli mainosryhmistä. Tilillä voi olla päällä useampi kampanja samaan aikaan, ja kampanjan sisällä olevat mainokset jakavat mm. budjetin.
Mainosryhmät rakennetaan avainsanojen perusteella, jolloin ne automaattiset muodostavat omat aihealueensa. Aina kannattaa olla päällä vähintään kaksi versiota samasta mainoksesta, jotta pystyt optimoimaan niitä tulosten perusteella myöhemmin.
Kampanjat kannattaa rakentaa verkkosivuja mukaillen – ja tämä siis siinä tapauksessa, että olet rakentanut sivustosi järkevästi. Karkeasti se tarkoittaa sitä, että yhdellä sivulla puhut yhdestä asiasta eli sivu / tuote tai palvelu. Hakukonemainonnan osalta on erittäin tärkeää, että sivusto vastaa mainostettavaa asiaa. Kannattaa lukea tarkemmin Googlen laatupisteistä täältä.
Avainsanojen tyypit määrittelevät, millaisessa muodossa käytetyt avainsanat näyttävät mainoksia. Avainsanat määrittyvät kolmen eri tyypin mukaan, joilla rajataan mainosten näkyvyyttä:
- broad match
- ”phrase match”
- [exact match].
Broad match hyväksyy kirjoitusvirheet, synonyymit, sanaan liittyvät haut ja muut osuvat variaatiot. Phrase match sisältää avainsanat annetussa järjestyksessä, mutta sanojen edessä, välissä tai jälkeen voi olla lisäsanoja. Exact match hyväksyy vain tarkan avainsanan tai sanat sekä termit, joilla on sama tarkoitus. Broad match tulee oletuksena Googlessa.
Negatiiviset avainsanat auttavat kohdentamaan hakusanamainonnan kampanjoita
Riippuen käytetystä avainsanatyypistä, sinun kannattaa myös määritellä negatiiviset avainsanat. Näin pystyt poissulkemaan sanoja, joilla et halua mainosten näkyvän. Negatiivisten avainsanojen määritys auttaa kohdentamaan mainoksia oikeasti niistä kiinnostuneille ihmisille. Esimerkiksi aikuisille tarkoitettujen jumppatrikoiden mainostajan kannattaa laittaa negatiiviseksi ‘lasten jumppatrikoot’.
Käynnistä hakusanamainonta ja seuraa mittareita
Anna mainosten pyöriä ainakin muutama viikko, jotta saat dataa niiden toimivuudesta. Tämän jälkeen voit alkaa optimoida mainoksia, kunhan olet muistanut tehdä samasta mainoksesta vähintään kaksi eri versiota.
Samalla voit seurata Google Search Consolesta, millä sanoilla sivustollesi on tultu ja muuttaa avainsanalistaa sen mukaan. Jos huomaat, että sivustollesi on tultu aivan väärillä avainsanoilla, jotka eivät vastaa tarjoamaasi tuotetta tai palvelua, lisää nämä sanat negatiivisiksi avainsanoiksi.
Hakukonemainonta on jatkuvaa testaamista ja optimointia. Jos oma aika tai osaaminen ei riitä, kannattaa kysyä osaavaa kumppania avuksi.
Kirjoittaja
Anni Karjalainen
Anni on sanavalmis sisältömarkkinoija, joka ottaa haltuun erilaiset konseptit ja formaatit. Hän on omimmillaan hioessaan saamistaan pohjatiedoista sisältöjä, jotka osuvat kerralla maaliin ja ovat hyödynnettävissä yhä uudelleen ja uudelleen.