Google-hakusanamainonta eli SEM (Search Engine Marketing) on hyvin yleisesti käytetty mainosmuoto. Moni yritys tekee hakusanamainontaa – toiset hyvin, toiset vähemmän hyvin. Keräsimme usein kysytyt kysymykset hakusanamainontaan liittyen ja vastasimme niihin.

Mitä on Google-hakusanamainonta?

Google-hakusanamainonta on tekstimuotoista mainontaa, jossa mainokset kohdistetaan avainsanojen perusteella ja maksat ainoastaan mainosklikeistä.

Kun joku tekee Google-haun, hakutuloksena voi olla sinun mainoksesi. Kun henkilö klikkaa mainosta, maksat siitä. Hakusanamainonta on erittäin tehokas mainosmuoto silloin, kun henkilö on jo tehnyt ostopäätöksen ja etsii itselleen sopivinta tuotetta tai palvelua netistä. 

Jos henkilö on esimerkiksi päättänyt ostaa itselleen vaaleanpunaisen kameran, hän etsii tuotetta Googlesta hakutermillä ’vaaleanpunainen kamera’. Ne, jotka käyttävät avainsanaa ’kamera’ tai ’vaaleanpunainen kamera’, voivat saada tällä haulla mainoksensa näkyviin.

Google arvostelee jokaisen mainoksen laatupisteasteikolla 1–10. Jotta mainoksesi saa mahdollisimman hyvät laatupisteet, tulee mainoksen täyttää kaikki laatupisteytyksen osa-alueet:

  • klikkausprosentti
  • mainoksen vastaavuus
  • verkkosivuston vastaavuus.

Verkkosivuston vastaavuus: Jos mainostat hakutermillä ’vaaleanpunainen kamera’, mutta verkkosivullasi ei tätä termiä mainita missään yhteydessä, et saa riittävästi laatupisteitä. Kilpailijasi on saattanut kirjoittaa vaaleanpunaisesta kamerasta artikkelin, johon hän ohjaa mainonnalla ja näin ollen voittaa laatupisteillään sinut. Siksi hänen mainoksensa näkyy ennen sinun mainostasi.

Mainoksen vastaavuus: Valitun avainsanan pitää olla myös mainoksessa. Hakutermiä ’vaaleanpunainen kamera’ kannattaa käyttää mainoksen otsikossa sekä mainostekstissä. Muista kuitenkin, että mainoksen luettavuus heikkenee, jos viljelet avainsanaa liikaa. Se voi heikentää mainoksesi uskottavuutta. Ylioptimointi ei siis ole suotavaa.

Klikkausprosentti: Tämä tarkoittaa sitä, miten todennäköisesti mainosta klikataan. Useimmiten käy niin, että tunnetut brändit vetävät pisimmän korren. Toisaalta mitä purevamman mainostekstin teet, sitä parempi mahdollisuus sinulla on ohittaa ennakkosuosikit ja päästä isojen brändien ohi.

Miksi Google-hakusanamainontaa kannattaa tehdä?

Google on yksi suurimmista hakukoneista netissä ja aika moni lähtee ensimmäisenä tutkimaan asioita googlaamalla. Yrityksesi kannattaa olla siellä, missä ovat ostajatkin.

Hakusanamainonta tavoittaa tehokkaasti jo ostopäätöksen tehneet henkilöt. Aikaisempi esimerkki vaaleanpunaisesta kamerasta sopii selittämään, miksi hakusanamainontaa kannattaa tehdä – yrityksesi tuotteet ja palvelut löytyvät silloin, kun joku on tehnyt ostopäätöksen ja etsii sopivinta tuotetta itselleen netistä.

Hakusanamainonta ei ole helpoin ja nopein keino lisätä myyntiä. Jokainen yritys pystyy tekemään sitä jollain tasolla itsekin ja oppimaan koko ajan paremmaksi. Taitavasti tehtynä hakusanamainonnan ROI eli tuotto voi kuitenkin olla jopa tuhansia prosentteja. Kannattaa siis pohtia, maksaako vaivan opetella itse vai etsiä sopiva kumppani hoitamaan hakusanamainontaa.

Hakusanamainonta ei ole ainoa oikea tapa tehdä mainontaa. Mitä paremmin tunnet kohderyhmäsi ja ymmärrät heidän käyttäytymistään, sitä paremmin osaat valita oikeat kanavat ja mainosmuodot. Googlella on laaja valikoima erilaisia työkaluja mainonnan tekemiseen. Voit lukea lisää niistä artikkelistamme

Mitä Google-hakusanamainonta maksaa?

Google-hakusanamainonnassa maksat vain klikkauksista, minkä takia se on sinulle mainostajana hinnoittelultaan järkevä mainonnan muoto. Hakusanamainonta perustuu huutokauppaan, jossa mainostaja pystyy määrittelemään, kuinka paljon on valmis maksamaan tietyn hakusanan käytöstä. Tässä huutokaupassa ei kuitenkaan voi voittaa maksamalla kaikista eniten, jotta oma mainos näkyisi ensimmäisenä tuloksissa. 

Jo aikaisemmin kerroimme Googlen laatupistejärjestelmästä. Google palkitsee hyvin tehdyistä kampanjoista antamalla hyvät laatupisteet, joilla saat edullisemmat klikkaushinnat ja paremman mainossijoituksen. Näin sinun ei tarvitse maksaa niin paljon klikkauksista. Kannattaa siis panostaa laadukkaisiin kampanjoihiin, jotta laatupisteet ovat hyvät.

Jos oma osaaminen ei riitä ja haluat ulkoistaa hakusanamainonnan kumppanille, halvimmillaan sitä voi Googlen hakutulosten perusteella saada maksamalla 50 euroa kuussa. Halpaa on, mutta se, onko se sitten tuloksekasta, on eri asia. Hakusanamainontaa voi tehdä monella tasolla, joten kannattaa olla tarkkana siitä, mitä palvelu sisältää ja miten sen tuomia tuloksia mitataan.

Hakusanamainonta koostuu eri osa-alueista, jotka yleensä kuuluvat hintaan, kun ulkoistat mainonnan kumppanille: 

  • suunnittelu
  • hakusanatutkimus
  • kampanjoiden rakentaminen
  • optimointi.

Lisäksi kampanjoiden rakentamista ja optimointia pystyy yleensä ostamaan erikseen eikä niitä ole sidottu kokonaisuuteen. Jokainen toimisto on hinnoitellut palvelut jollakin perusteella: toisilla hinta perustuu tuntimäärään, toisilla urakkaan. Potentiaalisia kumppaneita kartoittaessaan kannattaa muistaa, että kumppanin maksun lisäksi päälle tulee vielä mediabudjetti. 

Mediabudjetti määräytyy käytettävien hakusanojen hintojen perusteella. Hakusanojen hinnat taas määräytyvät sen mukaan, kuinka kilpailtuja sanat ovat. Hinnat löytyvät Googlen työkalujen avulla. Toiset sanat ovat kalliimpia kuin toiset, ja aina pitää miettiä, mitä kannattaa ja voi maksaa kuukaudessa, että mainontaan sijoitetut rahat tulevat takaisin ja lisäksi voittoa päälle.

Jos joku sinun mielestäsi tärkeä kysymys jäi uupumaan listalta, voit olla yhteydessä meihin.

Aloita Google-markkinointi kanssamme!

Istutaan yhdessä alas ja mietitään, millainen kokonaisuus kannattaisi sinun yrityksesi kohdalla toteuttaa ja millaisilla mittareilla sitä on järkevintä seurata.

Kirjoittaja

Anni Karjalainen

Anni on sanavalmis sisältömarkkinoija, joka ottaa haltuun erilaiset konseptit ja formaatit. Hän on omimmillaan hioessaan saamistaan pohjatiedoista sisältöjä, jotka osuvat kerralla maaliin ja ovat hyödynnettävissä yhä uudelleen ja uudelleen.

Tapaa asiantuntijamme, niin teemme selkeän suunnitelman, miten erottaudut kilpailusta.

Aiheeseen liittyvää tietoa

Sosiaalinen media – markkinointikanavien vertailu
By Anni Karjalainen

Sosiaalinen media – markkinointikanavien vertailu

Lue lisää
Hakusanamainonta: ennen kuin aloitat, tee nämä
By Anni Karjalainen

Hakusanamainonta: ennen kuin aloitat, tee nämä

Lue lisää
Google-hakusanamainonta: usein kysytyt kysymykset ja vastaukset
By Anni Karjalainen

Google-hakusanamainonta: usein kysytyt kysymykset ja vastauk

Lue lisää