Google tietää – varmista, että se tietää myös sinun yrityksesi

Kun etsit ratkaisua ongelmaasi tai tietoa itsellesi ajankohtaisesta asiasta, kenen puoleen käännyt? Se voi tietysti olla äiti tai vaikka kollega, mutta useimmille meistä se on nykyään Google. 

Hyvä uutinen yrityksesi kannalta on se, että Google ei ole mielivaltaisesti vastauksia arpova oraakkeli, vaan mainonnalla voit johdonmukaisesti parantaa Google-näkyvyyttäsi potentiaalisille asiakkaillesi. Koska valtaosa käyttäjistä ei selaa Googlen hakutuloksia ensimmäistä sivua pidemmälle, on esimerkiksi hakusanamainonta hyvä keino saada verkkosivusi ja palvelusi käyttäjän tietoon.

Hakusanamainonnan lisäksi Google tarjoaa mainostamiseen monenlaisia konsteja eli erilaisia kampanjatyyppejä. Jotta saat valituksi niistä omaan tarkoitukseesi sopivimmat, sinun kannattaa lähteä liikkeelle  seuraavien kysymysten avulla:

Google-mainonnan tavallisimmat kampanjatyypit

Google-mainonta voidaan jakaa karkeasti kolmeen yleisimmin käytettyyn tyyppiin: hakusanamainontaan, Display-mainontaan ja YouTube-mainontaan. Näiden kolmen alalajin olennaisimmat eroavaisuudet ovat siinä, missä mainokset näkyvät ja mitä ne sisältävät.  

Hakusanamainonnassa mainokset kohdentuvat käyttäjille heidän tekemiensä Google-hakujen perusteella ja näkyvät hakutulossivulla listan alku- ja loppupäässä. Näin tavoitat ihmisiä, jotka hakevat tarjoamiasi tuotteita Googlesta. Nämä henkilöt ovat usein jo melko lähellä ostopäätöksen tekemistä, joten hakukampanjat sopivat hyvin myynnin, liidien ja verkkosivuliikenteen lisäämiseen. 

Mainosten sisällöt on suunniteltava niin, että niissä esiintyy avainsanoja, joilla potentiaalisten asiakkaiden oletetaan mainostettavaa tuotetta tai palvelua etsivän. Pohjaksi on aina syytä tehdä avainsanakartoitus, jossa selvitetään avainsanojen hakumäärät ja kilpailutilanne. Sanojen joukosta kannattaa pyrkiä valitsemaan ne, jotka ovat mahdollisimman relevantteja, saavat mahdollisimman paljon hakuja ja toisaalta ovat vähiten kilpailtuja. Näin mainonnalle saadaan paras mahdollinen teho.

Hakusanamainonnan toteuttamiseen Googlessa käytetään hakukampanjoita. Hakukampanjoiden mainokset sisältävät vain tekstiä sekä avainsanat, joilla mainosten halutaan löytyvän. 

Display-mainonnalla, jota kutsutaan myös bannerimainonnaksi, voit saada näkyvyyttä kohderyhmässäsi laajemminkin kuin pelkästään Google-hauissa. Display-mainokset näkyvät Googlen Display-verkostossa eli tietyillä uutissivustoilla, blogeissa, YouTubessa ja erilaisissa sovelluksissa. Yhteensä näitä sivustoja ja sovelluksia on jopa yli kolme miljoonaa.

Display-mainontaa voidaan kohdistaa muun muassa käyttäjien iän, sukupuolen, maantieteellisen sijainnin, kiinnostuksen kohteiden tai verkkokäyttäytymisen perusteella. Jos Display-mainonta toteutetaan remarketing-tyyppisenä, mainoksia näytetään henkilöille, jotka ovat jo vierailleet yrityksesi sivuilla, jolloin markkinoinnissa pystytään huomioimaan ostopolkuajattelu. Näin mainontaan saadaan entistä enemmän tehoa.

Display-kampanjoiden mainokset sisältävät sekä kuvia että tekstiä. Mainokset voivat olla erimuotoisia ja -kokoisia, mutta laadukkailla kuvilla on niissä tärkeä rooli.

YouTube-mainonta toteutetaan Google Adsissa videokampanjoina. Videomainokset sopivat hyvin esimerkiksi bränditietoisuuden lisäämiseen, mutta yhtä hyvin ne voivat myös kannustaa toimintaan ja tuoda liidejä tai myyntiä. Mainosformaattina video on yhä suositumpi.

Jotta pystyt luomaan videokampanjan, sinun on ensin ladattava videosi YouTubeen. Valmiit mainokset näkyvät YouTubessa sekä muilla Googlen kumppaniverkkosivustoilla. 

Yleisökohdistuksen avulla voit määrittää, kenelle videoitasi YouTubessa näytetään. Kohdistamisen ansiosta tavoitat juuri haluamasi tarkasti rajatut yleisöt muun muassa sen perusteella, keitä käyttäjät ovat, millaisia kiinnostuksen kohteita heillä on ja millaista sisältöä he katsovat.

» Lue lisää YouTube-mainonnasta

Google-mainonnan muut kampanjatyypit

Edellisessä kappaleessa esitettyjen kolmen tavallisimman mainontatyypin lisäksi Google tarjoaa käyttöön tarkemmin mainostettavan tuotteen tai palvelun luonteen mukaan valittavia kampanjatyyppejä. 

Shopping-kampanjat sopivat erityisesti vähittäiskauppaan, verkkokaupan tai paikallisen kaupan tuotteiden mainostamiseen. Mainokset näkyvät Googlen hakutuloksissa ja Google Shopping -välilehdellä. Ulkoasultaan mainokset ovat visuaalisesti houkuttelevia. Niissä on näkyvissä tuotteen kuva, nimi, hinta ja kaupan nimi, jolloin potentiaalinen ostaja saa ilman mainoksen klikkaamistakin selkeän käsityksen tuotteesta. 

Sovelluskampanjoilla voit mainostaa omaa sovellustasi, löytää sille uusia käyttäjiä tai aktivoida nykyisiä käyttäjiä. Nämä mainokset näkyvät Google-hauissa, Play-kaupassa, YouTubessa ja yli kolmella miljoonalla sivustolla ja sovelluksessa. 

Paikalliset kampanjat on suunniteltu houkuttelemaan kävijöitä kivijalkakauppoihin tai muihin paikallisiin tiloihin ja tapahtumiin. Mainoksia näytetään Google-hauissa, Display-verkostossa, Google Mapsissa ja YouTubessa. Näin autat käyttäjiä löytämään yrityksesi ja sen yhteystiedot sekä aukioloajat. 

Älykkäillä kampanjoilla pystyt automatisoimaan kampanjasi. Niissä Google etsii yrityksesi tietojen ja muutaman luomasi mainoksen perusteella kohdistuksen, joka tuo parhaan mahdollisen vastineen mainontaan sijoittamallesi ajalle ja rahalle. Mainokset näkyvät automaattisesti potentiaalisille asiakkaillesi Google-hauissa, Google Mapsissa, YouTubessa, Gmailissa ja Googlen kumppanisivustoilla.

Meillä Google-mainontasi on varmoissa käsissä

Oikeiden kampanjatyyppien valitseminen ja kampanjoiden käynnistäminen on vasta alku toimivalle Google-mainonnalle. Tuloksia seuraamalla selviää, kuinka hyvin kampanjat purevat yleisöihinsä, ja sen myötä tarvitaan jatkuvaa mainonnan kehittämistä – esimerkiksi kohderyhmän tarkentamista, budjetin ja sen jaottelun päivittämistä, mainosten muokkaamista ja uutta sisältöä. 

Hyödynnä Google-mainonnan monipuoliset mahdollisuudet ja ota meidät asiantuntevaksi avuksi sen toteutukseen! 

30.11.2021