LinkedIn markkinointikanavana
LinkedInillä on selkeästi oma paikkansa sosiaalisen median kanavien joukossa: se on painottunut työelämän aiheisiin, rekrytointiin ja muiden ammattilaisten kanssa verkostoitumiseen.
LinkedIniä käytettäessä puikoissa on usein henkilön “työminä”. Siksi koko kanavan viestintätyyli ja olemus ovat keskimäärin astetta korrektimpia kuin vaikkapa Facebookissa.
LinkedIn ei ole enää mikään pienen porukan juttu, sillä Suomessakin kanavalla on jo 1,5 miljoonaa käyttäjää, joista noin puolet on alle 35-vuotiaita. LinkedInin käyttötavoissa on suurta vaihtelua: aktiivisempi käyttäjäjoukko on paikalla päivittäin, kun taas iso osa käyttäjistä käy sivustolla vain harvakseltaan. Käytön luonne on kuitenkin yleisesti ottaen tavoitteellista.
Mihin LinkedIn-markkinointia sitten kannattaa käyttää?
Kun LinkedIn-käyttäjien aivot ovat jo valmiiksi työmoodissa, maaperä on luonnollisesti otollinen B2B-markkinoinnille.
Myös rekrytoinnissa LinkedIn on erityisen toimiva kanava. Monilla aloilla työmahdollisuuksia etsitään jo paljon useammin LinkedInistä kuin esimerkiksi TE-toimiston kautta.
LinkedIn-markkinoinnissa sekä orgaanisella näkyvyydellä että maksetulla mainonnalla on tärkeä arvo. Ne tukevat toisiaan ja muodostavat toimivan kokonaisuuden. Jos orgaaniseen näkyvyyteen ei ole panostettu ollenkaan, mainontakin voi helposti jäädä epäuskottavaksi. Toisaalta taas orgaaninen näkyvyys yksinään harvoin riittää saavuttamaan halutut tavoitteet.
Näin parannat orgaanisen näkyvyyden osuutta LinkedIn-markkinoinnissa
- Julkaise aiheita, jotka herättävät keskustelua ja saavat jakoja.
Mielenkiintoisilla ja seuraajat aktivoivilla keskustelunavauksilla voit saada aikaan ilmaista näkyvyyttä LinkedInissä. Kun omat seuraajasi kommentoivat julkaisujasi, ne näkyvät kaikkien heidän verkostoille. Näin julkaisujen näkyvyys voi moninkertaistua.
- Käytä julkaisuissa hashtageja.
Hashtagien eli avainsanojen käyttö LinkedIn-julkaisuissa parantaa niiden näkyvyyttä. Kun lisäät julkaisuusi vaikkapa avainsanan #linkedinmarketing, julkaisusi nousee näkyviin käyttäjien hakiessa julkaisuja tällä avainsanalla.
- Kasvata seuraajajoukkoasi lähettämällä kutsuja omalle verkostollesi.
Yrityksen LinkedIn-tiliä hallinnoivat henkilöt voivat kutsua oman verkostonsa ihmisiä seuraamaan yritystä LinkedInissä. Tämä on luonteva tapa laajentaa seuraajaverkostoa ja saada tätä kautta lisää näkyvyyttä yrityksen orgaanisille julkaisuille.
- Kannusta yrityksesi työntekijöitä aktivoitumaan LinkedInissä ja reagoimaan, kommentoimaan ja jakamaan julkaisujasi.
Kun yrityksesi LinkedIniä käyttävä henkilöstö osallistuu orgaanisten julkaisujesi näkyvyyden lisäämiseen, teho paranee huomattavasti. Samalla viestisi saa todennäköisesti lisää uskottavuutta, kun useampi asiantuntija tukee sitä omalta osaltaan.
- Hio yritysprofiili kuntoon.
Yrityksesi LinkedIn-profiili antaa mielikuvan yrityksestäsi työnantajana ja palvelutarjoana, joten sen on tärkeää vastata sitä, mitä olette ja haluatte olla. Panosta laadukkaiseen kansikuvaan, kerro yrityksestäsi perustiedoissa ja lisää kaikki muutkin kysytyt faktat toimialasta palveluihin.
Ota käyttöön mainonnan keinot LinkedIn-markkinoinnissa
Mainoskanavana LinkedIn ei ole kustannuksiltaan edullisin vaihtoehto, mutta tarkalla kohdentamisella tätä voidaan kompensoida. Kun tiedät, keitä haluat mainonnallasi tavoittaa, LinkedIn tarjoaa siihen erinomaiset mahdollisuudet.
Tarkan kohdentamisen hyödyntäminen mainonnassa onkin LinkedIn-markkinoinnin selkein etu. Demografisten tietojen ja maantieteellisen sijainnin lisäksi LinkedIn-mainonta voidaan kohdentaa erilaisiin työhön ja koulutukseen liittyviin piirteisiin perustuen. Voit valita mainontasi kohderyhmään esimerkiksi tietyllä toimialalla tai tietyssä roolissa työskentelevät henkilöt, jolloin esimerkiksi yrityksen päättäjät on mahdollista tavoittaa tarkasti.
B2B-liidien tuottamiseen myynnille LinkedIn-mainonta on otollinen paikka, ja mainonnassa onkin mahdollistettu liidien kerääminen suoraan LinkedInissä täytettävän lomakkeen kautta. Osa käyttäjän tiedoista tulee lomakkeelle automaattisesti, joten täyttäminen onnistuu nopeasti. Kun tähän vielä yhdistetään tarkka kohdennus, liidit ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä myös hyvälaatuisia.
LinkedIn-mainonnan toteutustavat:
- Julkaisujen sponsorointi
Helpoin tapa ottaa mainonnan teho mukaan LinkedIn-markkinointiin on sponsoroida eli boostata orgaanisena tehtyjä julkaisuja. Näin julkaisut näkyvät käyttäjien uutisvirrassa kuten ennen sponsorointiakin, mutta laajemmalle joukolle, jonka voit määritellä oman kohderyhmäsi mukaiseksi.
- Mainonta mainostilin kautta
LinkedIn-mainostili mahdollistaa erityyppisten mainosten luomisen sponsoroidun sisällön lisäksi. Käytettävissä ovat perinteiset tekstimainokset sekä valikoima muita käyttötarkoituksen mukaan valittavia mainosmuotoja. Voit ohjata mainoksista nettisivuillesi tai liittää niihin lomakkeen, jolla saat kerättyä liidejä.
- Avoimien työpaikkojen julkaisu ja mainostaminen.
Voit ilmoittaa LinkedInin Jobs-osiossa avoimet työpaikkasi ja mainostaa niitä haluamallasi summalla. Vaihtoehtoina ovat yksittäistä avointa työpaikkaa esittelevä mainos tai useamman työmahdollisuuden yhdistävä mainos.
» Lue lisää LinkedIn-mainonnan oppaastamme
Aloita LinkedIn-markkinointi kanssamme!
Istutaan yhdessä alas ja mietitään, miten LinkedIn-markkinointi ja koko digitaalisen mainonnan kokonaisuus kannattaisi sinun yrityksesi kohdalla toteuttaa.
Meillä on vahva kokemus LinkedInistä markkinointikanavana. Ideoimme ja toteutamme yrityksellesi kampanjat, jotka osuvat oikeaan kohteeseen sekä sisältöjensä että kohdennuksensa osalta.
Kirjoittaja
Anni Karjalainen
Anni on sanavalmis sisältömarkkinoija, joka ottaa haltuun erilaiset konseptit ja formaatit. Hän on omimmillaan hioessaan saamistaan pohjatiedoista sisältöjä, jotka osuvat kerralla maaliin ja ovat hyödynnettävissä yhä uudelleen ja uudelleen.