B2B-mainonta sisältöjen näkökulmasta
Asiakkaasi törmäävät päivittäin runsaaseen määrään erilaista sisältöä, jonka sekaan myös sinun mainoksesi asettuvat. Miten voit varmistaa, että mainoksesi huomataan ja niihin sitoudutaan? Tässä hyvin suunniteltu ja toteutettu mainonnan sisältö on avainasemassa.
Jos kampanjoiden taitava tekninen rakentaminen on verrattavissa yrityksen hyvälle liikesijainnille, mainonnan sisältö on kuin houkuttelevan näköinen julkisivu, joka kutsuu asiakasta astumaan sisään liikkeeseen.
Kummankin puolen täytyy olla kunnossa, jotta haluttua tulosta syntyy.
Sisällön tulisi toimia myös orgaanisesti
Jokainen voi törmätä sosiaalisessa mediassa nopeasti tekaistuihin mainoksiin, joita tungetaan isolla rahalla ihmisten silmien eteen. Mainostaja ajattelee korvaavansa rahalla sen, minkä häviää sisällöissä. Tällaisella toiminnalla ammutaan itseään nilkkaan: mainokset eivät kiinnitä ihmisten huomiota, mutta ne ärsyttävät ja turhauttavat kohdeyleisöä.
Mainonnan sisällöllinen standardi tulisi nostaa orgaanisen sisällön tasolle: sitouttaisiko mainonnan sisältö kohderyhmääsi, jos sitä ei nostettaisi rahalla heidän silmiensä eteen? Jos vastaus on ei, vaarana on matala CTR eli Click Trough Rate ja budjetin palaminen tuhkana tuuleen.
Jos sisältö puolestaan kiinnostaa jo lähtökohtaisesti kohderyhmääsi, mainonta on loistava tapa lisätä ihmisten tietoisuutta asiantuntijuudestasi ja siitä, mitä tarjottavaa sinulla on kohdeyleisölle.
Tunne kohderyhmäsi
Jotta voit tuottaa sitouttavaa sisältöä, sinulla on oltava riittävästi tietoa kohderyhmästäsi: tutki tarkkaan, mikä heitä kiinnostaa, minkälaisia kysymyksiä ja haasteita heillä on ja miten sinun tuotteesi tai palvelusi voisi auttaa heitä. Näitä tietoja hyödyntämällä pystyt terävöittämään mainonnan viestin oikeanlaiseksi.
Kohderyhmää puhuttelevalla sisällöllä on tavallistakin suurempi merkitys B2B-markkinoinnissa tapauksissa, joissa mainonnan tekninen kohdentaminen on haasteellista kapean kohderyhmän takia. Kun sisältö on suunnattu selkeästi tietylle kohderyhmälle, epärelevantti yleisö ohittaa mainoksen ja tavoiteltu kohderyhmä jää sisällön pariin. Tämä auttaa myös mainoskanavien algoritmeja ymmärtämään, minkälaisille käyttäjille mainosta näytetään.
Ei ole myöskään väärin käydä tutustumassa kilpailijoiden sosiaalisen median kanaviin ja mainoksiin. Pyörää ei aina tarvitse keksiä uudelleen ja usko tai älä – muutkin yritykset osaavat tehdä markkinointia. Hae kilpailijoilta ideoita sekä inspiraatiota ja löydä tavat, joilla voit tehdä mainontaa tehokkaammin, uskottavammin ja kohderyhmäsi tarpeita paremmin huomioiden.
Ota mainonnan tavoitteet huomioon
Mainonnan sisällön tulisi olla sellaista, joka vastaa mainonnan tavoitteisiin. Mitä mainonnalla halutaan tavoitella ja millaisia tuloksia halutaan mitata? B2B-markkinoinnissa tavoitteiden asettaminen ei ole aina suoraviivaista – voit lukea B2B-markkinoinnin KPI-mittareista ja niiden relevanttiudesta lisää täältä.
Mainoksen sisällön lisäksi CTA eli Call to Action on mietittävä tarkkaan, jotta kokonaisuus toimii. Haluatko ohjata aiheesta kiinnostuneen lukemaan aiheesta lisää vai olisiko tässä kohtaa jo mahdollista ohjata suoraan ostamaan? B2B-markkinoinnissa asiakkaiden ostopolut ovat pitkiä ja ostopäätöksiä ei tehdä hetken mielijohteesta. Tämä on tärkeää pitää mielessä mainoskampanjoiden sisältöjen suunnittelussa.
Mainonnan sisällön ei myöskään pitäisi olla irrallaan muusta yrityksesi markkinointiviestinnästä. Ihannetilanne on, että julkaiset eri markkinointikanavissa harkittua ja suunnitelmallista, yrityksesi brändin mukaista ja teidän näköistänne sisältöä. Kun markkinoinnin tavoitteet ovat kirkkaana mielessä, yhtenäisen sisällön tuottaminen ei aiheuta ylimääräistä päänvaivaa.
Huomioi sisältöjatkumo laskeutumissivulla
Ihmisten käyttäytyminen sosiaalisessa mediassa on nopeatempoista, minkä takia sisällön tulee olla johdonmukaista ja helposti ymmärrettävää.
Sisällöissä pitää olla järkevästi suunniteltu jatkumo: mainoksessa herätetään kiinnostus ja linkin takaa löytyvässä sisällössä jatketaan siitä, mihin jäätiin. Jos laskeutumissivun sisältö ei vastaa sivustovierailijan odotuksia, hän saattaa poistua sivustolta välittömästi.
Laskeutumissivun sisällön ollessa linjassa mainossisällön kanssa, ihmiset jäävät vierailemaan pidemmäksi aikaa sivustolle. Laskeutumissivulta voidaan ohjata vierailijaa eteenpäin esimerkiksi ottamaan yhteyttä yritykseesi tai lukemaan lisää vastaavista aiheista.
Hyödynnä mainonnasta saatua dataa uuden sisällön suunnittelussa
Mainonnasta saatu data on loistava keino saada ymmärrys siitä, millaista sisältöä kohderyhmäsi kuluttaa. Voit etsiä analytiikasta sisällöt, joita on kulutettu eniten ja tehdä havaintoja niistä tekijöistä, jotka ovat vaikuttaneet sisältöjen suosioon.
Sisältöjen viilaaminen tekemiesi havaintojen perusteella auttaa sinua lisäämään asiakasymmärrystä: opit ymmärtämään, millaisten haasteiden parissa kohderyhmäsi kamppailee ja missä tilanteissa he tulevat sisältöjesi äärelle.
Kohderyhmäsi toimintaa mittaava data on vankka perusta suunnitelmallisen mainonnan sisältöjen tekemiseen. Älä kuitenkaan jumiudu yhteen uraan, vaan tee silloin tällöin rohkeita kokeiluja, jotka poikkeavat totutusta tyylistä. Tekemällä rohkeita kokeiluja voit löytää uusia tapoja erottua kilpailusta ja tuottaa kohderyhmälle arvokasta sisältöä.
Kirjoittaja
Tero Putkonen
Terolla on kokemusta markkinointitoimistotyön lisäksi myös start-up-maailmasta. Teron erikoisosaamista on mainonta eri alustoissa – hänet saa erityisesti liekkeihin kaiken uuden rohkea testaaminen sekä kampanjoiden viilaaminen yhä parempien tulosten saavuttamiseksi.