Facebook-mainonta sisältöjen näkökulmasta
Facebookissa käyttäjä törmää päivittäin runsaaseen määrään erilaista sisältöä, jonka sekaan myös sinun Facebook-mainoksesi asettuvat. Miten voit varmistaa, että mainoksesi huomataan? Ja vielä sen, että niihin reagoidaan? Tässä hyvin suunniteltu ja toteutettu Facebook-mainonnan sisältö on avainasemassa.
Jos kampanjoiden taitava tekninen rakentaminen on verrattavissa hyvän liikesijainnin saamiseen yritykselle, Facebook-mainonnan sisältö on se houkuttelevan näköinen julkisivu, joka kutsuu asiakasta astumaan sisään liikkeeseen.
Kummankin puolen täytyy olla kunnossa, jotta haluttua tulosta syntyy.
Mitä Facebook-mainonnan sisällöissä on huomioitava
Hyvänä pohjana Facebook-mainonnan sisältöjen luomiseen toimii markkinoinnissa iät ja ajat käytetty mutta edelleen tehokas AIDA-malli. Kirjaimet tulevat sanoista Attention (huomio), Interest (kiinnostus), Desire (halu) ja Action (toiminta).
AIDA-kaavan avulla sisällöstä saa helposti kohdehenkilöä puhuttelevan ja samalla ostoprosessissa eteenpäin kannustavan. Oikeiden myyntivalttien löytämiseksi sinulla on kuitenkin oltava riittävästi tietoa ostajapersoonastasi: esimerkiksi mikä häntä kiinnostaa, millaisia haasteita hänellä on ja miten sinun tuotteesi voisi vastata näihin asioihin. Näitä tietoja hyödyntämällä pystyt terävöittämään Facebook-mainonnan viestisi oikeanlaiseksi.
Tehokkaasti puhuttelevalla sisällöllä on tavallistakin suurempi merkitys silloin, kun kohdentaminen Facebook-mainonnassa on haasteellista ihmisryhmien syrjinnän välttämisen takia. Facebook voi joissakin yhteyksissä tulkita jopa ikärajausten käytön syrjinnäksi. Tällaisissa tilanteissa on kriittisen tärkeää, että kohderyhmään kuuluva tunnistaa mainoksen viestin olevan suunnattu juuri hänelle.
Tavoitteellisuus on pidettävä tiukasti mielessä Facebook-mainonnan sisällöissä. Mainoksen muun sisällön lisäksi myös call to actionit on mietittävä tarkkaan, jotta kokonaisuus toimii. Haluatko ohjata aiheesta kiinnostuneen lukemaan aiheesta lisää vai olisiko tässä kohtaa jo mahdollista ohjata suoraan ostamaan?
Facebook-mainonnan sisällön ei myöskään pitäisi olla irrallaan muusta yrityksesi markkinointiviestinnästä. Ihannetilanne on se, että julkaiset kaikissa markkinointikanavissa harkittua ja suunnitelmallista, yrityksesi brändin mukaista ja teidän näköistänne sisältöä.
» Tutustu myös artikkeliin Panosta sisällöntuotantoon ja menesty mainonnassasi
Huomioi koko sisältöjatkumo Facebook-mainonnasta laskeutumissivuille
Facebook-mainontaan tarvitaan sekä tekstisisältöä että kuva- tai videosisältöä. Äsken mainitut hyvän sisällön suuntaviivat koskevat kaikkia näitä. Laadukkaat kuvat ja selkeät tekstit antavat yrityksestäsi tasokkaan kuvan, ja toisaalta laatua on myös se, että nämä sisällöt kuvastavat haluamaasi viestiä.
Mainosten sisältökokonaisuus kannattaa suunnitella niin, että kuva ja teksti tukevat toisiaan. Kuvaan voit myös lisätä tekstiä, jolloin viestisi voi saada vielä suuremman huomioarvon.
Ei kannata unohtaa, että Facebook-mainossisältöjen lisäksi tarvitset hyvää sisältöä myös sivuille tai materiaaleihin, joihin ohjaat mainoksista. Sisältöjen pitää olla järkevästi suunniteltu jatkumo: mainoksessa herätetään kiinnostus ja linkin takaa löytyvässä sisällössä jatketaan siitä, mihin jäätiin. Tästä sisällöstä voidaan taas ohjata askelen eteenpäin, esimerkiksi ottamaan yhteyttä yritykseesi.
» Lue täältä lisää koko ostopolun huomioimisesta markkinoinnissa
Facebook-mainoksen sisältörakenne
Facebook-mainonnassa sisällöissä on tiivistettävä sanottavansa olennaiseen niin, että haluttu viesti tulee tehokkaasti esille käytettävissä olevien merkkimäärien puitteissa. Sisältöjen suunnittelemista varten on siis tiedettävä ennakkoon, kuinka paljon tekstiä mihinkin kohtaan mahtuu ja millainen kuvan tai videon on mitoiltaan sekä tiedostotyypiltään oltava.
Facebookin kuva- tai videomainoksen sisältö koostuu seuraavista sisältöosista:
- Mainosteksti. Facebook-mainoksen ensisijainen teksti on suosituspituudeltaan 125 merkkiä. Käytännössä tämä tarkoittaa noin kahta lyhyttä riviä tekstiä. Tekstiä voi tässä kohtaa olla myös enemmän, mutta silloin loput siitä jää piiloon ja näkyy vasta, kun käyttäjä klikkaa mainoksen auki.
- Kuva tai video. Facebook suosittelee käyttämään kuvia, joiden tiedostotyyppi on JPG tai PNG, kuvasuhde 1.91:1–1:1 ja tarkkuus vähintään 1080×1080 pikseliä. Videoille Facebook suosittelee tiedostotyyppiä MP4, MOV tai GIF, kuvasuhdetta 1:1 tai 4:5 ja tarkkuutta 1080×1080 pikseliä. Videon tekstitys ja ääni ovat myös suositeltuja mutta ei pakollisia.
- Otsikko. Kuvan tai videon alle asettuva otsikko voi olla maksimissaan 40 merkin pituinen.
- Kuvausteksti. Otsikon alla näkyvälle kuvaustekstille on tilaa 30 merkkiä.
- Linkki. Otsikon ja kuvauksen oikealle puolelle tuleva linkkipainike valitaan valmiista vaihtoehdoista, joten sen tekstisisältöä et pysty räätälöimään.
Lisätietoa Facebook-mainosmuotojen teknisistä vaatimuksista löydät täältä.
Aloita Facebook-mainonta ja sisältöjen tuotanto kanssamme!
Istutaan yhdessä alas ja mietitään, miten Facebook-mainonta kannattaisi sinun yrityksesi kohdalla toteuttaa. Saat meiltä sekä kampanjoiden toteutuksen sisältöineen että niiden johdonmukaisen kehittämisen yhä tuloksellisemmiksi.
Kirjoittaja
Anni Karjalainen
Anni on sanavalmis sisältömarkkinoija, joka ottaa haltuun erilaiset konseptit ja formaatit. Hän on omimmillaan hioessaan saamistaan pohjatiedoista sisältöjä, jotka osuvat kerralla maaliin ja ovat hyödynnettävissä yhä uudelleen ja uudelleen.